”Keskustelumahdollisuuden estäminen ei ole ratkaisu”

Suomen ensimmäinen moderointikoulu aloittaa toimintansa

Maan ensimmäinen moderointiin keskittyvä ammatillinen koulutus on käynnistynyt. Suomen suurimman yhteisöpalvelun Suomi24:n ja alan muiden huippuasiantuntijoiden kanssa suunniteltu koulutuskokonaisuus keskittyy moderointityön laadun kehittämiseen, nykyaikaisiin keskusteluilmiöihin ja erilaisten yhteisöjen verkkoläsnäoloon.

Sosiaalinen media ja vuorovaikutuksellisten digitaalisten kanavien määrän kasvu on asettanut yhteisöt ja yritykset uuden tilanteen eteen. Yritykset panostavat sisältömarkkinointiin ja omiin medioihin ja yhä useampi verkon käyttäjä ja siellä keskusteleva on aktiivinen kellonajasta ja keskustelun sävystä riippumatta. Yhteisöjen ylläpitäjien moderointiresurssit ja –prosessit eivät ole kehittyneet samaa tahtia.

Maan johtaviin moderointiasiantuntijoihin kuuluvan Pirjo Väyrysen mukaan moderointi koetaan esimerkiksi yrityksissä usein liian kalliiksi toiminnoksi. Käytännössä moderointikulut pysyvät parhaiten kurissa, kun organisaatiot ja liiketoiminnat ottavat moderoinnin osaksi päivittäistä tekemistään. Tällöin organisaatiolla on myös kyky kehittää omaa yhteisöllistä vuorovaikutusta ja moderointiaan.

”Se, että keskustelumahdollisuus kokonaisuudessaan estetään, ei voi olla ratkaisu. Miksi ajamme ihmiset muualle kommentoimaan, jos meillä on mahdollisuus tarjota paikka keskustella. Meillä pitää olla kanavan omistajina taito ottaa vastuu keskusteluista.”

Moderointikoulun ensimmäinen ryhmä koostuu 11 eri aloilla moderoinnin tai verkkokommentoinnin kanssa toimivasta ammattilaisesta. Mukana on niin toimittajia, järjestöihmisiä, bloggareita kuin yksittäisten ammattikuntien edustajia.

Koulutus perehtyy verkkoyhteisöjen merkitykseen osana sananvapautta ja moderaattorin rooliin osana yhteisöllistä viestintää. Tavoitteena on kehittää eri tahojen ylläpitämää moderointiosaamista tulevaisuuden tarpeisiin.

Moderoinnin etiikka ja käytännöt sekä laadukas operatiivinen toteutus ovat keskiössä moderointikulttuuria kehittäessä. Suomen suurimman keskustelufoorumin Suomi24:n kanssa pitkään työskennelleen Väyrysen mukaan moderoijilla on oltava hyvä ymmärrys nykyaikaisista kanavista, median roolista ja erilaisista yhteisöistä.

”Suomalainen moderointikulttuuri on vielä valtaosin osin nuorta ja kehittymätöntä, vaikka kommentoinnin ja keskustelun mahdollisuus on verkon kautta ollut olemassa jo vuosia. Suomessa ei myöskään ole annettu erillistä ammatillista koulutusta moderointiin, vaan moderointi on vielä hyvin pitkälle harrastuspohjaista tai sitä hoidetaan muun työn ohella.”

Suomi24:llä on Suomen pisin, jatkuvassa kehityksessä ollut moderointihistoria, koska palvelua on ylläpidetty jo yli 15 vuotta. Kehitystyö Suomi24:ssa on tuonut laajan kokemuksen moderoinnista ja sen kehityksestä sekä avoimuuden periaatteesta.

”Keskustelukanavan sulkeminen on keinotekoista vastuunpakoilua. Me olemme Suomi24:llä halunneet kunnioittaa sanavapautta ja haluamme antaa ihmisten puhua sillä tavalla, kuin heidän asioista omilla näkökulmastaan se on.  Kansallisella tasolla on löydyttävä yhteiset rajat ja standardit, jotta sekä keskustelukulttuuri että moderointikulttuuri kehittyisivät.”

Moderointikoulun käyneet saavat vahvat valmiudet laadukkaaseen moderointityöhön erilaisissa verkkoympäristöissä ja tärkeää vertaistukea vaativaan työhön. Lisäksi keskitytään moderoijan henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Lisätiedot: Pirjo Väyrynen, Head of Community Management and Privacy, puh. 09 8621 7000

Moderointikoulu on ensimmäinen Suomessa toteutettu ammatillinen koulutus moderoinnin parissa työskenteleville, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan ja ymmärrystään vallitsevista keskustelukulttuureista ja vuorovaikutuksen moderoinnista. Moderointikoulun pilottiryhmän opinnot kestävät viisi kuukautta. Seuraava koulutusryhmä aloittaa lukukautensa maaliskuussa 2016. Moderointikoulua vetää iso joukko moderoinnin asiantuntijoita eri tahoilta. Opintokokonaisuuden tuottaa Aller Media.