Naiset valmiita tinkimään elintasostaan jos eläke ei riitä

3.3.2016 klo 12.00

Suomalaisista naisista yli puolet on valmiita tinkimään herkuttelusta ja hemmottelusta, jos tuleva eläke ei riitä, käy ilmi Aktian IRO Researchillä teettämästä tutkimuksesta. Naisista 40 % voisi myös vaihtaa pienempään asuntoon, miehistä 24 %. Henkilöautosta ei hevin luovuttaisi eläkkeellä: naisista viidennes voisi siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin, miehistä vain joka kymmenes.

IRO Researchin mukaan 59 % naisista ei ole säästänyt tulevaa eläkettä varten, ja vain noin puolet naisista tietää tulevan eläkkeensä suuruusluokan. Ero miehiin on tässä merkittävä, sillä suomalaismiehistä kaksi kolmesta kertoo tietävänsä, kuinka monta prosenttia palkasta eläke tulee olemaan. Eläkesäästäminen on miehillä selvästi naisia yleisempää (52 %).

• Tulos on huolestuttava, sillä naisten eläkekertymä on keskimäärin pienempi matalamman palkan ja perhevapaiden lyhentämän työuran vuoksi, toteaa Aktian varatoimitusjohtaja Taru Narvanmaa

Yleisin syy säästämättömyyteen oli kyselyn perusteella rahan puute. Vastaajista 12 % ilmaisi, ettei vain viitsi ajatella tulevaa.

• Säännöllisyys ratkaisee. Eläkkeeseen voi säästää vaikka 50–100 eurolla kuukaudessa, ja mitä aikaisemmin aloittaa, sitä paremman potin kerryttää, Narvanmaa toteaa.

Kaikista suomalaisista yli puolet on huolissaan tulevan eläkkeensä riittävyydestä. Keskimääräinen työeläke on noin puolet palkasta. Suomalaisten tietoisuudessa tulevien eläkkeidensä tasosta ja maksajasta on aukkoja. Suurimmalla osalla nuorista ei ole aavistustakaan tulevan eläkkeensä koosta suhteessa palkkaan.

Suomalaisen eläkejärjestelmän mukaan valtaosa työssäkäyvien maksamista eläkemaksuista menee jo eläkkeellä oleville. Tällä hetkellä yksityisalojen työeläkemaksuista rahastoidaan noin yksi euro kuudesta, ja loput käytetään nykyeläkkeiden maksuun. Rahastoitu osa kattaa sijoitustuottojen ansiosta suuremman osan eläkemenosta kuin eläkemaksut.  Joka neljäs eläke-euro saadaan rahastoidusta osasta. Kyselyn perusteella ihmisillä on taipumus kuvitella eläkkeidensä itse ansaittu osuus todellista suuremmaksi.

Tulevan eläkkeen osoittautuessa riittämättömäksi ihmiset olivat valmiita tinkimään asumiskustannuksista, matkustelusta ja arjen pienistä ylellisyyksistä.

Haastattelut tehtiin 1–10.2.2016. Internetpohjaiseen kyselyyn osallistui tuhat suomalaista tasaisesti eri ikä- ja sosiaaliryhmistä ja eri paikkakunnilta.

Tutkimustulokset liitteenä.

Lisätietoa: Varatoimitusjohtaja Taru Narvanmaa, puh. 010 247 6250