Allergia- ja Astmaliiton neuvonta auttaa ihmistä arjessa

Aiheuttaako miesystäväni karvaton kissa allergiaa? Mitä teen, jos henkitorveni alkaa tukkeutua syötyäni pähkinöitä? Olisiko ilmankostuttimesta apua minulle? Voiko taloni olla homeessa, sillä koirallammekin on yskää ja ihottumaa? Allergia- ja Astmaliiton puhelinneuvonta tarjoaa apua allergiaa ja astmaa sairastavien pulmatilanteisiin. - Kysymykset vaihtelevat sesongeittain, mutta eniten soittajien mieltä askarruttavat siitepölyihin ja lemmikkieläimiin liittyvät kysymykset, kertovat allergianeuvojat Jonna Suominen ja Sirkka-Liisa Piippo. Sisäilma-asiantuntija Taiju Virtanen puolestaan kertoo, että sisäilmaneuvontaan soittavat tahtovat yleensä saada laitevinkkejä tai neuvoja homeongelmiin. Viime vuonna allergianeuvonnassa vastaanotettiin 2500 puhelua ja sisäilmaneuvonnassa yli 1000 puhelua. Allergisista sairauksista soittajat kyselivät eniten allergisesta nuhasta, astmasta, ruoka-allergioista. Paljon neuvottiin myös ihosta. Usein soittajilla on jokin konkreettinen ongelma, jota allergianeuvojat pyrkivät ratkomaan esimerkiksi neuvomalla lääkkeen käytöstä tai kertomalla, miten edetä ruoka-allergiaepäilyksen kanssa. - Kun allergiadiagnoosi on saatu, koko perheen elämä voi aluksi tuntua kaoottiselta, selvittää allergianeuvoja Jonna Suominen. Yksilöllistä apua allergisille ja homepelkoisille Lemmikkieläimen valinnasta soitetaan usein, sillä allergiadiagnoosin saaneet ihmiset eivät välttämättä tahtoisi luopua lemmikeistään, vaan koettavat poppakonstein saada allergian mitätöidyksi. Lemmikkiensä kohtalosta huolissaan oleville ihmisille kerrotaan ystävällisesti mutta jämäkästi, etteivät allergian tai astman oireet helpota, ennen kuin oireita aiheuttava eläin ja eläinpöly on poistettu kodista. Joskus taas esimerkiksi isovanhemmat soittavat ja tiedustelevat ruuanlaittoon liittyviä neuvoja lapsenlapsensa allergian takia. Allergia- ja Astmaliiton sisäilmaneuvontaan soitetuista puheluista neljännes koskee kosteus- ja homevaurioita. Sisäilma-asiantuntija Taiju Virtasen ja rakennusteknisen asiantuntijan Tuula Syrjäsen haasteena on neuvontapuhelun kuluessa kartoittaa soittajan yksilöllinen tilanne, jonka perusteella annetaan ohjeita ja opastusta. Sisäilmapuhelun aikana ei ole tavatonta, että asiantuntijat pyytävät soittajaa tarkistamaan esimerkiksi asunnon ilmanvaihtoventtiilien sijainnin tai kertomaan, millaiset puitteet ikkunoissa on. - Patenttiratkaisuja ei ole, vaan esimerkiksi hometta epäilevältä soittajalta kysytään taustat asumismuotoa ja omistussuhteita myöten, jotta osaamme neuvoa oikein ja tarvittaessa ottamaan yhteyttä oikeisiin tahoihin. Joskus home-epäilyn takana onkin huonosta ilmanvaihdosta johtuva tunkkainen haju, rakennustekninen asiantuntija Tuula Syrjänen kertoo. Monesti soittajat tahtovat, että heille suositeltaisiin jotakin tiettyä laitetta, esimerkiksi ilmanpuhdistinta tai hyvää imuria kotiin. Myös keittäjät ja arkkitehdit tarvitsevat neuvoja Yhä useampi oman alansa ammattilainen soittaa asiantuntija-apua kaivatessaan joko allergia-neuvontaan tai sisäilmaneuvontaan. Allergianeuvojat saavat kysymyksiä niin lastentarhan-opettajilta kuin päiväkotien ja koulujen keittiötyöntekijöiltäkin, jotka kohtaavat päivittäin ruoka-allergisia. Neuvoloiden terveydenhoitajat soittavat päivittääkseen tietämystään imeväis- ja leikki-ikäisten allergioista. Sisäilmaneuvontaan ottavat yhteyttä niin rakennusalan ammattilaiset, taloyhtiöiden isännöitsijät ja hallitukset kuin siivousyritykset. Esimerkiksi arkkitehdit soittavat suunnitteluvaiheessa kysyäkseen, millaiset rakennus- ja sisustusmateriaalit sopivat myös allergisille. Allergianeuvonta vastaa numerossa 0600 14419 maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13 ja torstaisin klo 13–17. Sisäilmaneuvonta vastaa numerossa 0600 14429 joka päivä maanantaista torstaihin klo 9–12 . Puhelujen hinnat ovat molemmissa numeroissa 0,85 e/min + paikallisverkkomaksu. Lisätietoja toimituksille: - Allergia- ja Astmaliitto ry, tiedottaja Edith Ahola ti–to klo 9–15 , sisäilma-asiantuntija Taiju Virtanen, asiantuntija Tuula Syrjänen, allergianeuvoja Jonna Suominen, Allergia- ja Astmaliitto ry, p. (09) 4733 51, sähköposti etunimi.sukunimi@allergia.com - www.allergia.com