Allergia- ja Astmaliitto: SIEDÄTYSHOITO AUTTAISI PUOLTA MILJOONAA SUOMALAISTA

- Epidemiologisten tutkimusten mukaan maassamme on jopa 500 000 henkilöä, joille siedätyshoidosta voisi olla apua, kertoo korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri
Leena Salminen Kanta-Hämeen keskussairaalasta.
- Tällä hetkellä hoitoa annetaan vain 7000 – 8000 potilaalle.

Siedätyshoidosta on hyötyä henkilölle, jolla on allergista nuhaa, silmäoireita tai astma. Siedätyshoidossa 80–90 %:lla oireet lievittyvät hoidon kuluessa, ja hyvä tulos säilyy vuosia, usein loppuiän.

Jos suvussa on astmaa, kannattaisi hoito aloittaa mahdollisuuksien mukaan ennen astman puhkeamista, näin pystyttäisi ehkä ennaltaehkäisemään astman puhkeaminen.

Siedätyshoitoa pistoksina voidaan antaa yli 5-vuotiaille, tablettisiedätyksessä alaikäraja on Suomessa toistaiseksi 18 vuotta. Potilaan täytyy olla motivoitunut hoitoon, koska se kestää vähintään kolme vuotta.

Tällä hetkellä eniten siedätyshoitoa annetaan koivu- ja heinäallergiaan. Siedätyshoito on tärkeä myös mehiläis- ja ampiaisallergian hoidossa, koska se on ainoa keino välttää hengenvaarallinen yleisreaktio anafylaksia.

Terveydenhuollon allergiakoulutusta Hämeenlinnassa

Allergia- ja Astmaliitto järjestää allergisia hoitaville terveydenhuoltoalan ammattilaisille 6.maaliskuuta Allergia- ja Astmapäivän Hämeenlinnassa. Tavoitteena on lisätä terveydenhuollon ammattilaisten tietotaitoa ja antaa lisävalmiuksia allergioita ja astmaa sairastavien hoitotyöhön. Tarjolla on myös tietoa Allergia- ja Astmaliiton toiminnasta ja palveluista terveydenhuollon työn tukena.

- Allergia- ja Astmaliitto toimii terveydenhuollon henkilöstön tukena allergisia ja astmaatikkoja hoidettaessa, kertoo allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Lisätietoa toimituksille:
Allergia- ja Astmaliitto ry:
tiedottaja Maarit Rautio, puhelin (09) 4733 5317, 040 549 1003
allergianeuvoja Anne Vuorenmaa, puhelin (09) 4733 5202