Alisa Pankki Oyj perusti uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän avainhenkilöille

ALISA PANKKI OYJ PÖRSSITIEDOTE 8.8.2024 KLO 16.40 EEST

Alisa Pankki Oyj:n hallitus päätti perustaa uuden osakepohjaisen kannustinjärjestelmän konsernin avainhenkilöille. Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää osakkeenomistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön sekä tarjota heille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden ansaitsemiseen perustuva kannustinohjelma.

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2024–2028 on yksi (1) kahden ja puolen vuoden (2,5) ja kaksi (2) kolmen (3) vuoden pituista ansaintajaksoa, jotka koskevat tilikausia 2024–2026, 2025–2027 ja 2026–2028. Hallitus päättää vuosittain ansaintajaksojen yksityiskohdista.

Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollisuus ansaita Alisa Pankki Oyj:n osakkeita suorituksen perusteella. Ansaintajakson 2024–2026 ensimmäisen mittausjakson H2/2024 ansaintakriteeri perustuu H2/2024 tulokseen ennen kertaluonteisia eriä ja veroja. Hallitus asettaa myöhemmin ansaintakriteerit mittausjaksoille 2025 ja 2026. Ansaintajakson 2024–2026 kohderyhmään kuuluu noin 10 avainhenkilöä, mukaan lukien johtoryhmän jäsenet ja virkaatekevä toimitusjohtaja.

Kunkin ansaintajakson mahdolliset palkkiot maksetaan finanssialan lainsäädännön mukaisesti ansaintajakson päättymisen jälkeen noin neljän (4) vuoden kuluessa viidessä (5) erässä. Palkkioita saatetaan pienentää riskikorjausten perusteella ennen niiden maksua. Kunkin palkkioerän maksamista seuraa yhden (1) vuoden mittainen odotusaika, jonka aikana osallistuja ei voi luovuttaa palkkiona saamiaan osakkeita.

Ensimmäisen ansaintajakson perusteella maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään 1 472 109 Alisa Pankki Oyj:n osakkeen arvoa (sisältäen rahana maksettavan osuuden), mikä vastaa noin 249 000 euroa laskettuna Alisa Pankki Oyj:n osakkeen vaihdolla painotetulla keskikurssilla 7.8.2024. Mahdolliset palkkiot maksetaan osittain Alisa Pankki Oyj:n osakkeina ja osittain rahana. Rahaosuudella on tarkoitus kattaa palkkiosta avainhenkilölle aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Jos avainhenkilön työ- tai toimisopimus päättyy ennen palkkion maksamista, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Johtoryhmän jäsenen on omistettava 50 prosenttia palkkiona saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo Alisa Pankki Oyj:ssä vastaa 50 prosenttia hänen palkkionsa maksua edeltävän kalenterivuoden bruttopalkkansa arvosta. Vastaavasti toimitusjohtajan on omistettava 50 prosenttia palkkiona saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo Alisa Pankki Oyj:ssä vastaa yhteensä hänen palkkionsa maksua edeltävän kalenterivuoden bruttopalkkansa arvoa. Tämä osakemäärä on omistettava niin kauan kuin jäsenyys konsernin johtoryhmässä tai asema toimitusjohtajana jatkuu.

ALISA PANKKI OYJ

Markku Pohjola, hallituksen puheenjohtaja, Alisa Pankki Oyj, markku.pohjola@alisapankki.fi, puh. 050 1654

Alisa Pankki lyhyesti

Alisa Pankki Oyj on suomalainen sujuvamman arjen digitaalinen pankki. Palvelemme sekä yksityishenkilöitä, PK-yrityksiä että talletusvaroilleen kilpailukykyistä korkotuottoa hakevia säästäjiä mutkattomasti, selkeästi ja vastuullisesti. Alisa Pankki Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla (ALISA) ja sillä on Finanssivalvonnan myöntämä toimilupa. www.alisapankki.fi