Aktia ei aloita yhteistyötä Pohjolan ja Suomi-yhtiöiden kanssa

Aktia ei aloita yhteistyötä Pohjolan ja Suomi-yhtiöiden kanssa Aktian mielestä Helsingin seudulle mahtuu uusia pankkeja. Aktian yhteistyö useiden eri tuotetoimittajien kanssa toimii nykyisellään hyvin eikä se aloita yhteistyötä Pohjolan ja Suomi-yhtiöiden kanssa. Aktia pyrkii tulevaisuudessa ratkaisuihin, joiden avulla se voi paremmin kontrolloida asiakaskantaansa. Tänään aamupäivällä joukko (33 kpl) säästöpankkeja on sopinut toisaalta aloittavansa vakuutus- ja sijoitusrahastotuotteita koskevan yhteistyön vakuutusyhtiöiden Suomi ja Pohjola kanssa ja toisaalta uuden pankin perustamisesta pääkaupunkiseudulle. Yhteistyö vakuutusyhtiö Suomen kanssa koskee eläke- ja henkivakuutuksia. Näiden 33 säästöpankin konttoreissa myydään jatkossa vain Suomi- yhtiöiden tuotteita. Ainoa poikkeus tästä säännöstä on Veritas; säästöpankeilla on jatkossakin oikeus myydä Veritaksen henki- ja eläkevakuutuksia. Rahastotuotteita koskevan yhteistyön pohjana on toisaalta säästöpankkien yhdessä Pohjolan kanssa perustama, säästöpankkien 90-prosenttisesti omistama rahastoyhtiö ja toisaalta se, että säästöpankit sitoutuvat markkinoimaan Pohjolan (Conventumin) omia rahastoja. Aktia ei allekirjoita yhteistyösopimusta Pohjolan eikä Suomen kanssa. Pankin yhteistyö Veritaksen, Robur Henkivakuutuksen ja GE-Vakuutuksen kanssa toimii hyvin ja tarjontaa täydennetään tarpeen mukaan. Aktia pyrkii tulevaisuudessa ratkaisuihin, joiden avulla se voi paremmin kontrolloida asiakaskantaansa. Nyt ajankohtainen Suomi-sopimus ei tällaisia ratkaisuja tarjoa. On itsestään selvää, että Aktia, jolla on oma hyvin toimiva rahastoyhtiö, ei hae syvempää yhteistyötä Pohjolan kanssa tällä saralla. Aktian rahastoyhtiöllä on laaja valikoima sijoitusrahastoja, jota täydennetään tarpeen mukaan muiden toimittajien tuotteilla. Aktian rahastoyhtiö tekee jo nyt yhteistyötä esimerkiksi Roburin kanssa. Mainitut 33 säästöpankkia perustavat lisäksi Suomen ja Pohjolan kanssa uuden pankin Helsingin seudulle. Säästöpankeilla on paljon asiakkaita pääkaupunkiseudulla, ja näin ollen on ymmärrettävää, että he tuntevat tarvetta lisätä läsnäoloaan Helsingin alueella. Aktian käsityksen mukaan Helsingissä on tilaa uusille pankeille, joten uutta pankkia ei pidetä ensisijaisena uhkana Aktian asemalle. Aktia toimii ns. koivunlehtipankkien keskusrahalaitoksena eikä näidenkään pankkien toimintaa pääkaupunkiseudulla ole koettu häiritsevänä. AKTIA SÄÄSTÖPANKKI OYJ Lähettäjä: Ulrika Romantschuk, puh. 010 247 6590, 050 563 8554 viestintäjohtaja ulrika.romantschuk@aktia.fi Jakelu: HEX Helsingin Pörssi, tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/16/20020916BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/16/20020916BIT00520/wkr0002.pdf