Lapin somevaikuttaja Jounin kauppa vei kirkkaimman pystin SomeAwardsissa

Myös Musta Barbaari, Stubb, Docventures ja MTV palkittiin someosaamisestaan

Ylläksen Äkäslompolossa toimiva Jounin kauppa on voittanut oman sarjansa vuoden yllättäjänä sekä kaikkien ehdokkaiden kesken jaetun, vahvimmasta someläsnäolosta annettavan The Some –ykköspystin SomeAwardsissa keskiviikkoiltana.

Jounin kaupan sosiaalisen median takana on itseään Lapin hulluksi mieheksikin tituleeraavaa, Diilistäkin tuttu Sampo Kaulanen. Pieni pohjoinen yritys on kasvattanut merkittävän digitaalisen jalanjäljen lyhyessä ajassa menestyksekkäillä kampanjoillaan. Myös kaupan somekasvona toimivan Sampo Kaulasen esiintymisen räväkkä ja rehellinen ote on saanut ihmiset ihastumaan Jounin kaupan somemeininkiin. Kaulanen on aktiivisuudellaan onnistunut keräämään kuluvan vuoden aikana Jounin kaupalle yli 100 000 Facebook-seuraajakunnan.

Muita illan voittajia ovat muun muassa yhteiskunnallisesti tärkeitä aiheita käsittelevä, nuorten suosikki Musta Barbaari, eli James Nikander, yli 13 miljoonan katsojan rajan kielivideollaan saavuttanut Sara Forsberg, kansanliikkeitä nostattanut dokumentti- ja keskusteluohjelma Docventures ja roimasti sosiaalisen median osaamistaan parantanut MTV. Myös pääministeri Alexander Stubb palkittiin sosiaalisen median aktiivisuudestaan. Tuomaristo kiitteli Stubbin tapaa jatkaa vahvaa linjaansa sosiaalisessa mediassa kritiikistä huolimatta.

”Voittajissa näkyy sosiaalisen median kasvu yhä tärkeämmäksi osaksi ihmisten elämää ja näin myös liiketoimintaa. Jounin kauppa on erinomainen esimerkki niiden mahdollisuuksien hyödyntämisestä, joita Some meille kaikille tarjoaa.” sanoo Dinglen toimitusjohtaja Juho Jokinen.

SomeAwardsia järjestää Aller Media, joka osti koko Dinglen osakekannan syksyllä 2014.

Tuomariston perustelut

Someviihdyttäjä 2014: Arman Alizad

Arman vaikuttaa vahvasti sosiaalisessa mediassa. Hän ottaa kantaa ja viihdyttää omintakeisella tyylillään. Hän on myös yleisön ehdoton suosikki keräten 70 % yleisön äänistä. Hän opettaa suomalaisille provosoivaa tyyliä unohtamatta viihteellisyyttä ja vaikuttamista.

Someaktiivi 2014: Alexander Stubb

Pääministerimme keskustelee aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Stubb valistaa, jakaa mielipiteitään ja toimii suunnannäyttäjänä. 150 000 Twitter-seuraajaa, tiivis ja avoin kommunikaatio on huomattu myös kansainvälisesti. Hän rakentaa Suomi-brändiä rajojemme ulkopuolella ja on säilyttänyt linjansa ulkoisesta paineesta huolimatta.

Someyritys 2014: MTV

Vuoden 2014 some-yritys toimii esimerkillisesti luoden aktiivista keskustelua ja mielenkiintoista sisältöä sosiaaliseen mediaan. Yhtiön toiminta on monipuolistanut suomalaisten sosiaalisen median käyttöä. Sen ohjelmaformaatit ja BtoB -puolentoiminta näkyy ja kuuluu verkossa.

Yksittäinen sisältö 2014: Smoukahontas ”What languages sound like...”

