Suomi24 auttaa käyttäjiään tunnistamaan vaalihäirintää

Suomi24 järjestää oikeusministeriön, Turvallisuuskomitean ja valtioneuvoston kanslian kanssa Kysy mitä vain -verkkotilaisuuden, jossa sivuston kävijät voivat kysyä asiantuntijoilta vaalihäirintään ja sen tunnistamiseen liittyviä kysymyksiä.

Tiistaina 5.3.2019 Suomi24:n Kysy mitä vain -palstalla järjestettävässä verkkotilaisuudessa asiantuntijoina ovat erikoistutkija Antti Sillanpää Turvallisuuskomiteasta ja johtava viestintäasiantuntija Jussi Toivanen valtioneuvoston kansliasta. He työskentelevät valtionhallinnossa informaatiovaikuttamisen asiantuntijoina ja ovat kouluttaneet mm. vaaliviranomaisia ja puolueita vaalihäirintään varautumisesta ja vastaamisesta.

”Normaaliin, vastuulliseen virkamiestyöhön kuuluu, että mietimme keinoja, joilla voidaan turvata yhteiskunnan toimimista: vaalit ovat erittäin tärkeä asia demokratian kannalta”, Sillanpää sanoo.

Suomen suurin keskustelualusta, Suomi24, on hyvä kanava tavoittaa laaja joukko kansalaisia.

”Ennen kevään vaaleja ihmisiä muistutetaan olemaan kriittisiä, mutta myös käyttämään äänioikeutta. Kaikkeen, mihin verkossa tai reaalimaailmassakin törmää, kannattaa suhtautua terveellä kriittisyydellä”, Toivanen muistuttaa.

Suomi24-alustan keskusteluaiheista yhteiskunnalliset ja poliittiset aiheet ovat suosituimpien joukossa. Nyt järjestettävän verkkotilaisuuden tavoitteena on auttaa aktiivisen verkkoyhteisön keskustelijoita tunnistamaan mahdollinen vaalihäirintä ja sen eri muodot. Vaalihäirintä on vaalijärjestelmää, ehdokkaita ja äänestäjiä koskeva kielteinen, asiaton tai valheellinen vaikuttaminen. Häirinnän tavoite on horjuttaa yhteiskunnan vakautta ja luoda epäluottamusta.

Tapahtuman taustalla on valtionhallinnon ja Suomi24-palvelun yhteistyö vaalihäirinnän tunnistamisessa. Tavoite on lisätä kansalaisten tietoisuutta vaalihäirinnästä, auttaa heitä olemaan kriittisiä ja reagoimaan siihen esimerkiksi ilmoittamalla siitä Suomi24-ylläpitoon. Ylläpito tutkii, mitä on tapahtunut, poistaa laittomat sisällöt ja on tarvittaessa yhteydessä viranomaisiin.

Suomi24-keskustelupalstoilla vierailee kuukausittain 2,2 miljoonaa kävijää eli lähes joka toinen suomalainen. Käyttäjäpalautteen perusteella yksi syy alustan vilkkaaseen keskustelumäärään on mahdollisuus tuoda mielipiteitään esiin anonyymisti, ilman leimautumisen pelkoa. Suomi24 kehittää aktiivisesti työkaluja ja palveluja monipuolisen keskustelun turvaamiseksi. Sääntöjen vastaisen sisällön ilmoittaminen on jo tehty helpommaksi, ja tänä vuonna keskustelun sääntöjä uudistetaan. Rekisteröityneille käyttäjille annetaan myös uusia mahdollisuuksia vaikuttaa palvelun sisältöön esimerkiksi äänestämällä tai suodattamalla keskusteluja.

Vertaiskeskustelun rinnalle on haluttu tarjota asiantuntijasisältöä. Eri teemojen ympärille järjestettyjä Kysy mitä vain -keskusteluketjuja arvostetaan: ketjut ovat Suomi24:n luetuimpia pitkään itse tapahtuman jälkeen. Käyttäjäkyselyn perusteella suurin osa tapahtumiin kysymällä tai lukemalla osallistuneista kokee vastauksista olleen heille hyötyä.

Kysy mitä vain vaalihäirinnästä 5.3. klo 14–16

Asiantuntijat vastaavat käyttäjien kysymyksiin vaalihäirinnästä kahden tunnin ajan. Vastaukset ovat luettavissa palstalla myös verkkotilaisuuden jälkeen. Ketju on auki, ja kysymyksiä voi esittää jo ennen livetilaisuutta.

Lisätietoja:

Albert Virtanen, Business Development Manager, Aller Media

+358 44 796 0005, tiedotteet@suomi24.fi

Suomi24 on suurin suomalainen keskustelualusta. Se on kansainvälisestikin ainutlaatuinen, jatkuvasti kehittyvä, elävä tietovaranto kaikesta, mistä Suomi puhuu juuri nyt. Vuonna 1998 perustettua palvelua käyttää 2,2 miljoonaa suomalaista kuukaudessa. Suomi24 on osa Allerin Suomen konsernia. www.suomi24.fi

Vaalit.fi on oikeusministeriön vaalisivusto, jolta löytyy laajasti yleistietoa vaaleista, äänestämisestä ja puolueista. Eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 14.4.2019 ja europarlamenttivaalit sunnuntaina 26.5.2019. Valtionhallinnossa työskentelee useita informaatiovaikuttamisen asiantuntijoita, jotka kouluttavat mm. vaaliviranomaisia ja puolueita vaalihäirintään varautumisesta ja vastaamisesta.