Kesällä keskustellaan makkarasta ja pettämisestä

Suomen virallinen makkarakäyrä kohoaa juhannuksena

Makkara pysyy suomalaisten huulilla sekä tosielämässä että nettimaailmassa tasaisen varmasti ympäri vuoden. Kesäkuussa grillit ja keskusteluryhmät kuitenkin kuumenevat tästä suomalaisten vakioherkusta. Keskustelu huipentuu juhannukseen, jolloin mielipiteitä kansallisherkun syömisestä riittää.

Entä mitä makkaran kanssa maistellaan, sinappia vai ketsuppia? Suomalaisille vastaus kysymykseen näyttää olevan selkeä. Sinappi rökittää ketsupin makkaran kyytipoikana ja maistuu huomattavasti suuremmalle osalle suomalaisia kaikkina vuodenaikoina. Vaikka juhannuksena kiinnostus sekä ketsuppiin että sinappiin kasvaa keskusteluissa, Suomi24:n trendimittarin mukaan sinappia kuluu juhannusgrillissä tuplamäärä ketsuppin verrattuna. Mieltymys ketsuppiin laskee tasaisesti syksyn mittaan. Sen sijaan sinappi aloittaa lokakuussa uuden nousukauden ruokavalion vaihtuessa makkaroista joulupossuihin.

Jussina mielessä pettäminen

Keskustelu pettämisestä aktivoituu alkukesästä ja vilkastuu aina juhannukseen asti. Uskaliaita ajatuksia pyöritellään toki vielä sen jälkeen kesä–heinäkuun helteissä, mutta syksyn myötä uskottomuuspohdinnat rauhoittuvat. Selkeästi eniten suomalainen pohtii puolison pettämistä pikkujoulukauden kuumimmissa pyörteissä marraskuussa. Keväällä kuukausista julmin, huhtikuu, kääntää nousuun myös suomalaisten tuntemukset yksinäisyydestä. Yksinäisyydestä kärsitään trendimittarin mukaan kesäkuussa lähes yhtä paljon kuin toisena tunnettuna huippuna jouluna.

Kesän kuumin hiustyyli: sipaise suortuvat letille!

Kesällä kannattaa jättää hiusten suoristaminen ja kihartaminen, jos kuuntelee yleistä mielipidettä kuumimmasta hiustrendistä. Olivatpa kutrit sitten käkkärällä tai piikkisuorina, vapaana liehuvat pitkät hiukset ovat kampausrintamalla out, erilaiset letit ja lettikampaukset puolestaan erittäin in. Myös ponnari ja pitkäksi venähtänyt polkka sinnittelevät vielä suomalaisten mieltymyksissä.

Vaaterintamalla muodin edelläkävijöiden suosikeiksi nousseet hapsut, nyörit ja terveyssandaalit eivät kerää kansalta mainintoja keskusteluissa. Sen sijaan puheiden perusteella on selvää, että jo aikaa nähnyt tunika + legginsit -look on jo auttamatta nähty.

Unohda jo vyölaukku – klassikon paluu epäonnistui

Hetken näytti siltä, että mielipiteitä jakava vyölaukku tekisi paluun trendiksi. Viime keväänä puhuttiin yhtä paljon tämän takavuosien suosikin kuin klassisen käsilaukunkin puolesta. Vuosi on tehnyt tehtävänsä käsilaukun eteen: mieltymykset perinteiseen veskaan ovat nousseet ja vyölaukun paluu näyttää lopulta flopanneen. Laukkua ei kuitenkaan kannata tänä kesänä kanniskella sen puoleen käsivarrella kuin vyötärölläkään – trendikkäintä on kiikuttaa kantamuksiaan selässä! Vaikka repun suosio on viime vuodesta laantunut, on tämä koululaisten perinteinen kantoväline edelleen selkeästi johdossa fiiliskäyrällä.

Lohikeitto ja letut tekevät comebackin – trendiruuat eivät kiinnosta

Ruokatrendeissä klassinen lohikeitto ja maittavat letut ovat tekemässä comebackia. Myös siskonmakkarakeitto, ribbsit ja juustokakku ovat nousussa herkuista haaveiltaessa. Viime vuoden hitit raakaruoka, makaronilaatikko, kesäkeitto ja nyhtöpossu ovat kääntyneet suomalaisten ruokapuheissa laskuun. Jälkiruokavinkkejä vaihdettaessa omenapiirakka on menettänyt suosiotaan, kun mustikkapiirakka kerää vuorollaan pisteitä. Kestosuosikkeina jatkavat smoothiet ja maksalaatikko. Kesää kohden kansa myös pitää erilaisten eväidensä savustamisesta. Astetta erikoisemmat kokeilut, kuten grillipizza, katuruoka, harissatahna, gochujang tai villiyrtit eivät saa huomattavasti palstatilaa nettikeskusteluissa.

Suomi24:n Trendimittari perustuu Suomen suosituimman sosiaalisen median Suomi24:n keskustelusivuston aktiivisimpiin aihealueisiin. Trendimittarilla on tarkasteltu kahdentoista viime kuukauden ajanjaksoa kesäkuusta 2014 toukokuuhun 2015.

Suomi24 on Suomen suosituin sosiaalinen media ja vaikuttavin digitaalisen markkinoinnin alusta. Suomi24 on edistänyt suomalaisten demokraattista keskustelua ja sananvapautta jo vuodesta 1998. Palvelua käyttää jopa 80 prosenttia suomalaisista ja se kerää 1,7 miljoonaa eri kävijää viikossa. Suomi24 tarjoaa yrityksille Suomen laajimman käyttäjädatan kuluttajien ostopäätösten ennakointiin ja mainonnan tehokkaaseen kohdentamiseen. Suomi24 on osa Aller-konsernia. www.suomi24.fi