Aktia perustaa kiinnitysluottopankin

Aktia perustaa kiinnitysluottopankin Aktia Säästöpankki Oyj:n hallitus on päättänyt perustaa kiinnitysluottopankin. Kiinnitysluottopankista tulee Aktia Säästöpankki Oyj:n kokonaan omistama tytäryhtiö, ja se aloittaa toimintansa tämän vuoden aikana. -Laajennamme ydintoimintaamme ja tuotevalikoimaamme asiakkaidemme eduksi, painottaa toimitusjohtaja Erik Anderson. - Aktian ensisijainen asiakasryhmä ovat yksityishenkilöt, mikä tarkoittaa, että asuntolaina on erittäin tärkeä tuote meille. Kiinnitysluottopankin mahdollistaman varman ja edullisen varainhankinnan avulla turvaamme antolainauksen kasvun, mikä takaa kilpailukykyisen ja monipuolisen asuntolainoituksen, sanoo Aktian toimitusjohtaja Erik Anderson. Kaikkia asuntolaina-asiakkaita - riippumatta siitä, minkälaisen asuntolainan he valitsevat - palvellaan jatkossakin Aktian konttoreissa. Koska standardoidut asuntolainat soveltuvat sähköiseen jakeluun, tutkitaan Aktiassa mahdollisuutta myydä asuntoluottoja pankin Internet-palvelun välityksellä. Alunperin saksalaisesta kiinnitysluottopankkimallista on tullut Euroopan yleisin asuntorahoitusmuoto. Kiinnitysluottopankin toiminta rahoitetaan suuntaamalla kiinteistövakuudellisia joukkovelkakirjalainoja niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin sijoittajille. Velkakirjojen vakuuksina toimivat kiinnitysluottopankin myöntämät asuntolainat. Timo Pietilä Aktian kiinnitysluottopankin toimitusjohtajaksi Aktian kiinnitysluottopankin toimitusjohtajaksi on nimitetty valtiotieteen maisteri Timo Pietilä (41). Hän on tammikuusta 1999 johtanut Aktian Treasuryä. Aktiaan Pietilä tuli Merita Nordbankenista, missä hän vastasi pankin strategisesta sijoitussalkusta. AKTIA SÄÄSTÖPANKKI OYJ Lisätietoja: Toimitusjohtaja Erik Anderson, puh. 010 247 6210 Lähettäjä: Ulrika Romantschuk, puh. 010 247 6590, 050 563 8554 viestintäpäällikkö ulrika.romantschuk@aktia.fi Jakelu: HEX Helsingin Pörssi ja tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT00380/bit0002.pdf