Alexandrian henkilöstöanti ylimerkittiin – henkilöstön ja sidonnaisasiamiesten omistus yhtiössä kasvoi entisestään

ALEXANDRIA PANKKIIRILIIKE OYJ - YHTIÖTIEDOTE 17.6.2022 kello 09.00

Alexandria Pankkiiriliike Oyj:n (Yhtiö) hallitus on tänään päättänyt Yhtiön 1.6.2022 julkistaman henkilöstölle ja sidonnaisasiamiehille suunnatun henkilöstöannin (Henkilöstöanti) toteuttamisesta sekä Henkilöstöannissa tarjottujen osakkeiden lopullisesta määrästä ja allokaatiosta merkitsijöiden kesken.

Henkilöstöannissa merkittiin 421 940 Yhtiön uutta osaketta, mikä vastaa noin 4,2 prosenttia Yhtiön kaikista osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä ennen Henkilöstöantia ja noin 4,0 prosenttia Henkilöstöannin jälkeen.

Osakkeen merkintähinta oli 7,11 euroa, joka perustui osakkeen vaihdolla painotettuun keskikurssiin Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla ajanjaksolla 1.5.—31.5.2022 vähennettynä 10 prosentilla.

Henkilöstöantiin olivat oikeutettuja osallistumaan Yhtiön ja sen tytäryhtiöiden henkilöstö ja johto. Henkilöstöantiin olivat oikeutettuja osallistumaan myös Yhtiön sidonnais- ja vakuutusasiamiehet. Henkilöstöantiin osallistumisen edellytyksenä oli, että asianomaisen merkitsijän työ- tai toimisuhde taikka sidonnais- tai vakuutusasiamiessopimus Yhtiöön tai sen tytäryhtiöön on edelleen voimassa merkintäajan päättyessä eikä edellä mainittua työ- tai toimisuhdetta taikka sidonnais- tai vakuutusasiamiessopimusta ole irtisanottu ennen merkintäajan päättymistä.

Henkilöstöantiin osallistumisen edellytyksenä oli lisäksi luovutusrajoitukseen sitoutuminen. Luovutusrajoituksen mukaisesti Henkilöstöantiin osallistuvat eivät ilman Yhtiön antamaa etukäteistä kirjallista suostumusta saa myydä tai muutoin luovuttaa Henkilöstöannissa merkitsemiään Yhtiön osakkeita merkintäajan päättymistä seuraavan 360 päivän aikana. Henkilöstöantiin liittyvät luovutusrajoitukset ovat sitovia siitä riippumatta, onko kyseiset luovutusrajoitukset kirjattu merkitsijöiden arvo-osuustileille.

Henkilöstöantiin liittyy lisäosakejärjestelmä, jossa Henkilöstöannin merkitsijällä on mahdollisuus saada vastikkeetta lisäosakkeita 15.6.2025 päättyvän sitouttamisjakson jälkeen lisäosakejärjestelmän ehtojen mukaisesti.

Henkilöstöannissa hyväksytysti merkityt kaksi (2) osaketta oikeuttavat yhteen (1) vastikkeettomaan osakkeeseen siltä osin kuin asianomainen henkilö ei ole luovuttanut Henkilöstöannissa hyväksytysti merkitsemiään osakkeita kolmen (3) vuoden kuluessa Henkilöstöannin merkintäajan päättymisestä ja edellyttäen, että asianomaisen henkilön työ- tai toimisuhde taikka sidonnais- tai vakuutusasiamiessopimus Yhtiöön tai sen tytäryhtiöön on edelleen voimassa (ellei Yhtiön hallitus perustellusta syystä toisin päätä). Maksuttomat osakkeet voivat olla uusia tai olemassa olevia Yhtiön hallussa olevia Yhtiön osakkeita tai Yhtiö voi hankkia osakkeet Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Palkkio voidaan maksaa myös kokonaan rahana. Maksuttomat osakkeet annetaan aikaisintaan kolmen (3) vuoden ja yhden (1) kuukauden kuluttua Henkilöstöannin merkintäajan päättymisestä Yhtiön hallituksen päättämänä ajankohtana. Maksuttomia osakkeita voidaan antaa yhdessä tai useammassa erässä. Henkilöstön lisäosakejärjestelmässä otetaan huomioon kulloinkin voimassa oleva finanssialan palkitsemista koskeva sääntely ja ohjeistus, joka tietyissä tapauksissa voi edellyttää palkkion maksun lykkäämistä.

Henkilöstöannissa annetut osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 20.6.2022, kirjataan arvo-osuustileille arviolta 20.6.2022 ja otetaan kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Growth Market Finland -markkinapaikalla arviolta 23.6.2022.

Jan Åkesson, toimitusjohtaja, kommentoi:

”Voin ylpeänä todeta, että henkilöstöantimme onnistui erinomaisesti ja anti ylimerkittiin selvästi haastavasta pääomamarkkinatilanteesta huolimatta. Merkittävä osa henkilökunnasta ja sidonnaisasiamiehistä osallistui antiin. Arvostan myös hallituksen päätöstä vastata ylikysyntään kasvattamalla osakkeiden määrää annin ehtojen mukaisesti.”

ALEXANDRIA PANKKIIRILIIKE OYJ

Alexandria Pankkiiriliike Oyj

Vuonna 1996 perustettu Alexandria on 25 vuoden aikana kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista sijoituspalveluyhtiöistä. Yhtiö on erikoistunut laadukkaisiin säästämisen ja sijoittamisen ratkaisuihin. Alexandria palvelee yli 35 000 asiakastaan 30 paikkakunnalla yli 230 sijoitusalan asiantuntijan voimin. Konsernin muodostavat Alexandria Pankkiiriliike Oyj, Alexandria Rahastoyhtiö Oy, Alexandria Markets Oy, Alexandria Yritysrahoitus Oy sekä Premium Advisors Oy. Yhtiön osake on listattu First North -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella ALEX.