Allergia- ja Astmaliitto: AJANKOHTAISTA TIETOA TERVEYDENHUOLLON HENKILÖSTÖLLE ALLERGISTEN SAIRAUKSIEN HOIDOSSA

Allergia- ja Astmaliitto järjestää allergisia hoitaville terveydenhuoltoalan ammattilaisille 19. huhtikuuta Allergia- ja Astmapäivän Joensuussa kylpylähotelli Kuntohovissa. Tavoitteena on lisätä terveydenhuollon ammattilaisten tietotaitoa ja antaa lisävalmiuksia allergioita ja astmaa sairastavien hoitotyöhön. Tarjolla on myös tietoa Allergia- ja Astmaliiton toiminnasta ja palveluista terveydenhuollon työn tukena.

- Allergia- ja Astmaliitto toimii terveydenhuollon henkilöstön tukena allergisia ja astmaatikkoja hoidettaessa, kertoo allergianeuvoja Jonna Suominen Allergia- ja Astmaliitosta.

- Meillä on potilasohjausaineistoja, joista allerginen tai astmaatikko saa lisätietoa sairaudestaan ja sen hoidosta. Lisäksi neuvontapuhelimesta voi kysyä apua ongelmiin, joihin ei löydä vastauksia oppaista tai verkkopalvelusta.

Vertaistoiminnasta moni allerginen ja astmaatikko saa voimia huomatessaan, että muillakin on samantapaisia ongelmia. Paikallisyhdistyksistä saa tietoa alueella toimivista vertaistukiryhmistä. Itä-Suomen alueella vertaistukiryhmiä on kuudella paikkakunnalla.

Allergista nuhaa 30 prosentilla suomalaisista

Yksi aikuisväestön yleisimmistä allergisista sairauksista on allerginen nuha. Sitä sairastaa lähes 30 prosenttia väestöstä. Allergista nuhaa on sekä ympärivuotista että kausiluonteista. Siitepölyallergia aiheuttaa kausiluonteista nuhaa. Yleisin aiheuttaja Suomessa on koivu, jonka kukinta alkaa Etelä-Suomessa huhtikuun alkupuolella, Pohjois-Suomessa pari viikkoa myöhemmin. 85-90 prosenttia koivuallergikoista saa oireita jo lepän kukinta-aikaan, joka alkaa yleensä 2-3 viikkoa koivua aikaisemmin.

- Allergisen nuhan oireet ovat nenän kutina, aivastelu ja limavuoto eli nuha sekä nenän tukkoisuus, kertoo Tuomo Kivistö, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri ja allergologi Pohjois-Karjalan keskussairaalasta.

- Mikäli on vähintään kaksi näistä oireesta useana päivänä peräkkäin, sairastaa henkilö todennäköisesti allergista nuhaa. Limavuoto on yleensä ohutta ja väritöntä.

Allergista nuhaa hoidetaan steroidia sisältävillä nenäsuihkeilla, jotka auttavat nenän tukkoisuuteen. Nenästeroideja tulee käyttää säännöllisesti oireita aiheuttavan siitepölykauden ajan. Kutinaa ja aivastelua lääkitään antihistamiinitableteilla. Antihistamiini-pseudoefedriini -yhdistelmätabletit on tarkoitettu ainoastaan tilapäiskäyttöön hankalan nenän tukkoisuuden yhteydessä. Nenän huuhtelukannua voi käyttää nenän puhdistamiseen myös siitepölykaudella.

Lisätietoa toimituksille:
Allergia- ja Astmaliitto ry:
tiedottaja Maarit Rautio, puhelin (09) 4733 5317, 040 549 1003
allergianeuvoja Jonna Suominen, puhelin (09) 4733 5202
Pohjois-Karjalan keskussairaala:
korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, allergologi Tuomo Kivistö, puhelin (013) 1711