Kirsti Paakkanen kruunattiin Muotilegendaksi

Vuoden pukeutujiksi Anne Kukkohovi ja Cheek

Marimekkoa pitkään luotsannut Kirsti Paakkanen on palkittu pitkästä urastaan Muotilegenda 2014 -palkinnolla Messukeskuksessa keskiviikkoiltana pidetyssä Elle Style Awards -gaalassa. Vaatesuunnittelija 2014 -palkinto meni vahvasta tyylistään tunnetulle Katri Niskaselle. Pukeutumisestaan tunnustuksen saivat Anne Kukkohovi ja Jare Tiihonen eli Cheek.

Elle Style Awards on palkinnut vuoden parhaat muodin ja tyylin tekijät juhlallisessa kutsuvierasgaalassa. Muotilegenda 2014 -palkinnon vastaanottanut Kirsti Paakkanen pitää palkintoaan arvokkaana tunnustuksena. Huippuhetkekseen Marimekon johtajana hän nimeää yrityksen tuloksekkaat ponnistelut lama-ajan Suomessa vuonna 1992. Paakkanen on hyvin vakuuttunut suomalaisen muodin menestyksestä myös tulevaisuudessa. Tarkkana tyylinaisena Paakkanen on ylpeä naisellisuudestaan.

-          En ole ikinä piilotellut naisellisuuttani. Käytin töissä aina korkoja ja röyhelöitä, ja käytän edelleen. On ollut kunnia työskennellä Marimekossa, jossa ajatellaan aidosti sydämellä ja työskennellään toisia kunnioittaen.

Vuoden parhaaksi vaatesuunnittelijaksi kruunattu Katri Niskanen nousi suuren yleisön tietoisuuteen voittaessaan Muodin huipulle -televisiosarjan suunnittelukilpailun vuonna 2009. Niskanen on vahvistanut jalansijaansa suomalaisten huippusuunnittelijoiden joukossa. Hän kertoo, että on erityisen ylpeä omasta Katri/n-vaatemerkistään ja putiikistaan.

-          Olen voinut suunnitella mallistoani jo viisi vuotta omaehtoisesti, visiotani eteenpäin vieden. Mikä tärkeintä, asiakkaat ovat löytäneet mallistoni ja palaavat yhä uudelleen, Niskanen kiittelee.

Yleisön äänestämää Miespukeutuja 2014 -palkinnon saanutta Jare Tiihosta kiiteltiin karismasta ja viimeisen päälle huolitellusta esiintymisestä julkisuudessa. Naispukeutujaksi 2014 valittu Anne Kukkohovi puolestaan kertoo ahmineensa muotia lehdistä jo nuorena. Siihen aikaan Kukkohovi kertoo olleensa ”oikea pissisten kantaäiti”. Nykyisin hänen tyylinsä on jalostunut naisellisen särmikkääksi.

-          Laatu on tärkeää, samoin kenkiin satsaan mielelläni. En tingi myöskään omaan fiilikseen luottamisesta. Vaate on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta. Se, millaisella asenteella sen kantaa, on tärkeämpää, Kukkohovi muistuttaa.

Messukeskuksen palkitseman Vuoden nuori suunnittelija 2014 -tittelin voitti ensimmäisen mallistonsa tehnyt Piia Honkanen, jonka suunnittelee nimellä Piia Emilia. Muita illan palkittuja ovat malli Mariina Keskitalo, hiustaiteilija Mikko Vainio, meikkitaiteilija Anu Levy, asustesuunnittelija Terhi Pölkki, Hanna Väyrysen Strictly Style -muotiblogi ja ekologinen Pure Waste -yritys. Ellen lukijakisassa Tyyliguruksi vuonna 2014 nousi Tuuli Syrjänen.

Pääkategoriat valitsi korkea-arvoinen jury, johon kuului lukuisia muodin parissa työskenteleviä ammattilaisia, mm. Ellen päätoimittaja Taru Marjamaa, kenkäsuunnittelija Minna Parikka sekä tv-kokki- ja ruokakirjailija Sara La Fountain.

Elle Style Awards on Elle-lehden järjestämä kutsuvierasgaala, jossa palkitaan vuoden vaikuttavimmat muotiteot ja alan parhaat onnistumiset 12 kategoriassa. Tapahtumaan kokoontuvat suomalaisen muodin kärkinimet ja maan tunnetuimmat julkkikset. Elle Style Awards järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa vuonna 2009. Gaala on osa maailman suurimman muotilehden Ellen konseptia ja sen keskeinen tavoite on lisätä kunkin maan kotimaisen muodin tunnettuutta. Elle Style Awards järjestetään vuosittain 14 maassa.

Illan aikana jaetut palkinnot ja tuomariston perustelut:

Muotilegenda 2014 Kirsti Paakkanen

”Marimekon johtajana uransa tehnyt Kirsti Paakkanen on aina ollut rohkea edelläkävijä ja uudistaja. Hänenlaisiaan esikuvia tarvitaan niin muotiin kuin bisnekseen. Paakkasen tinkimätön tyylitaju on tullut ihmisille tutuksi myös hänen omasta pukeutumisestaan.”

