Aktian Taloudellinen katsaus: Suomi – kuin pieni vene avomerellä

13.3.2017 klo 11.30

Suomen talous kasvaa Aktian uuden ennusteen mukaan tänä ja ensi vuonna 1,4 %.
Vaikeimmat vuodet näyttävät olevan takanamme, mutta samalla muualla maailmassa epävarmuus lisääntyy. Ja Suomi on riskialttiissa asemassa. Vakaan ja kestävän talouskasvun saavuttamiseksi tarvitsemme viennin merkittävää kasvua. Se puuttuu vielä. Näemme kuitenkin talouskasvun vahvistuneen. Suhdanne on kääntynyt, mutta rakenteelliset haasteet ovat ennallaan.

- Vuonna 2016 Suomen talous kasvoi samaa vauhtia kuin Yhdysvaltojen, 1,6 %. Euroalueella kasvua oli 1,7 %. Kasvuvauhdin erot ovat supistuneet yllättävän nopeasti. Suhdanteiden kääntyminen on usein nopeaa ja melkein aina yllättävää, sanoo Aktian pääekonomisti Heidi Schauman.

Aktian uudessa ennusteessa kotimainen kulutus pysyy talouden moottorina, mutta teollisuustuotanto ja vienti saavat hiljalleen vauhtia, mikä laajentaa kasvun perustaa. Kaupan esteistä tai muun maailman heikentyneestä investointihalusta johtuvat negatiiviset sokit voivat kuitenkin muuttaa Suomen suhdannetilannetta nopeasti.

Työllisyystilanne parani työsuhteessa olevien lukumäärässä mitaten vuonna 2016, ja työttömiä on nyt lähes 20 000 vähemmän kuin vuosi sitten, mikä on myönteinen asia. Mutta jos pintaa hieman raaputetaan, nähdään että monet syntyneistä työpaikoista ovat osa-aikatöitä. Vuonna 2016 osa-aikaisia työntekijöitä oli 21 000 enemmän kuin vuonna 2015.

- Vuonna 2016 kokoaikaisissa työsuhteissa oli 19 000 naista vähemmän kuin vuonna 2015, kun taas osa-aikaisissa työsuhteissa oli 15 000 naista enemmän, Schauman toteaa. Tämä asettaa työmarkkinoiden positiivisen kehityksen epäedullisempaan valoon.

Aktian uuden ennusteen mukaan maailmantalous kasvaa 3,4 % 2017, eli nopeammin kuin 2016, mutta suuren poliittisen epävarmuuden vuoksi ennusteeseen liittyy paljon epävarmuutta. Viime vuosi tarjosi useita poliittisia yllätyksiä, ja tänä vuonna saamme ensimmäiset vihjeet siitä, mitä nämä yllätykset oikeastaan tarkoittavat reaalitaloudelle.

- Eurooppaa odottaa poliittisten mullistusten vuosi, joka pahimmassa tapauksessa voi panna koko EU:n yhtenäisyyden koetukselle mutta parhaassa tapauksessa muodostua ponnahduslaudaksi tiiviimpää yhtenäisyyttä ja selvempää tulevaisuudenvisiota kohti, Schauman painottaa. Euroalueen talous on toistaiseksi pärjännyt yllättävän hyvin kaikista levottomuuspesäkkeistä huolimatta, mutta tilanne voi muuttua nopeasti.

Aktia on tuonut yleisön käyttöön uuden taloudellisten analyysien portaalin. Portaalin sisältöä päivitetään jatkuvasti osoitteessa talous.aktia.fi. Tervetuloa seuraamaan meitä siellä!

Pääekonomisti Heidi Schauman, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6708