Allergia- ja Astmaliitolla ASTMAVUOSI 2005

Allergia- ja Astmaliitossa parannetaan ensi vuonna erityisesti astmaa sairastavien elämänlaatua ja tuetaan heitä astman ohjatun omahoidon toteuttamisessa. Oireet vaihtelevat, diagnoosi pysyy Astma on keuhkoputkien limakalvojen tulehdussairaus, jota Suomessa sairastaa noin 5-6 % väestöstä. Sen lisäksi astmankaltaisista oireista kärsii ajoittain joka kymmenes suomalainen. Lapsilla ja nuorilla astma on yleisin pitkäaikaissairaus, mutta astma voi puhjeta myös kypsemmällä iällä. Astman taustalla on usein allergiaa. Lapsipotilaista useimmat ja aikuisistakin noin puolet on allergisia jollekin hengitettävälle allergeenille. ASTMAVUODEN 2005 motoksi on valittu Hallitse astmasi – hillitse oireesi. Astman kulku vaihtelee, mutta astmadiagnoosi on elinikäinen. Hyvällä hoidolla ja oikealla lääkityksellä oireet pysyvät kurissa ja potilas voi elää lähes normaalia elämää. Astmaohjelma viitoittaa tietä Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 1994 käynnistämä kymmenvuotinen Astmaohjelma päättyy vuodenvaihteessa. Astmaohjelman myötä astman hoidon ja tutkimuksen eteen on tehty paljon. Suomen tilanne sopii malliksi monille muille maille. - Suomalaisen astmahoidon tulos on vaikuttava. Parinkymmenen vuoden aikana astmaatikkojen määrään suhteutettu kuolleisuus ja sairaalahoito on vähentynyt 80 %, sanoi professori, Hyksin ylilääkäri Tari Haahtela Allergia- ja Astmaliiton ASTMAVUODEN 2005 avausseminaarissa. Allergia- ja Astmaliiton ASTMAVUOSI 2005 -tapahtumat näkyvät kautta maan. Toukokuun kolmantena päivänä vietetään Maailman ASTMAPÄIVÄÄ. Syyskuussa järjestetään asiantuntijoille ja toimittajille ASTMAVUODEN 2005 Symposium. ASTMAVUODEN liikuntatempaus lokakuussa korostaa liikunnan merkitystä astman hoidossa ja astmaatikkojen hyvinvoinnissa. Neuvonta-ajat muuttuvat Allergia- ja Astmaliiton puhelinneuvonta-ajat muuttuvat vuoden vaihteessa. Allergianeuvonnan torstaiaika siirtyy tuntia aikaisemmaksi, eli neuvontapuhelin palvelee. ma, ti, ke ja pe klo 9-13 ja to klo 14-18 numerossa 0600 14419. Sisäilmaneuvontaa laajenee nelipäiväiseksi eli ma, ti, ke ja to klo 9-12 numerossa 0600 14429. Puhelujen hinta on 0,78 e/min + pvm. Lisätietoja: tiedottaja Outi Rastas, p. (09) 4733 5317, 040 7303 851, tiedotus@allergia.com ASTMAVUOSI 2005 yhteistyökumppaneita ovat: Algol Pharma Oy, AstraZeneca Oy, GlaxoSmithKline, Harmonia Life Oy, Joutsen Finland Oy, Noiro Oy/Erisan, Vallox Oy Allergia- ja Astmaliitto ry on kansanterveysjärjestö, jonka piirissä toimii 31 allergia- ja astmayhdistystä eri puolilla Suomea. Liity jäseneksi: www.allergia.com.