• Aller/

Allerin Fit-lehti sai tuhansia uusia lukijoita, paljastaa tuore Kansallinen Mediatutkimus

Levikintarkastuksen Lukija -tutkimus on ilmestynyt. Allerin lehdet noudattavat yleistä suuntausta: printtilehtien lukijamäärä on laskenut keskimäärin 2,1 prosenttia edellisvuodesta. Allerin Fit-lehdellä on syytä iloita: lehti nosti lukijamääräänsä tuntuvasti.

KTM Lukija -tutkimus koskee ajanjaksoa syksy 2011 - kevät 2012. Tutkimus tehtiin puhelimitse keväällä 2012 ja siihen osallistui yli 20 000 suomalaista. Allerin lehdet seuraavat aikakauslehtialan yleistä kehitystä. Viime vuosina kilpailu on kiristynyt ja lehtien lukijamäärät ja levikit ovat laskeneet.

”Arvonlisävero nosti aikakauslehtien hintoja ja se vaikuttaa toistaiseksi levikkeihin ja lukijamääriin. Allerin etuna kilpailussa on vahvat brändit, pätevä porukka ja ajoissa aloitettu muutostyö”, arvioi Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Seiskan lukijamäärä on 620 000, Katson 64 000, Ellen 110 000 ja Koti ja keittiön 172 000. ja Miss Mixin 99 000. Lukijamääriään Allerin lehdistä kasvatti Fit, joka nosti lukijamääräänsä peräti 13,8 prosenttia 66 000:een ja nuorten naisten lehti MissMix, jolla on nyt 99 000 lukijaa.

Fit vastaa kysyntään

Fitin menestyksen takana on sisältö, jota on laajennettu käsittelemään liikuntaa ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Lehti tuntuu vastaavan omasta ulkonäöstään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneen lukijakunnan kasvavaan kysyntään.

Lehden kehittäminen näkyy myös nousujohteisessa irtonumeromyynnissä: vuonna 2010 Fit oli irtonumeromyynnin TOP 100-listalla sijalla 90, vuonna 2011 se oli noussut sijalle 77. Vuoden 2012 tammi-kesäkuun tilastossa lehti komeilee jo sijalla 28[1].

Oma lukunsa on Fitin spin off -lehti Karppaaja, joka ilmestyi tänä vuonna kahdesti. Lehti reagoi ”alakarppauksen” eli hiilihydraatittoman dieetin suosioon. Pelkästään irtonumeroina myydyn Karppaajan molempien numeroiden myynti oli liki 30 000, joka on Suomen mittakaavassa suuri luku. Fit aikoo jatkossakin tuottaa brändiinsä istuvia spin off -lehtiä.

Aller uskoo brändehinsä

Allerilla uskotaan, että sisältö on edelleen aikakauslehdessä avainasemassa. Markkinatilanne vaatii kuitenkin uusien mediamuotojen kehittämistä.

"Seiskan tablettiversio lanseerattiin huhtikuussa, ja nettisivujen kävijämäärä on viikkolehtien suurin. Seiska saa yhä uusia ystäviä tablettien ja älypuhelinten lisääntyessä. Monialustaisena Seiskan multimediasisältö on lisäksi hyvin käyttäjäystävällistä”, kertoo Allerin julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale.

Lisätietoa:

toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä pauli.aalto-setala@aller.fi ja julkaisujohtaja Eeva-Helena Jokitaipale, eeva-helena.jokitaipale@aller.fi, puh. 09 8621 7000

Aller Media

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu menestyneistä tuotteistaan. Aller Median visio on olla Suomen sosiaalisin mediayhteisö, jossa uskotaan vapaaseen sanaan ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle ja digitaaliset mediakonseptit. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat 7 päivää, ELLE, Koti ja keittiö, Miss Mix, Fit, Katso, TOPModel, www.telvis.fi, Suomi24 ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä noin 280 henkilöä.

[1] Rautakirja 1-6/2012.