Naispukeutuja 2014 Anne Kukkohovi

”Anne Kukkohovi tunnetaan toiminnan naisena. Tänä vuonna hän perusti Supemood-kosmetiikkasarjan, jossa kauneus ja hyvinvointi sulautuvat innovatiiviseksi bisnekseksi. Annella on varma, aina tilanteeseen sopiva tyyli. Tanssii tähtien kanssa -show’ssa hän on irrotellut myös rohkeilla asuilla.”

Miespukeutuja 2014 Cheek eli Jare Tiihonen

”Karismaattinen rap-artisti Cheek esiintyy julkisuudessa aina viimeisen päälle huoliteltuna. Hänet tunnetaan merkkitietoisuudestaan: muusikko suosii korkealaatuisten, ylellisten brändien vaatteita. Cheekin tyyli on yhtä tarkkaan harkittu kuin miehen imago muutenkin.”

Malli 2014 Mariina Keskitalo

”Mariina Keskitalo on noussut nopeasti muotimaailman tietoisuuteen ja valloittanut keskeisten muotikaupunkien näytöslavat. Persoonallinen ulkonäkö ja kova työmoraali takaavat hänelle epäilemättä pitkän ja menestyksekkään uran.”

Suunnittelija 2014 Katri Niskanen

”Vaatesuunnittelija Katri Niskasen tunnistettava tyyli kehittyy jatkuvasti. Hän pystyy suunnittelemaan yhtä hyvin asuja Linnan juhliin kuin tavallisen kuluttajan pikkujouluihin. Katrilla on myös erinomainen materiaalien taju.”

Hiustaiteilija 2014 Mikko Vainio

”Pitkän uran kouluttajana ja kampaajana tehnyt Mikko Vainio on monipuolinen ammattilainen, joka tuntee niin tavallisen naisen tarpeet kuin huippumuodin viimeiset virtaukset. Hän vainuaa erinomaisesti tulevat trendit ja ymmärtää, kuinka ne taipuvat käytäntöön.”

Meikkitaiteilija 2014 Anu Levy

”Anu Levy on rautainen ammattilainen, jonka osaamiseen ja näkemykseen voi aina luottaa. Hän on todellinen joukkuepelaaja, joka on hankkinut kannuksensa monipuolisilla töillä niin kotimaassa kuin Suomen rajojen ulkopuolella.”

Asustesuunnittelija 2014 Terhi Pölkki

”Terhi Pölkki on nuorena suunnittelijana luonut laadukkaan kenkämalliston ja saavuttanut nopeasti tunnettuutta ja arvostettuja jälleenmyyjiä. Hän erottuu persoonallisella kädenjäljellään, joka on vahvasti ajassa kiinni.”

Vuoden nuori suunnittelija 2014 Piia Honkanen

”Messukeskuksen palkitseman Vuoden nuoren suunnittelijan mallisto on selkeä, käytettävä ja raikas. Piia Emilia -nimeä käyttävä suunnittelija ilmentää omaa, vahvaa näkemystään ja kommentoi vaatteillaan maskuliinisuuden ja feminiinisyyden vastakkainasettelua. hän valmistui tänä vuonna vaatesuunnittelijaksi Lahden Muotoiluinstituutista.”

Muotiblogi 2014 Strictly Style

”Hanna Väyrysen Strictly Style -blogi on äänestettiin parhaaksi muotiblogiksi 20 ehdokkaan joukosta. Strictly Style on omistettu muodille ja kauneudelle. Klassisen tyylikkäästi pukeutuva Hanna tarjoaa blogissaan lepohetkiä arjen haasteiden keskelle. Strictly Stylen laadukkaan ja hyväntuulisen sisällön parissa viihtyvät kaikki estetiikan ystävät. ”

Eettinen muotiteko 2014 Pure Waste

”Pure Waste on lähtenyt rohkeasti tekstiiliteollisuuden globaaleille markkinoille haastamaan totutttuja tuotantotapoja. Brändin tuottamat yhteistyömallistot tarjoavat muotialan yrityksille innovatiivisen tavan kantaa ekologista vastuuta.”

Tyyliguru 2014 Tuuli Syrjänen

”Elle järjesti keväällä suuren tyyliguruetsinnän ympäri Suomen. Upeiden pukeutujien joukosta staileimmaksi äänestettiin Tuuli Syrjänen, joka valloitti Ellen lukijat mutkattoman rennolla tyylillään. Hän pukeutuu kekseliäästi ja inspiroi moneen taipuvalla tyylillään myös muita muodin ystäviä. Tuulin vaatekaappiin pääsee kurkistamaan hänen yhdessä ystävänsä Karoliinan kanssa pitämän Cloudcuckooland-blogin sivuilla.”

Kuvia gaalasta ja voittajista on saatavilla tiedotteessa olevasta linkistä sivuilta (julkaistaan 15.10.2014 noin klo 23.00-00.00): www.aller.fi

Eveliina Nera, Communications Manager, Aller Media oy, 0440203622

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit.  Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume,  Koti ja keittiö, Divaani, Fit, TOPModel, Dingle, Suomi24 ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 320 henkilöä. www.aller.fi