Latvian kansallinen lentoyhtiö AIR BALTIC CORPORATION A/S

Report this content

TAUSTATIETO 6.5.2002 Latvian kansallinen lentoyhtiö AIR BALTIC CORPORATION A/S (airBaltic) perustettiin lokakuussa 1995. Pääosakkeenomistajat ovat Latvian valtio (52,6%) ja Scandinavian SAS (47,2%). Henkilökuntaa lentoyhtiöllä on 280. Vaikka monet kansalliset lentoyhtiöt kamppailevat hankalan markkinatilanteen aiheuttamien talousvaikeuksien kanssa, airBaltic ei ole joutunut lopettamaan reittilentojaan tai irtisanomaan henkilöstöä. Lentoyhtiön tavoitteena on tarjota säännölliset lentoyhteydet Latvian pääkaupungin Riikan ja tärkeimpien Pohjois- ja Itä-Euroopan kaupunkien välillä. Osa lennoista on suoria ja osa lennetään Kööpenhaminan tai Tukholman kautta. airBalticin pääkohderyhmä ovat liikematkailijat ja heille halutaankin tarjota mahdollisimman laajat lentoyhteydet. Tästä syystä airBaltic keskittyy tällä hetkellä vain tiettyihin kohteisiin, mutta lentää niihin usein. Baltian suurin kaupunki Riika sijaitsee keskeisellä paikalla kolmen Baltian maan keskiössä ja tarjoaa matkailijoille laajan palveluverkoston. Turismi on yhä tärkeämmässä roolissa airBalticin matkustajamäärien kasvun kannalta. Riikasta on tullut suosittu matkailukohde viime vuosina. airBaltic onkin laajentanut palvelutarjontaansa myös turistimatkailijoille mm. edullisten viikonlopputarjousten muodossa. Myös tavarankuljetuspalveluita aiotaan kehittää yhdessä SASin kanssa. airBaltic on saanut "Well connected with SAS"-kunniamaininnan, jonka SAS myöntää vain niille lentoyhtiöille, jotka täyttävät korkeat palvelustandardit. Tällä hetkellä airBalticin käytössä on kaksi konetyyppiä AVRO RJ70 ja FOKKER 50. Suurempi konetyyppi on kuitenkin haussa vilkkaille Kööpenhaminan ja Tukholman reiteille. Kaikki airBalticin koneet noudattavat EU:n melu- ja päästömääräyksiä. AVRO RJ70 on eräs ympäristöystävällisimpiä käytössä olevia konetyyppejä. Matkustusmukavuuden lisäämiseksi matkustamossa on normaalia vähemmän istuimia. Lisätietoja: Vija Dzerve, Public Relations, A/S Air Baltic Corporation, +371 720 7726, mobile +371 923 0079 ja vija.dzerve@airbaltic.lv www.airbaltic.com Lähettäjä: AC-tiedotus Oy, Johanna Vähäsaari p. 696 281 20 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00950/wkr0002.pdf