Aktian Taloudellinen katsaus: Maailmantalous vahvistuu, Suomessa niukkaa kasvua näkyvissä

Julkaisuvapaa 27.5.2014 klo 10.00

Maailmantalouden kasvu on vahvistumassa, mutta elpyminen etenee eritahtisesti. Tämän vuoden alkupuoliskoa on leimannut epävarmuus globaalin kasvun vahvuudesta.

Yhdysvalloissa talouden heikkous näyttää olleen suurelta osin poikkeuksellisen vaikean talven aiheuttamaa, ja kasvun odotetaan alkuvuoden vaihteluiden jälkeen pysyvän ripeänä kotitalouksien kulutuksen ja yritysten investointien vetämänä. Myös euroalue pääsee tänä vuonna kasvuun kahden taantumavuoden jälkeen. Kiinan talouskasvu hidastuu rakennussektorin jäähtymisen myötä, mutta kasvu pysyy lähellä hallituksen tavoitetta.

Maailmantalouden suurimmat kasvuriskit liittyvät Kiinan talouskasvun ennustettua suurempaan jarrutukseen, ja sen globaaleihin vaikutuksiin. Geopoliittiset jännitteet ovat kasvaneet Ukrainan kriisin vuoksi. Ukrainan tilanteen kärjistyminen uudelleen voisi johtaa merkittäviin kansainvälisen kaupan häiriöihin.

Lähivuosien inflaatiopaineet ovat globaalisti vähäiset. Rahapolitiikka tulee pysymään kehittyneissä maissa kasvua tukevana vielä pitkään. Euroalueella inflaation mataluus on herättänyt huolta deflaatioon ajautumisesta. Arvioimme, että EKP laskee perusrahoitusoperaatioiden korkoa ja painaa talletuskoron negatiiviseksi kesäkuun korkokokouksessa.

Suomen talouden rakennekriisi on osoittautunut huomattavasti odotettua voimakkaammaksi ja pidemmäksi. Alkuvuoden aikana Suomen taloudessa ei ole tapahtunut käännettä parempaan.

Tänä vuonna Suomen BKT:n ennustetaan supistuvan 0,3 %. Vuoden alkupuoliskolla talous on vielä supistunut, mutta toisella vuosipuoliskolla kansainvälisen kaupan nopeutuminen lisää myös Suomen vientiä. Vuonna 2015 BKT:n kasvu jää edelleen vaimeaksi 1,3 prosenttiin. Vientikysyntä vahvistuu maailmantalouden kasvun mukana ja kotimarkkinoilla tilanne vähitellen vakautuu.

Nopeaa käännettä parempaan ei työmarkkinoille ole luvassa. Työttömyyden ennustetaan nousevan 8,6 prosenttiin tänä vuonna. Varovainen käänne parempaan ajoittuu vasta selvästi vuoden 2015 puolelle.

Julkinen talous pysyy syvästi alijäämäisenä. Vuonna 2015 alijäämä pienenee sopeutustoimien ansiosta. Julkinen alijäämä on vuonna 2015 kuitenkin edelleen lähes 2 % BKT:stä ja julkinen velka nousee 63 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuonna 2015. Suomen veroaste nousee ensi vuonna 46 prosenttiin. Näin korkeissa lukemissa veroaste on ollut vain 1990-luvun laman jälkeen.

Suomen julkisen talouden kestävyyden turvaamiseksi on ehdottoman tärkeää, että valmistelussa oleva eläkeuudistus pidentää työuria riittävästi ja että sote-uudistus tuottaa miljardisäästöt julkisesti rahoitettuihin palveluihin. Kummankin hankkeen vaikutuksia voidaan kuitenkin arvioida vasta vuosien päästä.

Olisi suuri riski antaa julkistalouden velkaantua lisää nykyistä vauhtia. Siksi julkisia menoja pitää lähivuosina määrätietoisesti alentaa. Kestävä, talouden kantokykyyn mitoitettu julkinen talous on tärkeä osa yritysten ja yrittäjien vakaata toimintaympäristöä.

Pääekonomisti Anssi Rantala, puh. 010 247 6381, 050 401 4434