Allergia- ja Astmaliitto: TUEMME TERVEYDENHUOLLON HENKILÖITÄ ALLERGISTEN HOIDOSSA

Allergia- ja Astmaliitto järjestää allergisia hoitaville terveydenhuoltoalan ammattilaisille 18. toukokuuta Allergiat Suomessa 2000-luvulla -kutsuseminaarin Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Samana päivänä järjestetään seminaarit myös Helsingissä, Kuopiossa ja Tampereella. Seminaari on teemavuoden Allergiset yhdessä – puoli Suomea! terveydenhuollolle suunnattu päätapahtuma, joka tarjoaa uusinta ja ajankohtaisinta tietoa allergioista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Tarjolla on myös tietoa Allergia- ja Astmaliiton toiminnasta ja palveluista terveydenhuollon työn tukena. - Allergia- ja Astmaliitto jäsenyhdistyksineen haluaa toimia terveydenhuollon henkilöstön tukena allergisia ja astmaatikkoja hoidettaessa, kertoo toimitusjohtaja Lola Killström Allergia- ja Astmaliitosta. - Meillä on potilasohjausaineistoja, joista allerginen tai astmaatikko saa lisätietoa sairaudestaan ja sen hoidosta. Lisäksi neuvontapuhelimesta voi kysyä neuvoa ongelmiin, joihin ei löydä vastauksia oppaista eikä verkkopalvelusta. Vertaistoiminnasta moni allerginen ja astmaatikko saa voimia huomatessaan, että muillakin on samantapaisia ongelmia. Allergia- ja Astmaliitto järjestää myös kuntoutusta eri kohderyhmille. Allergista nuhaa lähes joka kolmannella - Allergiat ovat yleistyneet niin, että tällä hetkellä jopa 30 prosentilla väestöstä on allergista nuhaa, atooppista ihottumaa 15-20 prosentilla väestöstä ja astmaa 6-8 prosentilla, kertoo lastentautien ja allergologian erikoislääkäri Erkka Valovirta. Allergiat eivät näytä enää lisääntyvän länsimaissa, ainoastaan ruoka-allergiat tekevät poikkeuksen. Yhdeksi syyksi ruoka-allergioiden lisääntymiseen epäillään ruokavaliomme jatkuvaa monipuolistumista, markkinoille tulee jatkuvasti uusia mausteita, hedelmiä ja muita ruoka-aineita. Esimerkiksi pinjan- ja seesaminsiemenet aiheuttavat äkillisiä, hengenvaarallisia reaktioita yhä useammin. Lisätietoa toimituksille: Allergia- ja Astmaliitto ry: tiedottaja Maarit Rautio, puhelin (09) 4733 5317, 040 549 1003 toimitusjohtaja Lola Killström, puhelin (09) 4733 5300, 040 705 7475 lastentautien ja allergologian erikoislääkäri Erkka Valovirta, puhelin 040 510 2101 ALLERGIAT SUOMESSA 2000-LUVULLA Kutsuseminaari 18.5.2006 Oulu Paikka Oulun yliopistollinen sairaala, RES Luentosali 3, Kajaanintie 50, Oulu Tavoite Käsitellä uusinta ja ajankohtaisinta tietoa allergioista ja niihin vaikuttavista tekijöistä sekä esitellä potilasjärjestön toimintaa ja palveluja terveydenhuollon työn tukena Kohderyhmä Astmavastuulääkärit, astmahoitajat ja apteekkien astmayhdyshenkilöt sekä lääkärit, hoitajat ja kuntoutusohjaajat sairaaloissa, terveyskeskuksissa, neuvoloissa ja lääkäriasemilla OHJELMA Torstai 18.5. klo 14.30 Ilmoittautuminen ja kahvi klo 15.00 Tervetuloa! Toimitusjohtaja Lola Killström, Allergia- ja Astmaliitto ry klo 15.05 Allergiat Suomessa 2000-luvulla - allergioiden yleisyys ja kehitys - allergioiden tutkimus- ja hoitokäytännöt - siedätyshoidon mahdollisuudet allergioiden hoidossa LKT, EL Erkka Valovirta, Turun Seudun Allergiakeskus klo 16.00 Suomen MSD Oy:n puheenvuoro klo 16.15 Potilasjärjestö terveydenhuollon työn tukena - potilasohjausaineistot - vertaistoiminnasta tukea allergisen arkeen - allergia-, sisäilma- ja kosmetiikkaneuvonta - allergiaa ja astmaa sairastavien kuntoutus - terveydenhuollon täydennyskoulutus Lola Killström, Allergia- ja Astmaliitto ry klo 16.45 Buffet-tarjoilu klo 17.30 Tilaisuus päättyy