Aktian Timo Tyrväinen ensimmäinen suomalainen CBE™-ekonomisti

6.4.2016

Kesällä eläkkeelle siirtyvä Aktian johtava neuvonantaja ja pitkään pankin pääekonomistina toiminut Timo Tyrväinen on saanut ensimmäisenä suomalaisena Certified Business EconomistTM -sertifikaatin. CBETM on uusi, syksyllä 2015 lanseerattu sertifikaatti, jonka on kehittänyt ja jonka omistaa amerikkalaisekonomistien yhdistys National Association for Business Economics (NABE). Sertifikaatin myöntäminen perustuu laajaan koulutusta, kokemusta ja käytännön työssä osoitettua vahvaa ekonomistiosaamista koskevaan arvioon.

– Totta kai amerikkalaisen ekonomistiraadin tunnustus omalle osaamiselle lämmittää näin eläkepäivien kynnyksellä, Tyrväinen iloitsee. Pian olen siis muodollisesti kyvykäs ekonomisti evp., hän hymyilee.

Timo Tyrväinen toimi Aktian pääekonomistina 1998–2014, ja hän oli yksi maamme näkyvimmistä talouskeskustelijoista. Tyrväisen ura alkoi Suomen Pankista vuonna 1975. OECD:ssä Tyrväinen työskenteli vuosina 1982–83 ja uudelleen 1993–94. London School of Economicsin Centre for Labour Economics -tutkimuslaitoksessa hän oli akateemisena vierailijana 1989. Tyrväinen työskenteli Espanjan keskuspankissa vierailevana tutkijana 1997–98.

– Tyrväinen on antanut Aktian talousasiantuntijuudelle äänen, miksei myös melodian, luonnehtii toimitusjohtaja Jussi Laitinen ja viittaa Tyrväisen tunnettuun musiikkiharrastukseen.  Olemme Aktiassa iloisia Tyrväisen saamasta tunnustuksesta ja kiitämme häntä lämpimästi hänen siirtyessään kesällä eläkkeelle, Laitinen toteaa.

Toimitusjohtaja kuitenkin epäilee, ettei Tyrväinen malta reservissäkään olla esittämättä teesejään ja tulkintojaan talouden tilasta.

Timo Tyrväinen, Senior Advisor, puh. 050 303 6829

Lähettäjä: