• Alight/

Ruotsin metsien suuromistaja Sveaskog kiihdyttää aurinkovoimaa – valitsi kumppanikseen Suomessakin toimivan Alightin

Report this content

Suomeenkin voimakkaasti investoiva aurinkoenergiayhtiö Alight on sopinut yhteistyöstä Ruotsin suurimman metsänomistajan, Sveaskogin, kanssa. Kumppanuus käsittää kahden gigawatin edestä aurinkopuistohankkeita reilun viiden vuoden aikana.

Yhteistyön kaksi ensimmäistä aurinkopuistoprojektia sijaitsevat keskisessä ja eteläisessä Ruotsissa, ja ne ovat kooltaan noin 150 ja 70 hehtaaria. Ruotsin valtion omistaman Sveaskogin ja Alightin pitkälle ulottuvassa yhteistyössä Alight kehittää ja rakentaa aurinkopuistoja Sveaskogin omistamille maa-alueille. Sveaskog investoi puistoihin 30:n ja 49:n prosentin osuuksilla. Kahden ensimmäisen hankkeen kehitys on jo alkanut.

– Sveaskogin missiona on luoda arvoa metsästä ja maasta. Aurinkoenergiaan investoiminen omalla maallamme on meille luontevaa. Lisäksi se on meille keino edistää siirtymää kohti fossiilivapaita energialähteitä. Alight on meille vakaa kumppani tässä työssä, sanoo Sveaskogin toimitusjohtaja Erik Brandsma.

Sveaskog omistaa neljätoista prosenttia Ruotsin metsistä eli noin 3,4 miljoonaa hehtaaria, joista 3 miljoonaa hehtaaria on tuotantometsää. Mikäli 10 000 hehtaaria eli 0,2 prosenttia Sveaskogin omistamista maa-alueista (0,04 prosenttia kaikista Ruotsin metsistä) valjastettaisiin aurinkopuistoiksi, ne tuottaisivat noin viisi gigawattia energiaa, mikä tuplaisi tämänhetkisen aurinkovoimakapasiteetin Ruotsissa.

– Aurinkoenergia on nopea ja kohtuuhintainen ratkaisu ilmastokriisin hillitsemiseksi, etenkin ottaen huomioon jatkuvasti kasvava tarve uusiutuvalle sähkölle. Olemme vaikuttuneet Sveaskogin vastuullisuustavoitteista ja odotamme mielenkiinnolla yhteistyötä, jossa rakennamme ja hallinnoimme aurinkopuistoja, jotka vaalivat niin ekologisia, taloudellisia kuin yhteiskunnallisiakin arvoja, sanoo Alightin toimitusjohtaja Harald Överholm.

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:

Juho Heikkinen, OSG Viestintä, p. 044 722 5119

S-posti: viestinta@osg.fi

Meredith Popolo, Communications Director at Alight

+46 70-961 1583, meredith.popolo@alight-energy.com

Tietoja Alightista
Alightin missiona on tehdä sähköverkosta hiilidioksidivapaa ja auttaa energiaintensiivisiä
yrityksiä aurinkoenergiaan siirtymisessä. Me kehitämme, omistamme ja operoimme onsite-
ja offsite-aurinkoenergiaprojekteja ympäri Euroopan sekä myymme puhdasta energiaa
yrityksille alhaisin, kiintein kustannuksin, jotka takaa valtion rahoituksesta tai tuista
riippumaton sähkönhankintasopimus. Päämäärämme on viitoittaa tietä kohti kestävämpää
tulevaisuutta, ja sen saavuttamiseksi tavoittelemme 5 gigawatin asennettua kapasiteettia