Lähimaksaminen ja prepaid-kortit yhä vieraita kortinkäyttäjille – käteisen käyttö harvenee

28.6.2016

Uusi maksukorttiominaisuus eli lähimaksaminen on vierasta vielä 59 %:lle suomalaisista, käy ilmi IRO Researchin Aktialle tekemästä kyselytutkimuksesta. Naisista 65 % ei ole koskaan kokeillut alle 25 euron ostosten nopeaa ja tunnusluvutonta lähimaksamista. Uusi tapa opitaan hitaasti, sillä vain 20 % vastaajista käyttää lähimaksua päivittäin tai usein.

- Maksukorttikulttuuri on murroksessa. Vanhat tavat muuttuvat hitaasti, ja monia uusia ominaisuuksia vierastetaan. Maksaminen on herkkä bisnes, toteaa Aktian korttiliiketoiminnan johtaja Christoffer Rosqvist.

Käteisen käyttö vähenee edelleen; miehistä 18 % käyttää käteistä päivittäin, mutta yli puolet (53 %) suomalaisista käyttää käteistä enää kerran viikossa tai harvemmin. Käteisen korvaavaa, ennakkoon maksettua ja ladattavaa prepaid-korttia ei kuitenkaan tunneta; vain kuusi prosenttia vastaajista sanoo käyttäneensä prepaidia ja peräti 88 % ei ole sitä koskaan kokeillut.

- Käteinen ei monessa maksupisteessä välttämättä kelpaa lainkaan, ja trendi on selvä. Aktian prepaid-kortteja on saanut R-kioskeista jo 10.12.2015 alkaen, ja tietoisuus tulee kasvamaan, Rosqvist jatkaa.

Käteinen raha kelpaa vielä valmistujaislahjaksi: yli kolmannes sanoi sujauttavansa onnittelukuoreen setelin.

Lomallakin suomalaiset luottavat pääasiallisiin maksukortteihinsa, ja vain joka viides nojautuu ns. toissijaisiin kortteihin kuten toisen pankin tai prepaid-korttiin. Turvallisuus on paras syy prepaid-kortin käyttöön lomamatkoilla.

Suomalaisilla on eniten (47 %) käytössään debit-credit-yhdistelmäkortteja eli pankkikortteja, joissa on luotollinen ominaisuus. Reilulla neljänneksellä (27 %) on lompakossa pelkkä pankki- eli debitkortti.

Christoffer Rosqvist, johtaja, korttiliiketoiminta, puh. 050 577 0858

Lähettäjä:
Malin Pettersson, viestintäjohtaja, puh. 010 247 6369

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista –tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 23. - 30.5.2016.