Huippuhakkerit jalostavat Suomi24:n dataa tutkimuskäyttöön

Data on uusi öljy. Sen jalostaminen Suomessa liiketoiminnan ja yhteiskunnan kehittämisen käyttöön on kuitenkin vielä suhteellisen uutta.

Yhteiskunnalliset tutkijat ja Suomen taidokkaimmat koodarit etsivät yhdessä Suomen suosituimman sosiaalisen median datasta uusia hyödyntämismahdollisuuksia. Helsingissä viikonloppuna järjestettävä Data Science Hackathon -tapahtuma yhdistää tieteen ja ohjelmoinnin. Tavoitteena on löytää yhteiskunnallisen tutkimuksen kaipaamia välineitä datan ja digitaalisen materiaalin ymmärtämiseksi.

Tutkimusmateriaalina Hackathonissa käytetään Suomi24:n keskustelufoorumin sisältämää, suomalaisten tuottamaa mielipide- ja vaikuttamisdataa. Palvelua käyttää viikottain 1,4 miljoonaa suomalaista. Keskusteluissa on tärkeää ostopäätösten tekoon, yhteiskunnallisiin valintoihin ja kuluttajatrendeihin liittyvää dataa.

- Suomi24:n keskusteludata on ainutlaatuisen laaja, yhden kansan mielipiteitä ja arkea kuvaava aineisto. On upeaa löytää datalle uusia käyttötapoja Suomen johtavien koodareitten ja tutkijoiden kanssa, kertoo kehityspäällikkö Olle Stäuber Suomi24:n omistavalta Aller Medialta.

Hackathon on osa Citizens Midscapes -hanketta, jonka myötä Suomi24 avasi keskusteludatansa tutkimuskäyttöön. Tutkija, VTM Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta näkee Suomi24-aineiston kansainvälisestikin ainutlaatuisena esimerkkinä laajasti kansaa edustavasta verkkoaineistosta.

- Suomi24:n avulla voidaan vastata hyvinkin laajoihin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Sosiaalisen median tutkimus keskittyy tällä hetkellä vahvasti Twitterin ja Facebookin aineistoihin. Nyt myös merkittävää roolia näyttelevät keskustelupalstat pääsevät esille, Laaksonen huomauttaa.

Hackathonissa tutkijoista ja koodareista muodostettavat tiimit ratkaisevat tutkimusongelmia ja demoavat luomiaan ratkaisumalleja. Aller Median digitaalisen liiketoiminnan kehitystiimi twiittaa tapahtumasta reaaliaikaisesti (@suomi24fi). Tapahtuman hastag on #suomi24lab.

Data Sciense Hackathonin järjestävät Aller Media, Citizens Mindscapes -tutkimusprojekti, Helsingin yliopisto sekä ohjelmistoyritys Futurice 29.–30.5. Tapahtuman avaa Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä. Tapahtuma on osa Nordic Open Data Week -ohjelmistoa.

Lisätietoja tapahtumasta ja ilmoittautumisesta:

Olle Stäuber, New Business Development Manager, Aller Media

olle.stauber@aller.fi

044 5888 847

Suomi24 on Suomen suosituin sosiaalinen media ja vaikuttavin digitaalisen markkinoinnin alusta. Suomi24 on edistänyt suomalaisten demokraattista keskustelua ja sananvapautta jo vuodesta 1998. Palvelua käyttää jopa 80 prosenttia suomalaisista ja se kerää 1,7 miljoonaa eri kävijää viikossa. Suomi24 tarjoaa yrityksille Suomen laajimman käyttäjädatan kuluttajien ostopäätösten ennakointiin ja mainonnan tehokkaaseen kohdentamiseen. Suomi24 on osa Aller-konsernia. www.suomi24.fi

Citizen Mindscapes (Kansakunnan mielentila) on huhtikuussa 2015 aloitettu Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Aller Median hanke, joka tutkii ja kääntää Suomi24:n yhteisöllisen foorumin dataa yhteiskunnallisen tutkimuksen, päättäjien ja organisaatioiden käyttöä varten. Projektitiimi osallistuu myös Helsinki Challenge -ideakilpailuun. http://challenge.helsinki.fi/blog/citizen-mindscapes-kansakunnan-mielentila  http://challenge.helsinki.fi/

Nordic Open Data Week on 29.5.-7.6.2015 järjestettävä yhteispohjoismainen hanke, joka pyrkii vahvistamaan avoimeen dataan keskittyvää yhteistyötä ja tuomaan dataa käsiteltävämmäksi kansalaisille sekä julkiselle ja yksityiselle sektorille. Viikon aikana pidetään kaikissa Pohjoismaissa erilaisia julkisia tapahtumia – hackathoneja, luentoja, workshopeja – avoimen datan eri muotoihin liittyen. www.opennordics.org/nordic-open-data-week-2015-nodw15

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume.fi, Koti ja keittiö, Divaani, Fit, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 300 henkilöä. www.aller.fi