Allergia- ja Astmaliitto: Kevein odotuksin siitepölykauteen

- Koivu kukkii heikosti tänä keväänä ja se tarkoittaa siitepölyallergiselle tavallista helpompaa kevättä, sanoo allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Metsäntutkimuslaitoksesta saatujen tietojen mukaan koivu kukkii heikosti kautta maan. Jos ennuste pitää paikkansa, kevät tuo normaalia vähemmän siitepölyallergian oireita: aivastelua, tukkoista nenää, kutisevia silmiä ja vetistä nenänvuotoa. Tosin liiton allergianeuvontaan on jo tullut soittoja oireista, sillä lepän ja pähkinäpensaan siitepölyt ovat saapuneet kaukokulkeumina etelästä.

- Jos siitepölyallergian oireet olivat viime vuonna voimakkaat, nyt on korkea aika aloittaa allergialääkitys, ennusteisiin katsomatta. Jos oireet olivat vuosi sitten lievät, lääkitys aloitetaan vasta tarpeen tullen keväämmällä, ohjeistaa allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

- Siitepölyallergiaa lääkitään antihistamiinitableteilla, nenäsuihkeella ja silmätipoilla. Näitä kaikkia saa myös ilman reseptiä apteekista, vaikkakin reseptillä ostettuna ne ovat edullisempia.

Anne Vuorenmaa muistuttaa runsaasti oireilevia myös siedätyshoidosta. Siedätyshoito aloitetaan siitepölykauden jälkeen syksyllä. Siedätyshoidon avulla allergiaoireet helpottavat jo ensimmäisenä keväänä. Tutkimusten mukaan teho kestää noin seitsemän vuotta hoidon lopettamisesta.

Ulkoilu helpompaa sateen jälkeen
Siitepölyä leviää ilmaan voimakkaimmin tuulisella, kuivalla ja aurinkoisella ilmalla. Sade puhdistaa ilmaa, joten allergisen paras aika ulkoilla on pian sateen loputtua.

- Ulkoilua ei pidä kuitenkaan allergian takia rajoittaa. Jos oireet ovat voimakkaat, pahimpaan siitepölyaikaan voi käyttää myös P2-luokan hengityssuojainta. Lisäksi allergialääkettä voi ottaa ennen ulkoilua, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa ohjeistaa.

Vuorenmaan mukaan siitepölykaudella pyykkejä ei kannata kuivattaa ulkona ja nukkumaan mennessä siitepöly on hyvä huuhdella pois hiuksista.

Allergiaviikko huhtikuussa
Allergia- ja Astmaliitto paikallisyhdistyksineen järjestää jo 11. kerran valtakunnallisen Allergiaviikon 4.-10. huhtikuuta. Allergiaviikon tapahtumista tiedotetaan tarkemmin
www.allergia.fi -sivustolla.

Siitepölytilannetta voi seurata internetissä  www.utu.fi/siitepoly. Samalta sivustolta allerginen voi kirjautua siitepölypäiväkirjaan, johon kerättävien tietojen kautta voidaan arvioida omaa herkkyystasoa siitepölymääriin suhteutettuna. Päiväkirja on saatavilla myös www.allergia.fi -palvelun siitepölyosiossa.

Lisätietoja toimituksille:
Allergianeuvoja Anne Vuorenmaa, puh. (09) 4733 5202
Tiedottaja Elina Demir, puh. (09) 4733 5317, email:
tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton neuvontanumerot
Allergianeuvonta
P. 0600 14419. Ma, ti, ke ja pe klo 9-13, to klo 13-17. Hinta 0,86 e/min.

Sisäilma- ja korjausneuvonta
P. 020 757 5181. Ti-pe klo 9-15. Hinta 8,28 snt/puhelu + 7 snt/min, matkapuhelimesta 8,28 snt/puhelu +  17 snt/min. Sisäilma- ja korjausneuvonta yhteistyössä Hengitysliiton kanssa.

Avainsanat: