Aktia maailman kärkeä korkovarainhoidossa

10.3.2016

Aktia sijoittui ainoana kotimaisena varainhoitajana kolmen parhaan joukkoon Morningstarin Suomen Awards 2016 -kilpailussa parhaan korkovarainhoitajan kategoriassa. Paras korkorahasto -kategoriassa Aktian Corporate Bond+ oli ainoana suomalaisen palveluntuottajan hallinnoimana korkorahastona ehdolla kolmen parhaan joukossa. Aktia on voittanut kilpailun parhaana korkovarainhoitajana vuosina 2012, 2013 ja 2014.

• Arvostamme tulosta erittäin korkealle, sillä suomalaisten varainhoitajien on vaikeaa päästä mukaan globaaliin kisaan, toteaa varatoimitusjohtaja Jetro Siekkinen Aktia Varainhoidosta.
  • Olemme systemaattisesti kehittäneet osaamistamme korkorahastotuotteissa, ja vuosikymmenen erikoistuminen palkitaan, Siekkinen iloitsee.

Suomalaisilla rahastoyhtiöillä on ollut vaikeuksia nousta ehdokkaiden joukkoon. Sijoitus kolmen joukkoon edellyttää viiden vuoden erittäin vahvaa tuotto-riski-suhdetta yhtiön rahastoissa kautta linjan kussakin omaisuusluokassa.

Aktia Varainhoito on keskittänyt erityisosaamistaan kolmeen pääalueeseen korkovarainhoidossa: globaalin inflaation, eurooppalaisiin yrityslainoihin ja kehittyvien maiden valtionlainoihin. Varainhoito on aktiivista ja edellyttää oikeiden signaalien tunnistamista valtavasta informaatiotulvasta. Menestyäkseen pitää ymmärtää esimerkiksi kehittyvien maiden talouksia, niiden ajureita ja arvioida suuntaa oikein.

Korkorahastojen menestys ei hyödytä ainoastaan institutionaalisia sijoittajia, vaan myös yksityiset kuukausisäästäjät voivat nauttia Aktian korkealuokkaisesta varainhoidosta.

Morningstar on johtava riippumattoman sijoitustutkimuksen keskus Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Australiassa ja Aasiassa. Morningstar palkitsee rahastoja joka kevät edellisen vuoden saavutuksista, mutta tarkastelussa käytetään myös pitkän aikavälin menestystä ja arvioidaan riskiä. Rahastoja verrataan aina suhteessa oman rahastoluokkansa kilpailijoihin. Palkintoja jaetaan kuudessa rahastojen luokassa ja kolmessa rahastotalojen luokassa.

Morningstarin mukaan korkovarainhoitajien kolme parasta vuonna 2015 ovat Aktia Varainhoito, Fidelity ja Invesco.

Morningstarin mukaan korkorahastojen kolme parasta vuonna 2015 ovat Aktia Corporate Bond+ (Juuso Rantala, Henrik Paldynski); BGF Euro Bond sekä Vontobel EUR Corp Bond Mid Yield B.

Jetro Siekkinen, varatoimitusjohtaja, Aktia Varainhoito Oy, puh. 050 550 2347

Lähettäjä: