Verkossa brändien arvostukset menevät uusiksi

Futurelab Finlandin verkkokeskustelujen ja -osumien pohjalta tehty bränditutkimus paljastaa, että perinteinen brändin arvostus ja verkkokeskusteluiden laatu ja määrä eivät välttämättä kohtaa toisiaan. Perinteisistä arvostetuista brändeistä, kuten Iittalasta ja Hackmanista, keskustellaan verkossa verrattain vähän.

Suomalaiset keskustelevat verkossa erityisesti mediabrändeistä ja medioiden aloittamista keskustelunaiheista. Tutkimuksen mukaan Top 100 -verkkokeskustelubrändien ykkösasemaa hallitsee Yle. Toisena ja kolmantena tulevat Google ja Marimekko. Finnair nousee tutkimuksessa sijalle neljä, ja Yle TV2 kiilaa sijalle viisi.

Aikaisemmin syksyllä 2011 Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden yhteistyössä teettämän Brändien arvostus Suomessa 2011 -tutkimuksen mukaan Suomen arvostetuimmiksi brändeiksi nousivat Fazerin Sininen, Fazer sekä Fiskars. Futurelabin tutkimuksen mukaan nämä brändit eivät kuitenkaan herättäneet keskustelua suomalaisen verkkokansan keskuudessa. Esimerkiksi Fazerin Sininen löytyy Futurelabin verkkokeskustelututkimuksesta vasta sijalta 21 ja Fazer puolestaan sijalta 8. Räikeimmin brändin arvostus ja verkkokeskusteluiden määrän vähyys näkyy kotimaisissa brändeissä Joutsenmerkin sijoittuessa brändien arvostuslistalla viidenneksi, mutta verkkokeskusteluiden listalla vasta sijalle 80. Paljon paremmin eivät menestyneet myöskään Iittala ja Hackman.

”Tiettyjä perinteisiä brändeja arvostetaan yhä, vaikka ne eivät olekaan jatkuvasti kosketuksissa ihmisten arkipäivään. Brändin tunnettuus ei välttämättä kuitenkaan vastaa sitä kuinka paljon tai mihin sävyyn yrityksistä keskustellaan verkossa. Näyttäisi siltä, että listan kärkibrändit ovat omalla aktiivisuudellaan verkossa saaneet myös kuluttajat osallistumaan yhteisöllisessä mediassa brändistä käytävään keskusteluun”, sanoo Suomi24:n johtaja Jarno Alastalo.

”Haemme ja kysymme tietoa brändeistä verkossa monipuolisesti emmekä luota enää pelkästään omiin mielikuviimme. Menestyjät ovat ymmärtäneet tämän muutoksen ja näkevät brändin toiminnallisena jälkenä verkossa. Mediat puolestaan saavat vahvan aseman tuloksissa ja ihmettelen miksi esimerkiksi kaupalliset mediat eivät rohkeammin hyödynnä potentiaalia verkkokaupan mahdollistajana tai jopa osapuolena. Ne ovat pitäytyneet tiukasti perinteisellä tontillaan,” toteaa Futurelab Finlandin toimitusjohtaja Kari Korkiakoski.

Futurelabin tuore tutkimus perustuu brändin sijoitukseen Alexan kävijätilastossa sekä Suomi24-verkkoyhteisön hakutuloksissa. Lisäksi huomioitiin Twitter-maininnat, Facebook-tykkääjien määrää sekä blogilista.fi:n hakutulokset. Tutkimuksessa painotettiin myös laadullisia ilmaisuja, ja niiden painoarvo koko tutkimuksessa oli 50 %.

Linkki: http://www.slideshare.net/Karikko/top-100-brndit-verkossa-2012-11237133

Lähteet: Top-100 brändit verkossa 2012, Futurelab Finland sekä Brändien arvostus Suomessa 2011, Taloustutkimus

Lisätietoja:
Kari Korkiakoski, toimitusjohtaja, Futurelab Finland, +358 50 5169551.
Jarno Alastalo, johtaja, Suomi24, Aller Media Oy, puh. 09 8621 7000.

Suomi24 on Aller Media Oy:n omistama, Suomen suurin verkkoyhteisö, jossa TNS Metrixin mukaan vierailee viikoittain yli 1,3 miljoonaa käyttäjää. Verkkoyhteisön 2700 keskustelupalstalle on kirjoitettu jo yli 60 miljoonaa viestiä. Suomi24:n muita palveluita ovat Suomen suosituin treffipalvelu, markkinapaikka Tori sekä neljännesmiljoonan suomalaisen käyttämä sähköpostipalvelu.
www.suomi24.fi

Futurelab Finland on markkinointi- ja asiakasstrategiakonsultti, joka auttaa yrityksiä muuttamaan toimintaansa ja markkinointiaan asiakaslähtöisemmäksi. Futurelab-ryhmä toimii 30-hengen tiimillä lähes kaikilla mantereilla.
www.futurelab.net