airBaltic yllätti vuonna 2001

Report this content

airBaltic yllätti vuonna 2001 Nuori lentoyhtiö ennätystulokseen lentoalan vaikeuksista huolimatta Latvian kansallinen lentoyhtiö airBaltic on ilmoittanut vuonna 2001 tehneensä tähänastisen historiansa parhaimman tuloksen. Voittoa kertyi 96.900 euroa. Liikevaihtoaan yhtiö kasvatti edellisvuoteen nähden kaksitoista prosenttia ja se on nyt 48,31 miljoonaa euroa. Vuoden 2001 syyskuun terrori-iskut heijastuivat airBalticin kustannuksiin mm. vakuutusmaksuissa. Kansainvälisen lentoliikenteen laskusuhdanteesta huolimatta airBaltic on kyennyt yritysjärjestelyillään luomaan vakaan pohjan toimilleen tulevaisuudessa. Kansainvälisen lentoliikenteen kriisistä huolimatta airBalticin matkustajamäärä on kasvanut viisitoista prosenttia saavuttaen neljänkymmenen kahden prosentin markkinaosuuden. Vuonna 2001 airBalticia käytti 248 700 lentomatkustajaa. Vuoteen 2000 verrattuna yrityksen henkilöliikenteestä saama tuotto nousi neljätoista prosenttia ja rahdista saatava tuotto kaksikymmentä prosenttia. - Panostamme turvallisuuteen, täsmällisyyteen ja ensiluokkaiseen palveluun. Se on tuottanut tulosta ja näkyy yhtiön kannattavuutena. Jatkamme jatkossakin tällä konseptilla, sanoo Lars Lindgren, SAS-ryhmän johtajistoon kuuluva airBalticin hallituksen puheenjohtaja. airBalticin vuosi 2001 pähkinänkuoressa * liikevaihto kasvanut 12% ollen 48,31 miljoonaa euroa * vuotuinen voitto 96.900 euroa, vuotuiset tappiot /n. 2.71 miljoonaa euroa * matkustajamäärä kasvoi 15 %, kokonaismatkustajamäärä oli 248 700 matkustajaa. * lentovuorojen määrä kasvoi 15%, vuonna tehtiin 9 171 lentoa. * käyttösuhde (load factor) pysyi ennallaan ollen 52 %. * 95,2 % lennoista ei myöhästynyt ilmoitetusta lähtöajastaan enempää kuin 15 minuuttia. Tämä on parannus yhtiön omiin asettamiinsa standardeihin sekä 14% parannus standardeihin, jotka European Regional Airline Association on asettanut. * yhtiön rahtiliikenteestä saama tuotto kasvoi 20% ollen 814.000 euroa. Lisätietoja: Vija Dzerve, Public Relations, A/S Air Baltic Corporation, +371 720 7726, mobile +371 923 0079, vija.dzerve@airbaltic.lv, www.airbaltic.com Lähettäjä: AC-tiedotus Oy, Johanna Vähäsaari, p. 696 281 32 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00940/wkr0002.pdf