Paras yksittäinen Some-sisältö 2014 on herättänyt erityistä huomiota sosiaalisessa mediassa. Kielivideo ampaisi täydestä tuntemattomuudesta saman tien maailman maineeseen ja sitä on nyt katsottu lähes 13 miljoonaa kertaa. Positiivinen esimerkki siitä miten Suomesta ponnistetaan maailmalle. Sisältö edellä.

Someyllättäjä 2014: Jounin kauppa

Tämän yrityksen teot ja sen takana olevan henkilön some-toiminta ovat yllättäneet ja ihastuttaneet omaperäisyydellään. Tässä näkyy hyvin, että Suomessa tehdään mahtavia juttuja! Uusi nousija ja oma persoona pelissä. Valtava yleisön suosikki on saanut taakseen koko Lapin ja maailman huomion, aina Norjaa myöten.

Someilmiö 2014: Musta Barbaari

Musta Barbaari hullaannutti sosiaalisen median 2014. Hän tuo esiin ja keskusteluun arkaluonteisia asioita tavalla, miten nyt vain sosiaalisella medialla voi. Myös julkinen mokailu on nykyaikaa. Lähes 100.000 seuraajaa osoittaa, että tällaiselle toiminalle on yhteiskunnallinen tilaus.

Tubettaja 2014: Mentaalisavuke

Vuoden tubettaja luo hyvää jatkuvaa sisältöä, ja on onnistunut keräämään suuren seuraajakunnan omalle kanavalleen. Nykyajan meininkiä!

Sometapahtuma 2014: Tubecon

Tämä merkittävä sosiaalisen median tapahtuma näytti miltä tulevaisuus näyttää. Tapahtuma ravistelee perinteistä mediakenttää ja vakuuttaa osallistujamäärillään. Jo ensimmäisellä kerralla paikan päälle kokoontui tuhansia ihmistä. Videolla vaikuttaminen on tätä päivää ja uusi sukupolvi näyttää tietä.

TV-ohjelma 2014: Docventures

Docventuresin ympärillä käydään jatkuvaa keskustelua. On synnytetty kansanliikkeitä. On erottu ja liitytty kirkkoon, eletty liha-selibaatissa, muutenkin formaatti on liikuttanut monia. Some ei ole formaatin lisämauste vaan ns. pihviosastoa.

Julkisyhteisö 2014: Rakennusvirasto

Suomen paras somejulkisyhteisö on tuottanut erinomaista sisältöä ja toiminut esimerkillisesti sosiaalisessa mediassa. Se herätti kysymyksen: ”Eihän julkisyhteisö voi näin tehdä?” Tämä virasto valvoo kaduilla ja kujilla. Se näkee ja keskustelee verkossa ja vastaa: ”Voihan”.

The Some: Jounin kauppa

Sosiaalisuus yhdistää ihmisiä. Ja pienenkään maan kansa ei ole yhdestä puusta veistetty. Olemme rakentamassa uutta maailmaa yhdessä. Sosiaalisuus vie myös tiedon aina oikeaan paikkaan, ja oikeaan aikaan. Ihmisille. Uusi maailma rakentuu aidolle ihmisyydelle ja se tarvitsee esikuvia ja esimerkkejä. Sosiaalisuus on pysyvä tila myös yritysten toimintaympäristössä.

Erityismaininta 2014

Allerin visiona on olla sosiaalisin. Haluamme innostaa ihmisiä ja bisnesmaailmaa näkemään koko ihmisyyden kauneuden. Siksi ihmisiä yhdistävät asiat ja yhteisöt ovat meille tärkeitä. Näissä koko kansan talkoissa sosiaalinen media on osoittanut voimansa erityisellä tavalla. Ja niin Uuden Lastensairaalan 30 miljoonan euron kansalaiskeräyksen tavoite saavutettiin elokuussa 2014. Myös tästä eteenpäin jokainen lahjoitettu euro ennestään pienentää hankkeen lainarahan tarvetta.

Eveliina Nera, Communications Manager, Aller Media oy, 0440203622

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit.  Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume,  Koti ja keittiö, Divaani, Fit, TOPModel, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 320 henkilöä. www.aller.fi