Mistä Suomi puhui 2011: Vaalit kiinnostivat enemmän kuin Big Brother

Verkkoyhteisö Suomi24:n vuoden 2011 suosituimmat uutisaiheet käsittelivät tamperelaisen Karoliina Kestin katoamista, Facebookin sulkemista sekä eduskuntavaaleja ja niiden jälkeisiä hallitusneuvotteluja.

Vilkasta keskustelua herättivät myös dobermann-rotuinen koira, joka raateli teinitytön sekä asunnossaan viikkoja kuolleena lojunut mies. Myös parisuhdeongelmat, poliittisten päättäjien teot sekä yliluonnolliset ilmiöt kiinnostivat käyttäjiä.

Maailman menoa jatkoi edelleen Suomi24:n suosituimpana keskustelupalstana keräten päivittäin yli 1 000 viestiä. Palstalla käydään keskustelua päivänpolttavista kotimaan ja ulkomaan uutisista. Parisuhteita ja politiikkaa käsittelevät palstat nousivat myös suosikkipalstojen kärkikymmenikköön. Vuonna 2011 uskontoaiheiset palstat olivat myös hyvin edustettuina. Evankelisluterilaisen kirkon Kirkko kuulolla -asiantuntijapalsta saavutti viime vuonna suuren suosion ja nousi viidenneksi suosituimmaksi palstaksi. Palstalle kirjoitettiin päivittäin yli 300 viestiä.

Vuonna 2011 hakua käytettiin sekä ajankohtaisen tiedon että julkisuuden henkilöiden hakemiseen. Keskustelumainintojen vertailussa vaalit olivat käyttäjien keskuudessa suositumpi keskustelun aihe kuin Big Brother. Politiikka peittosi vertailussa myös urheilun. Nokian Lumia-älypuhelimet kirvoittivat lähes yhtä paljon keskustelua kuin Applen iPhone, vaikka ne julkaistiin vasta vuoden 2011 lopussa.

Vuoden suosituimpien hakusanojen listalta löytyy ruokaohjeita, terveystietoa ja yhteiskunnallisia aiheita. Suosittuja hakusanoja olivat muun muassa suklaakakku, mykoplasma, perussuomalaiset, hiilihydraatiton ruokavalio ja äitienpäiväruno.

Viime vuonna Suomi24:n haetuin henkilö oli Karoliina Kesti. Haetuimpien henkilöiden listalla toisena oli Maajussille Morsian -ohjelmasta tuttu Jenni Liekari ja kolmantena Nokia Mission entinen johtaja Markku Koivisto. Neljänneksi haetuin henkilö oli norjalainen joukkosurmaaja Anders Behring Breivik.

”Yhteiskunnallinen keskustelu ei ole koskaan ollut näin avointa ja vilkasta! Verkon keskustelufoorumit antavat mahdollisuuden kertoa omat mielipiteensä ajankohtaisista asioista vapaasti ja Suomen suurimmalla yhteisöllisellä medialla Suomi24:llä onkin merkittävä rooli kansakunnan historian tallentajana”, Suomi24:n johtaja Jarno Alastalo sanoo.

Vuonna 2011 Suomi24:n keskustelupalstoilla julkaistiin yhteensä 6,2 miljoonaa viestiä. Palvelun aktiivisin keskustelija kirjoitti vuoden aikana 6 654 viestiä. Vaikka Keskustelut ovat Suomi24:n suosituin palvelu, myös Suomi24 Yhteisö ja Treffit kasvattivat suosiotaan viime vuonna. Oman profiilin Yhteisöön loi viime vuonna 274 083 uutta käyttäjää. Suomen suosituimpien treffipalveluiden joukkoon lukeutuvaan Suomi24 Treffeihin luotiin vuoden aikana 115 180 uutta treffiprofiilia. Treffien käyttäjät lähettivät toisilleen yli 20,5 miljoonaa treffiviestiä.

Linkki: www.suomi24.fi/2011

Lisätietoja: Jarno Alastalo, johtaja, Suomi24, Aller Media Oy, puh. 09 8621 7000.

Suomi24 on Aller Media Oy:n omistama, Suomen suurin verkkoyhteisö, jossa TNS Metrixin mukaan vierailee viikoittain yli 1,3 miljoonaa käyttäjää. Verkkoyhteisön 2400 keskustelupalstalle on kirjoitettu jo yli 52 miljoonaa viestiä. Suomi24:n muita palveluita ovat Suomen suosituin treffipalvelu, markkinapaikka Tori sekä neljännesmiljoonan suomalaisen käyttämä sähköpostipalvelu.