Allergia- ja Astmaliitto: Siitepölykausi alkaa – oletko valmis?

Tänä keväänä lämpimänä alkanut maaliskuu on saanut jo lepän kukkimaan eteläisimmässä Suomessa. Jos sää jatkuu lämpimänä, siitepölyä on lähipäivinä ilmassa kohtalaisesti ja useimmat lepän siitepölylle allergiset saavat oireita.

- Siitepölyallergisen kannattaa aloittaa lääkitys 1-2 viikkoa ennen siitepölykauden alkamista, sillä nenäsuihketta pitää käyttää useita päiviä ennen kuin se saavuttaa täyden tehonsa, muistuttaa allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta.

Siitepölykausi alkaa pähkinäpuun ja lepän kukinnalla maalis-huhtikuussa, ja parin kolmen viikon päästä aloittaa kukintansa koivu. Koivun siitepölylle herkistyneistä 85-90 % saa oireita myös lepän siitepölystä.

Siitepölykauden voimakkuuteen vaikuttaa säiden lisäksi edellisen vuoden sateisuus ja kasvukauden pituus, joka määrää muodostuvien norkkojen ja silmujen määrän. Metsäntutkimuslaitoksen norkkolaskentojen perusteella ennustetaan, että koivun siitepölykaudesta tulee koko maassa Kaakkois-Suomea lukuun ottamatta selvästi viime vuotta heikompi.

Oireina nenän kutina, tukkoisuus ja vetinen nuha

Jos nenää kutittaa tai se on tukkoinen, jos nenä vuotaa ja aivastuttaa ja silmiä kutisee, on todennäköisesti kyse siitepölyallergiasta. Nenävuoto on tyypillisesti vetistä ja väritöntä.

Oireita lievitetään suun kautta nautittavilla antihistamiineilla, silmätipoilla ja kortisonia sisältävillä nenäsuihkeilla. Monia lääkkeitä saa apteekista myös ilman reseptiä, mutta jos arvelee sairastavansa allergiaa, kannattaa käydä lääkärissä, jotta löytyisi itselle parhaiten sopiva lääkitys. Lääkärin määräämät lääkkeet tulevat myös selvästi edullisemmaksi suurempien pakkausten ja kela-korvauksen ansiosta.

Allergialääkitys oireiden mukaan

Antihistamiinit riittävät hoidoksi silloin, kun oireet ovat suhteellisen lievät eikä nenä ole tukkoinen. Ne vaikuttavat nopeasti, jo ½-1 tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta. Kaikki antihistamiinit kuivattavat jonkin verran limakalvoja, joten niiden rinnalla voi käyttää nenän kostutustuotetta.

Jos oireet eivät pysy poissa pelkällä antihistamiinilla, käytetään paikallisesti nenään kortisonisuihkeita. Ne auttavat yleensä myös nenän tukkoisuuteen.

- Nenäsuihketta tulee käyttää säännöllisesti, koko oireita aiheuttavan siitepölykauden ajan. Silloin tällöin tilapäisesti otettu annos ei ole tehokas. Nenäsuihke otetaan yleensä 1-2 kertaa päivässä, tiheämmästä annostelusta ei ole hyötyä, Jonna Suominen neuvoo. Kutisevia ja vetistäviä silmiä hoidetaan silmätipoilla.

Siitepölyallerginen saa oireita ruoasta

Siitepölylle allerginen saattaa saada oireita myös tuoreista hedelmistä, raaoista juureksista, vihanneksista, pähkinöistä, manteleista ja mausteista. Koivun siitepölylle allergiset saattavat saada oireita myös seesamin- ja pinjansiemenistä.

Mitään ruokaa ei tarvitse välttää, jos siitä ei saa oireita. Kypsäksi keittäminen tai pakastaminen hävittää tai ainakin vähentää hedelmien ja juuresten allergisoivaa ominaisuutta. Selleristä, palsternakasta, mausteista, pähkinöistä ja mantelista allergeenisuus ei häviä kypsentämällä eikä millään muullakaan keinolla.

Estä siitepölyn pääsy sisälle

Siitepölyallergisen lääkehoidon tukena on kotiympäristön järjestäminen helppohoitoiseksi ja pölyttömäksi. Seuraavista vinkeistä siitepölyn välttämiseksi saattaa olla apua:
- Estä siitepölyn pääsy sisälle. Sisäilman paras suoja on koneellinen ilmanvaihto, jossa on tuloilman hiukkassuodatus.
- Ulkoilmaventtiileihin ja tuuletusikkunoihin kannattaa asentaa tuloilman hiukkassuodattimet.
- Huuhtele siitepölyt pois hiuksista ennen nukkumaanmenoa.
- Myös ulkovaatteissa, kengissä ja lemmikkien turkissa voi kulkeutua siitepölyä sisään. Eteisen lattia kannattaa pyyhkiä nihkeällä liinalla.
- Huolehdi viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta.
- Pyyhi pölyt nihkeällä liinalla tai mikrokuituliinalla.
- Hyvästä ilmanpuhdistimesta saattaa olla apua.
- Kondensoiva kuivausrumpu tiivistää poistoveden ja vähentää samalla pyykistä irtoavaa pölyä. Älä kuivata pyykkiä äläkä tuuleta vuodevaatteita ulkoilmassa siitepölyaikana.
- Nurmikkoa leikatessa leijuva siitepöly sekä ruohosta haihtuvat kasvinesteet voivat aiheuttaa oireita. Kotipihan nurmikko ja heinä on hyvä leikata kasteisena.
- Koivun kaataminen pihapiiristä on turhaa, sillä koivun siitepölyä kulkeutuu kaikkialle pitkienkin matkojen päästä.
- Pujo kannattaa kitkeä pihasta ja koulujen ja päiväkotien lähialueilta, mieluiten ennen sen kukintaa heinäkuun alkupuolella. Nyhdä koko kasvi irti juurineen ja pidä tukevat hansikkaat kädessä.
- Imuroi auto ja tarkista raitisilmasuodattimien kunto.
- Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata, linkit tiedotteisiin löydät verkkopalvelusta www.allergia.com
- Allergianeuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600-14419 ma, ti, ke ja pe klo 9-13 ja to klo 13-17
- Sisäilmaneuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600-14429 ma, ti, ke ja to klo 9-12

Allergiaviikko® huhtikuussa
Allergia- ja Astmaliitto järjestää 23.-29. huhtikuuta Valtakunnallisen ALLERGIAVIIKON® teemalla Hoida allergiasi! Allergia- ja Astmaliiton neuvot siitepölykaudesta selviytymiseen saat Helsingissä 25. huhtikuuta liikekeskus Kampissa. Koko Suomen tapahtumat löytyvät verkkopalvelusta www.allergia.com huhtikuun alussa.

Lisätietoa toimituksille:
Allergia- ja Astmaliitto ry:
tiedottaja Maarit Rautio, puhelin (09) 4733 5317, 040 549 1003