• Aller/

Aller perustaa moderointikoulun: Vihapuhe kuriin moderointia kehittämällä

Aller käynnistää Suomen ensimmäisen moderointikoulun vastatoimena yltyviin vihapuheisiin keskustelupalstoilla. Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälän mukaan keskustelujen sulkeminen ei ole ratkaisu katkaista vihapuheita, vaan myös moderointitaitojen on kehityttävä suomalaisen sananvapauden takaamiseksi.

”Mielestäni nettivihalle on asetettava rajat, mutta ei koko keskustelua kieltämällä vaan osallistumalla aktiivisesti, vaatimalla sääntöjen noudattamista ja kovalla sekä oikeudenmukaisella moderoinnilla”, Aalto-Setälä täsmentää.

Aller Media omistaa Suomen suosituimman sosiaalisen median Suomi24 –keskustelusivuston, joka on yksi harvoja sosiaalisia medioita, joissa ihmiset voivat kirjoittavat anonyymisti. Aller haluaa jatkossakin vaalia tätä mahdollisuutta. Vuodesta 1999 toiminutta Suomi24-keskustelusivustoa käyttää 80 prosenttia suomalaisista. Suomi24:ssa palkattu henkilökunta hoitaa moderoinnin. Tällä hetkellä ammattimaisia moderaattoreita koko Suomessa on kuitenkin vain kourallinen.

Moderointitaitojen kehityttävä keskustelun mukana

Aller pitää tärkeänä, että moderointitaidot ja –resurssit kehittyvät keskustelukulttuurin ja -kanavien kehittymisen kanssa samaa tahtia. Moderaattoreita tarvitaan lisää, tekemiseen kaivataan tasalaatuisuutta ja moderointikulttuurille tietyt standardit. Myös yhteisön voimalla tapahtuvaa moderointia pitää kehittää.

”Olemme saaneet seurata suomalaisen verkkokeskustelukulttuurin kehitystä läheltä ja itsekin kehittäneet sen kautta moderointikyvykkyyttämme. Moderointikoulun avulla Suomeen saataisiin vahva moderaattoriverkosto. Unelmamme on, että moderointikoulu olisi vastuullisen sananvapauden suunnannäyttäjä”, sanoo Pirjo Väyrynen, Head of Community Management and Privacy, yksi Suomen johtavista moderoinnin asiantuntijoista.

Moderointi on oleellinen osa sellaisia verkkopalveluita, joissa on käyttäjien tuottamaa sisältöä. Hyvä moderointi sallii monisävyisen keskustelun, myös kriittisen ja provokatiivisen, mutta samalla puuttuu napakasti tilanteisiin ja toimii tasapuolisesti kaikkia osapuolia kohtaan.

Väyrysen mukaan tällä viikolla tapahtuneet kommentointien ja keskustelumahdollisuuden sulkeminen osoittaa, että moderointi koetaan  vaikeaksi asiaksi ja moderointitaitojen kehitykselle on selvää tilausta.

”Tahdomme tehdä moderoinnista ammatin, ja toisaalta luoda myös toimintamallin nettikeskustelun vapaaehtoisvalvojille. Ei kielletä keskustelua, vaan kehitetään sitä yhdessä suuren yleisön kanssa”, Väyrynen kertoo.

Moderointikoulun lisäksi Aller Media suunnittelee parhaillaan entistä tiiviimpää yhteistyötä keskustelupalstojen käyttäjien kanssa. Tulevaisuudessa yhteistyötä viritellään esimerkiksi kansalaisopistojen ja kirjastojen kanssa nettikeskustelukulttuurin parantamiseksi.

Lisätiedot: Pirjo Väyrynen, Head of Community Management and Privacy

Puh. 09 8621 7000

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume.fi, Koti ja keittiö, Divaani, Fit, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 300 henkilöä. www.aller.fi