Vuokko Nurmesniemi palkittiin elämäntyöstään

Tekstiili- ja vaatesuunnittelija Vuokko Nurmesniemi on palkittu elämäntyöstään muotoilijoiden arvostamassa Muoto2014-gaalassa. Virkeä 84-vuotias Nurmesniemi vastaanotti palkinnon keskiviikko-iltana Vanhalla Ylioppilastalolla pidetyssä gaalassa.

- Työ, jota saan tehdä, pitää minut vireänä. Seuraan koko ajan, mitä uutta muodissa, arkkitehtuurissa ja designissa tapahtuu, toteaa Nurmesniemi.

Yhä omassa Vuokko-liikkeessään Helsingin Ullanlinnassa työskentelevä Nurmesniemi kertoo voiton vieneen häneltä jalat alta. Raati perusteli  elämäntyöstään palkitun Nurmesniemen olevan modernin suomalaisen muodin luoja, joka on ollut aina vahva oman tien kulkija ja avannut nuoremmille sukupolville kansainvälisiä ovia. Nurmesniemi on valoisa, optimistinen ja uskomattoman energinen, pitkän hienon uran yrittäjänä luonut suunnittelija, raati jatkoi.

- Tämä oli suuri yllätys, jota arvostan todella ja olen kiitollinen. Meitä oli ehdokkaana kolme ammattinsa osaavaa suunnittelijaa, ja oli mahdottomuus sanoa, kuka voittaa. Kaikki kolme olemme voittajia.

LUPAUS 2014 -palkinnon vastaanotti juhlassa Lahden muotoiluinstituutista graafikoksi valmistunut muotoilija Laura Väinölä. Raati kiitteli Väinölää erityisesti hänen ennakkoluulottomuudestaan ja monipuolisuudestaan, jonka iloinen ote tuo uudenlaista ilmettä suomalaiseen suunnitteluun.

Muita illan voittajia olivat:

RUOKATEKO 2014 Kolmen kaverin jäätelö

Kolmen kaverin jäätelö, pieni vuonna 2012 perustettu kontulalainen jäätelötehdas, jonka viime vuonna markkinoille tulleita herkullisia, kotimaisista raaka-aineista valmistettuja jäätelöitä myydään jo yli 250 jälleenmyyntipisteessä.

VALAISIN 2014 Compleated, design Pekka Kuivamäki ja Antti-Jussi Silvennoinen

Kuivamäki ja Silvennoinen perustivat muotoiluyrityksensä &Brosin vuonna 2011 Aalto-yliopiston maisteriopintojensa aikana yhdessä kahden muun suunnittelijan kanssa. &Brosin tuotteet ovat pääasiassa kodin esineitä, tekstiilejä ja valaisimia. Raati kiitteli Kuivamäkeä ja Silvennoista uudesta oivalluksesta käyttää kierrätettävää materiaalia ja tuotteen sopivuutta nettikauppamyyntiin.

SISUSTUSTUOTE 2014 Wood rack –halkoteline, designTeija Lehtola

Suunnittelija, graafikko Teija Lehtola valmistui kesäkuussa Aalto yliopistosta taiteen maisteriksi. Lehtola työskentelee perheyrityksessään Lehtorinne design studiossa, ja opettaa graafista suunnittelua Pekka Halosen akatemiassa ja Metropoliassa. Raati mainitsi perusteluissaan muun muassa arkisen, oivaltaavn tuotteen taideteosmaisuuden.

TEKSTIILI 2014 Hypnopompic-kuvakudokset, design Kustaa Saksi

Nykyään Amsterdamista käsin kansainvälisesti vaikuttava Saksi on erinomainen esimerkki rohkeasta suomalaisesta lähestymistavasta. Raati perustelee Saksin värien käyttöä lähes psykedeeliseksi ja kiittelee rohkeaa tapaa lähestyä taidekäsityötä.

KALUSTE 2014 Lundia

Lundia on vuonna 1948 perustettu perheyritys. Harald Lundqvistin suunnittelema Lundia Classic on suomalainen design-klassikko. Valikoimaan kuuluu kalusteiden lisäksi valaisimia. Raati ihastui Lundian kykyyn olla perinteet omaava yritys, joka on designin avulla onnistuneesti uudistanut tuotekonseptiaan ja huonekalusuunnitteluaan.

Elämäntyö, Valaisin ja Sisustustuote sarjoissa voittajat valittiin yleisöäänestyksellä. Lisäksi neljässä palkintokategoriassa voittajan valitsi Muoto2014-raati (Lupaus, Tekstiili, Kaluste, Ruokateko). Muoto-gaala on yksi Suomen merkittävimmistä tapahtumista, joka palkitsee suomalaisia muotoilijoita ja muotoilutuotteita. Gaalaa on järjestetty vuodesta 2011. Muoto2014-raatiin kuuluivat mm. muotoilutuottaja Kari Korkman , professori Yrjö Sotamaa, Teollisuustaiteen Liitto Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen, Design from Finland -merkin Brand Manager Rilla Engblom ja sisustusarkkitehti Susan Elo. Muoto-gaalaa järjestää Koti ja keittiö -lehti.

Liitteenä lisää tietoa voittajista ja kaikki raadin perustelut tuoreesta Koti ja keittiö-lehdestä. Pressikuvat ovat ladattavissa www.aller.fi Muoto2014-tiedotteen alla to 4.9.2014 klo 9 lähtien. Lisätietoja: Eveliina Nera, tiedottaja, Aller Media Oy 044 020 3622

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit.  Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume,  Koti ja keittiö, Divaani, Fit, TOPModel, Suomi24 ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 280 henkilöä. www.aller.fi