Muotoilija Tauno Tarna ja Martat palkittiin Muoto2016-gaalassa

Sarviksen muoviastioistaan tunnettu muotoilija Tauno Tarna on voittanut elämäntyö-palkinnon suomalaisen designin ykköstapahtumassa Muoto2016-gaalassa. Marttaliitto palkittiin vuoden ruokateosta.

”Tämä oli täydellinen yllätys, enkä vieläkään ymmärrä kuinka olen ollut tämän arvoinen. On todella hienoa, että joku on keksinyt ja huomannut, että tällainen Taunokin on olemassa ja hän on jotain tehnyt elämässään. Onhan se todella ihanaa”, Tarna toteaa.

Tarna tunnetaan etenkin Katrilli-tuotesarjasta, jonka hän suunnitteli muovituotteita valmistaneelle Sarvikselle 1970-luvulla. Muotoilija tutustui yritykseen alun perin opintomatkalla viimeisenä opiskeluvuotenaan Taideteollisuusoppilaitoksessa.

”Mieleeni jäi, että aika tyhmiä tuotteita. Kirjoitin Sarvik­selle kirjeen, jossa kerroin heidän tarvitsevan muotoilijaa. Vanha patruuna Alhopuro soitti minulle, että tulepas käymään. Olin Sarviksella töissä 18 vuotta, niin kauan kuin yritys toimi Tampereella”, Tarna kertoo.

Muoto2016-raati toteaa Tarnan olevan lahjakas muotoilija monien kuluttajien hyvin tuntemien arkituotteiden takana, vaikka onkin suurelle yleisölle tuntemattomampi. Pitkän suunnittelu-uransa lisäksi Tarna on tutkinut ja kerännyt suomalaista muotoilua.

Muoto2016-gaalassa jaettiin palkintoja myös kuudessa muussa kategoriassa. Vuoden ruokateosta palkittiin yli 100-vuotias järjestö Marttaliitto.

”Ihanaa! Palkinto tuo suunnattomasti iloa meille kaikille. Toimin­nallemme on selvästi tarvetta ja voitto rohkaisee meitä jatkamaan. Se antaa myös kiitoksen 117 vuoden työstä ja innostaa meitä jat­kossakin hakemaan ja kehittämään uusia toimintatapoja ennakko­luulottomasti”, sanoo palkinnon vastaanottanut Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä.

Marttojen toiminnassa keskeistä on arjen hallinta ja kotitalousneuvonta. Liitto tukee ihmisiä myös kestä­vässä kehityksessä ruoka-, ravitsemus-, talous- ja kodinhoitoneuvon­nan avulla, ja tekee kehitysyhteistyötä.

Martat haluavat olla kaikille avoin järjestö, joka edistää tasa-arvoa ja naisten aseman vah­vistamista.

”Työn ja perheen yhteensovittamisen edellytyksenä on kotitöiden tasaisempi jakaminen ja arvostaminen. On innostavaa, että toiminnallamme on vaikutusta ihmisten arjessa ja kuluttajavalin­noissa. On palkitsevaa saada aikaan positiivista muutosta”, Heikkilä toteaa.

Raadin perusteluissa kehutaan Marttojen olevan perinteinen kansalaisjärjestö, joka tekee pitkäjänteistä arvokasta työtä suomalaisen ruokakulttuurin ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Pitkän toimintansa aikana se on edistänyt perheiden hyvinvointia pysyen ajassa mukana.

Muoto2016-gaalassa uutena palkintokategoriana oli vuoden kierrätystuote, mistä palkinto annettiin Korwensuun termomekaanisesti modifioidulle levylle. Levy on valmistettu vanerin valmistuksessa syntyvästä ylijäämästä puri­laasta.

”Kehittämämme puun termomekaaninen modifiointimenetelmä mahdollistaa halutun puulajin ominai­suuksien sovelluskohtaisen muuntelun vaativiinkin käyttökohtei­siin. Tämä luo lähes rajattomat mahdollisuudet suomalaisen puun hyödyntämiseksi sovelluksissa, joissa nykyisin käytetään uhanalai­sia ja kiellettyjä puulajeja, kuten tammea”, kertoo levyn suunnittelija Pekka Ritvanen.

Lämpökäsitellyn levyn kehitystyössä ovat olleet Ritvasen lisäksi mukana myös Jorma Fagerroos, Kari Säynevirta, Timo Pasanen ja Jyrki Lehtinen.

