Allergia- ja Astmaliitto: Siitepölyallergisen kannattaa siivota kunnolla

Pölypunkkeja on nykyään suomalaiskodeissa vähän, eivätkä pölypunkit pahenna kuin todella harvojen allergiaoireita. Siivoamista tai tyynyjen ja peittojen pesemistä ei silti saa unohtaa.
- Siitepölyallergiselle on tärkeää, että koti siivotaan kunnolla, muistuttaa allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.
Siitepölyallergian lääkehoitoa tukee kotiympäristön järjestäminen helppohoitoiseksi ja pölyttömäksi.

- Pölyt kannattaa pyyhkiä mikrokuituliinalla tai nihkeällä liinalla, samoin lattiat. Erityisesti eteisen lattia kannattaa pyyhkiä usein siitepölykaudella, Vuorenmaa opastaa.
- Näin siitepölyt eivät kulkeudu eteisestä muualle asuntoon.

Siitepölyä kulkeutuu ulkoa sisätiloihin esimerkiksi vaatteiden mukana ja avoimista ikkunoista ja se säilyy pitkään toimintakuntoisena kuivassa sisäilmassa. Siitepölyallergiselle paras olisikin koneellinen ilmanvaihto, jossa on tuloilman hiukkassuodatus.

Siitepölyn pääsyä sisälle kannattaa yrittää estää välttämällä vuodenvaatteiden tuulettamista ja pyykin kuivaamista ulkona sekä jättämällä ulkovaatteet ja kengät eteiseen. Myös suihku ja erityisesti hiusten huuhtominen ennen nukkumaanmenoa kannattaa, näin siitepölyä kulkeutuu mahdollisimman vähän sänkyyn.

Allergia- ja Astmaliitto järjestää koulutusta terveydenhoitoalan ammattilaisille siitepölyallergiasta 15.4. Allergiatalolla Helsingissä.

Lisätietoa toimituksille:
Allergia- ja Astmaliitto ry:
tiedottaja Maarit Rautio, puhelin (09) 4733 5317, 040 549 1003
allergianeuvoja Anne Vuorenmaa, puhelin (09) 4733 5202