• Alight/

Alight ja H&M sopimukseen kolmesta uudesta aurinkopuistosta Ruotsissa – nyt energiayhtiö etsii Suomesta sähkön ostajia

Report this content

Tukholma, Ruotsi – 25. tammikuuta 2024 — Johtava eurooppalainen aurinkovoiman kehittäjä ja itsenäinen energiantuottaja Alight sekä vaatejätti H&M ovat allekirjoittaneet pitkäaikaisen sähkönhankintasopimuksen, johon kuuluu kolmen uutta aurinkoenergiapuistoa Ruotsissa. Uusiutuvaa energiaa H&M:lle tuottavien aurinkopuistojen suunniteltu käyttöönotto on alkuvuonna 2025.

Puistot tuottavat yhteensä vähintään 24 gigawattituntia energiaa, joka vastaa noin 4 800 kodin sähkönkulutusta(1). Uudet puistot ovat jatkoa H&M-konsernin ja Alightin kumppanuudelle, johon lukeutuu myös joulukuussa 2022 allekirjoitettu sopimus Hultsfrerdin 100 megawatin aurinkopuiston tuottaman sähkön toimittamisesta.

”Meistä on hienoa, että kumppanuutemme Alightin kanssa kasvaa kolmella uudella aurinkopuistolla. Tämä uusi askel vie meidät lähemmäksi tavoitettamme, että hankkimamme sähkö on kokonaan uusiutuvaa vuoteen 2030 mennessä. Kestävä energia on peruspilari matkallamme kohti nettonollaa vuonna 2040, ja yhteistyöllä Alightin kanssa on siinä tärkeä rooli”, sanoo Ulrika Leverenz, H&M-konsernin Head of Green Investment.

”Sopimus vahvistaa yhteistyötämme H&M-konsernin kanssa. Projektin myötä vihreän energian määrä Ruotsissa kasvaa entisestään, mikä on voitto niin yritysmaailman kuin yhteiskunnankin kestävyyden kannalta”, toteaa Alightin operatiivinen johtaja Warren Campbell.

Ruotsalainen Alight rantautui Suomeen syyskuussa, kun se kertoi Eurajoelle rakennettavasta, yli 100 megawatin aurinkoenergiapuistosta. Sen lisäksi suunnitteilla on muitakin puistoja. Campbell kertoo, että yhtiö etsii paraikaa Suomesta yritysasiakkaita vihreän sähkön ostajiksi.

”Tällä hetkellä olemme Ruotsin suurin aurinkopuistojen kehittäjä megawateissa mitattuna, ja tavoitteemme on kasvaa nopeasti myös Suomessa, missä olosuhteet ovat yhtä hyvät aurinkoenergian hyödyntämiselle. H&M:n tavoin Suomessakin on paljon asiakkaita, joille vihreään energiaan siirtyminen on prioriteettilistan kärjessä, ja haluamme olla mahdollistamassa tavoitteen toteutumista. Etsimmekin aktiivisesti uusia asiakkaita vihreälle sähkölle myös Suomessa”, Campbell sanoo.

Hän näkee, että Suomessa aurinkovoimaa hyödynnetään yhä melko vähän sen potentiaaliin nähden.

”Suomi on uusiutuvan energian käytössä EU-maiden kärkipäässä, mutta aurinkoenergian osuus tästä on yhä suhteellisen pieni. Yritysten rooli vihreän energian lisäämisessä on todella tärkeä, ja odotan, että yhä useampi yritys tulee solmimaan aurinkosähkön hankintasopimuksia myös Suomessa.”

Perustuu 5 000 kWh:n vuosikulutukseen.

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:

Juho Heikkinen, OSG Viestintä, p. 044 722 5119
S-posti: viestinta@osg.fi

Meredith Popolo, Communications Director at Alight
+46 70-961 1583, meredith.popolo@alight-energy.com

Tietoja Alightista

Alightin missiona on tehdä sähköverkosta hiilidioksidivapaa ja auttaa energiaintensiivisiä yrityksiä aurinkoenergiaan siirtymisessä. Me kehitämme, omistamme ja operoimme onsite- ja offsite-aurinkoenergiaprojekteja ympäri Euroopan sekä myymme puhdasta energiaa yrityksille alhaisin, kiintein kustannuksin, jotka takaa valtion rahoituksesta tai tuista riippumaton sähkönhankintasopimus. Päämäärämme on viitoittaa tietä kohti kestävämpää tulevaisuutta, ja sen saavuttamiseksi tavoittelemme 5 gigawatin asennettua kapasiteettia vuoteen 2030 mennessä.