Muita illan voittajia olivat:

KÄYTTÖESINE 2016 – Watering Bulb -kastelupallo, design Samu-Jussi Koski ja Samuji Koti -työryhmä

Samuji Kodin koko mallisto edustaa hillittyä ja tyylikästä suomalaista muotoilua. Watering Bulb tekee viherkasvien ja kukkien hoitamisesta vaivatonta ja huolehtii niistä myös esimerkiksi lomamatkan ajan. Raadin mukaan Suomessa valmistettu Watering Bulb -kastelupallo on loistava esimerkki arjen käyttöesineestä, joka yhdistää käytännöllisyyden ja kauneuden.

SISUSTUSTUOTE 2016 – Filly-valaisinperhe, design Timo Niskanen

Raati pitää Filly-valaisinperhettä muotokieleltään raikkaana ja erilaisena. Kolmen materiaalin yhdistelmä luo mielenkiintoisen kokonaisuuden. Sitkeä usko omaan osaamiseen on tehnyt Niskasesta arvostetun suunnittelijan.

LUPAUS 2016 – Luomo Collective

Luomo Collective on viiden lahjakkaan nuoren naisen muodostama suunnittelijakollektiivi, johon kuuluvat Hanna-Kaarina Heikkilä, Anni Pitkäjärvi, Hanna Särökaari, Elina Ulvio ja Laura Väre. Raadin mielestä kollektiivi on hieno osoitus siitä, kuinka voimia yhdistämällä uransa alkuvaiheessa olevat suunnittelijat voivat yhdessä tehdä ponnistuksia kansainvälisen huomion saavuttamiseksi.

Muoto2016-gaalan järjestäjä Aller Media myöntää Lupaus-voittajalle 2500 euron stipendin.

PALVELUMUOTOILU 2016 – Nappi Naapuri -palvelu, Tanja Jänicke ja Pauliina Salonen

Nappi Naapuri on sympaattinen palvelusovellus, myös visuaaliselta ilmeeltään. Se tuo paitsi naapurit lähelle toisiaan, myös kaivatun turvaverkon arkeen. Raadin mukaan palvelu ansaitsee palkinnon, koska kaupungeissa ihmiset ovat usein kaukana juuristaan ja apua pieniin, arkisiin askareisiin on hankala löytää.

Käyttöesine ja Sisustustuote -sarjoissa voittajat valittiin yleisöäänestyksellä. Neljässä muussa palkintokategoriassa (Kierrätystuote, Ruokateko, Palvelumuotoilu, Lupaus ja Elämäntyö) voittajan valitsi Muoto2016-raati.

Muoto-gaala on yksi Suomen merkittävimmistä designtapahtumista, joka palkitsee suomalaisia muotoilijoita ja muotoilutuotteita. Gaalaa on järjestetty vuodesta 2011 ja se toimii varaslähtönä Helsinki Design Week’ille. Muoto2016-gaalan järjesti Aller Media.

Muoto2016-raatiin kuuluivat muotoilutuottaja Kari Korkman, Royal-ravintoloiden Mia Saari, viime vuoden designteko-palkinnon saanut valokuvaaja Katja Hagelstam, muotoilija Arni Aromaa ja Messukeskuksen ohjelmajohtaja Laura Sarvilinna. Raadin puheenjohtajana toimi Koti ja keittiö -lehden päätoimittaja Jutta Ylä-Mononen.

Lehdistökuvia gaalasta on saatavilla osoitteessa http://bit.ly/2c7zPTs (Kuvat ladattavissa viimeistään klo 23.00).

Lisätiedot: Eveliina Nera, Communications Manager, Aller Media oy, 0440203622

Aller Media Oy on innovatiivinen, moderni media-ja markkinointitalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sisältömarkkinointi ja dataliiketoiminta. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Allerin Rikastamo tarjoaa yhdistelmän rikastettuja kohderyhmiä ja ennennäkemättömän syvää ihmisymmärrystä liiketoiminnan tarpeisiin yhdistämällä kansallisesti merkittävää offline- ja online-dataa. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Suomi24, Dingle, Seiska, ELLE, Koti ja keittiö, Fit, Katso, Oma Aika, Idealista ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 250 henkilöä. www.aller.fi