Aktia täyttää 190 vuotta

8.4.2016

Huhtikuun kahdeksantena on kulunut 190 vuotta siitä, kun Helsingin Säästöpankki avasi ovensa ja pankin ensimmäinen asiakas, kalastajan tytär Sophia Albertina Schelin talletti 16 killinkiä säästötilille nro 1. Aktia on siis Suomen vanhin talletuspankki ja vanhin edelleen toiminnassa oleva pankki, mikä kertoo perinteestä, vakaudesta, kokemuksesta ja hyvästä asiakastuntemuksesta.

Nykyisen Aktian syntymästä on 25 vuotta. Vuonna 1991 Helsingin Säästöpankki ja seitsemän rannikkoalueen ruotsinkielistä ja kaksikielistä pankkia päättivät pankkikriisin varjossa perustaa yhdessä uuden pankin. Tämä kahdeksan säästöpankin fuusio osoittautui erittäin onnistuneeksi tavaksi selviytyä kriisistä. Menestyksen takana on aina ollut Aktian paikallisuus ja aito välittäminen asiakkaiden hyvinvoinnista.

• Aktia on moderni pankki, jolla on pitkät turvalliset perinteet. Ei ehkä ole yleisesti tunnettua, että Aktia on ollut edelläkävijä mm. verkkopankin käyttöönotossa; Internet-pankkimme avattiin 1997. Aktialla on tällä hetkellä yli 350 000 asiakasta, joita palvellaan verkossa, puhelimitse ja 47 konttorissamme. Olen tavattoman ylpeä Aktian perinteistä ja vahvasta ankkuroitumisesta Suomen pankkihistoriaan, toteaa toimitusjohtaja Jussi Laitinen.

Aktian taloudellinen perusta on vahvassa vakavaraisuudessa ja  luottokelpoisuudessa. Pankki on johdonmukaisesti korostanut hallittua riskinottoa, kustannustietoisuutta, korkeatasoista asiakasneuvontaa ja laajaa osaamista. Olennainen osa Aktian toimintaa on rahoittaa investointeja ja näin tukea talouskasvua.

Muiden alan toimijoiden tapaan Aktia on suurten – liiketoimintamahdollisuuksia luovien – muutosten edessä. Asiakaskäyttäytymisen muutosta ohjaa voimakkaasti kasvava digitalisaatio. Digitalisaation luomat liiketoimintamahdollisuudet ja lisääntyvä tavoitettavuus edellyttävät osaltaan henkilöstön osaamisen ja  tehokkuuden parantamista. Pyrimme jatkuvasti kehittämään palvelujamme lisätäksemme asiakas- ja omistaja-arvoa.

Jussi Laitinen, toimitusjohtaja, puh. 010 247 6250
Malin Pettersson, viestintäpäällikkö, puh. 010 247 6369