• Alisa Pankki Oyj/

Fellow Pankki päivittää pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja arvioi vuoden 2022 tuloksen olevan selvästi tappiollinen

FELLOW PANKKI OYJ PÖRSSITIEDOTE, SISÄPIIRITIETO 19.4.2022 KLO 16:40 EEST

Fellow Pankki Oyj syntyi 2.4.2022 toteutetussa yritysjärjestelyssä, jossa Fellow Finance Oyj sulautui Evli Pankki Oyj:n pankkitoimintaa jatkavaan yhtiöön. Näin syntynyt Fellow Pankki on digitaalinen ja asiakaslähtöinen pankki, joka palvelee yksityishenkilöitä, PK-yrityksiä ja kilpailukykyistä korkotuottoa etsiviä säästäjiä.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet 2022–2026

Fellow Pankin strategian ytimessä on ensiluokkainen asiakaskokemus digitaalisissa palveluissa yhdistettynä joustavaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Fellow Pankki tavoittelee kasvua ja korkeaa kannattavuutta keskittymällä valittuihin alipalveltuihin asiakassegmentteihin ja yhtiön ansainnan kannalta houkutteleviin tuotealueisiin. Digitaalinen toimintamalli, rajattu palveluvalikoima, modernit tietojärjestelmät ja tehokas organisaatio mahdollistavat korkean operatiivisen tehokkuuden tavoittelun.

Fellow Pankin hallitus on vahvistanut yhtiölle seuraavat strategian mukaiset pitkän aikavälin (2022-2026) tavoitteet:

• Kasvu: yli 25 prosentin luottokannan vuotuinen kasvu
  • Kannattavuus: yli 15 prosentin oman pääoman tuotto tavoitejakson loppuun mennessä
  • Vakavaraisuus: vähintään 18 prosentin vakavaraisuussuhde (T1).

Lisäksi Fellow Pankki tavoittelee asiakastyytyväisyyttä toimialan parhaiden tasolla.

Edellä esitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet korvaavat ne Fellow Pankin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet, jotka on julkistettu Evli Pankki Oyj:n 7.12.2021 julkistamassa sulautumis- ja listalleottoesitteessä.

Taloudelliset näkymät 2022

Vuonna 2022 Fellow Pankki rakentaa perustaa tulevien vuosien kasvulle ja kannattavuudelle.

Pankkitoiminnan käynnistyessä Fellow Pankki lanseerasi asiakkailleen edistyksellisen ja asiakaslähtöisen mobiili- ja verkkopankin, jotka luovat perustan pankin digitaalisille palveluille. Vuoden 2022 aikana yhtiö laajentaa edelleen palveluvalikoimaansa mm. luottokortilla ja maksuliikenteen palveluilla sekä kokonaisvaltaisilla pankki- ja rahoituspalveluilla PK-yrityksille.

Fellow Pankki tavoittelee luottokannan voimakasta kasvua panostamalla uusasiakashankintaan ja konvertoimalla vertaislaina- ja joukkorahoituskantaa pankin taseesta rahoitettavaksi. Luotonannon kasvua tukevat alentuneiden rahoituskustannusten myötä parantunut kilpailukyky, kokonaisvaltaisemmat palvelut asiakkaille sekä uudet digitaaliset palvelukanavat.

Pankin luottokannan arvioidaan saavuttavan vähintään 150 miljoonaa euroa vuoden 2022 lopussa.

Vuoden 2022 tuloksen arvioidaan olevan selvästi tappiollinen johtuen toteutettuun yritysjärjestelyyn liittyvistä kertaluonteisista kustannuksista, luottolaitostoiminnan edellyttämistä panostuksista organisaatioon sekä luottokannan voimakkaan kasvun aiheuttamista etupainotteisista kustannuksista liittyen uusasiakashankintaan ja luottotappiovarauksiin.

Evli Pankki Oyj:n 7.12.2021 julkistamassa sulautumis- ja listalleottoesitteessä on annettu Fellow Pankin ensimmäisten toimintavuosien tuloksesta seuraavat tiedot: Ensimmäisenä kahtena vuonna 2.4.2022 toteutetun yritysjärjestelyn täytäntöönpanon jälkeen luottokannan voimakkaan kasvun, etupainotteisten asiakashankintakustannusten sekä kasvaneiden henkilökustannusten odotetaan rasittavan kannattavuutta. Näistä seikoista johtuen ensimmäisen toimintavuoden tuloksen arvioidaan olevan selkeästi tappiollinen. Jatkossa liiketoiminnan tuloksen odotetaan kääntyvän vahvasti voitolliseksi korkokatteen positiivisen kehityksen kautta.

Teemu Nyholm, toimitusjohtaja, Fellow Pankki Oyj, teemu.nyholm@fellowpankki.fi, puh. +358 50 577 1028

Fellow Pankki Oyj on uusi suomalainen sujuvamman arjen pankki. Palvelemme sekä yksityishenkilöitä, PK-yrityksiä että talletusvaroilleen kilpailukykyistä korkotuottoa hakevia säästäjiä mutkattomasti, selkeästi ja vastuullisesti. Fellow Pankki Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin päälistalla (FELLOW) ja sillä on Finanssivalvonnan myöntämä toimilupa. www.fellowpankki.fi