Alisa Pankin uudistunut strategia sekä keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

Alisa Pankki Oyj Pörssitiedote 30.9.2024 KLO 9.50 EEST

Alisa Pankki on vuoden 2024 aikana suunnannut liiketoiminnan painopistettään yritysasiakkaisiin ja toteuttanut merkittävän yhdistymisen pk-yritysten laskurahoitukseen erikoistuneen fintech-yhtiö PURO Finance Oy:n kanssa. Yhdistyneen kokonaisuuden myötä markkinoille syntyi pk-yritysten digitaalisten pankki- ja rahoituspalvelujen edelläkävijä. Alisa Pankin hallitus on vahvistanut yhtiölle uudistetun strategian sekä keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet.

Tuotamme saumattomia pankkipalveluita digitaalisissa kanavissa

Alisa Pankin strategian ytimessä on saumattomien pankkipalvelujen tuominen kumppanuuksien kautta niihin arjen digitaalisiin kanaviin, joissa asiakkaat päivittäin asioivat. Kohdeasiakkaitamme ovat pienet yritykset, talletusasiakkaat ja kumppanit. Vahvat olemassa olevat kumppanuudet luovat pohjan ja lähiajan fokuksen voimakkaan kasvun Banking-as-a-Service (BaaS) -strategiallemme. Alisa Pankin teknologinen kyvykkyys mahdollistaa toimialaa uudistavien pankkipalveluiden laajemman hyödyntämisen tulevaisuudessa. Alisa Pankki tähtää myös kansainväliseen kasvuun kumppaneiden kanssa.

Alisa Pankin BaaS-strategian kulmakiviä ovat

1. Pääomatehokas ja kannattava kasvu: ydintuotteitamme ovat yritysasiakkaiden laskurahoitus ja talletustilit talletusasiakkaille, lisäksi tarjoamme tarkasti rajattuja pankkipalveluita yritysasiakkaille ja henkilöasiakkaille.
  2. Asiakastarpeisiin vastaaminen: saumattomat digitaaliset pankkipalvelut yritysasiakkaille, talletusasiakkaille ja kumppaneille. Tuomme laskurahoitustuotteen kaikkien yritysten saataville
  3. Teknologinen kyvykkyys: digitaalinen palvelumalli, automatisoidut prosessit sekä skaalautuva ja moderni IT-järjestelmä
  4. Kumppanuus: tehokas asiakashankinta palveluintegraatioiden avulla Euroopan valikoiduilla markkinoilla

Strategia mahdollistaa kannattavan orgaanisen kasvun yritysasiakkaissa ja erityisesti laskurahoitusliiketoiminnassa. Kartoitamme edelleen aktiivisesti myös yritysasiakasliiketoiminnan epäorgaanisen kasvun mahdollisuuksia.

Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet 2024–2027

Alisa Pankin hallitus on vahvistanut yhtiölle seuraavat strategian mukaiset keskipitkän aikavälin (2024-2027) tavoitteet:

• Tuottojen kasvu: keskimäärin 20 prosentin liiketoiminnan tuottojen vuotuinen kasvu strategiakaudella
  • Kannattavuus: yli 15 prosentin oman pääoman tuotto 2027 loppuun mennessä
  • Toiminnan tehokkuus: alle 50 prosentin kulu-tuottosuhde 2027 loppuun mennessä
  • Vakavaraisuus: 16 prosentin vakavaraisuussuhde läpi strategiakauden

Edellä esitetyt keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet korvaavat Alisa Pankin 16.5.2024 julkistamassa listalleottoesitteessä esittämät taloudelliset tavoitteet ja arviot yhdistyneen kokonaisuuden taloudellisesta kehityksestä keskipitkällä aikavälillä.

Alisa Pankki on listalleottoesitteessä (16.5.2024) sekä puolivuosikatsauksessa 2024 (9.8.2024) kertonut, että yhdistyminen PURO Finance Oy:n kanssa sekä liiketoiminnan painopisteen siirtäminen yritysrahoitukseen, erityisesti laskurahoitukseen, parantavat yhtiön kannattavuutta ja tehostavat pääoman allokointia.

Uudistuneessa strategiassa Alisa Pankki keskittyy pääomatehokkaaseen ja kannattavaan kasvuun sekä liiketoiminnan kehittämiseen vakavaraisuustavoitteen puitteissa.

Alisa Pankki arvioi, että yhtiö ei tarvitse uutta pääomaa keskipitkän aikavälin taloudellisten tavoitteiden mukaiseen liiketoiminnan kasvuun.

ALISA PANKKI OYJ

Lisätiedot:

Juha Saari, vt. toimitusjohtaja, Alisa Pankki Oyj, juha.saari@alisapankki.fi, puh. +358 40 672 0595

Alisa Pankki Oyj on finanssialan teknologiayhtiö, joka tuottaa saumattomia pankkipalveluita digitaalisissa kanavissa. Palvelemme sekä yritysasiakkaita, talletusvaroilleen kilpailukykyistä korkotuottoa hakevia säästäjiä sekä kumppaneita. Kumppanien kanssa tuomme integroidut pankkipalvelut niihin kanaviin, joissa asiakkaat päivittäin asioivat. Alisa Pankki Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla (ALISA) ja sillä on Finanssivalvonnan myöntämä toimilupa. www.alisapankki.fi