Allergia- ja Astmaliitto: Veronalennus vain hiukkassuodattimella varustetuille dieselautoille

Allergia- ja Astmaliitto on vedonnut eduskuntaryhmien puheenjohtajiin sekä pää-, valtiovarain-, liikenne-, ympäristö- ja sosiaali- ja terveysministeriin henkilöautoveron uudistamisen muuttamiseksi. Uusi verotustapa alentaa erityisesti dieselautojen hintoja. Verotuksella on tarkoitus suosia autoja, jotka aiheuttavat vähemmän päästöjä, mutta vero huomioi vain hiilidioksidipäästöt, jotka bensiiniautoilla ovat suuremmat.

Verotuksen uudistamisessa pitäisi Allergia- ja Astmaliiton mielestä ottaa huomioon myös terveydelle erittäin haitalliset hiukkaspäästöt, joita dieselautot tuottavat moninkertaisesti bensiiniautoihin verrattuna. Parasta olisi, jos veroalennuksia myönnettäisi vain niille dieselautoille, joissa on hiukkassuodattimet.

Uusi verotus ohjaa ihmisiä ostamaan dieselautoja. Vain osassa markkinoilla olevissa dieselautoissa on tällä hetkellä hiukkassuodatin, joten niiden aiheuttamat hiukkaspäästöt lisääntyvät selvästi. Liikenteen osuus pienhiukkaspäästöistä pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä 25 prosenttia.

Pienhiukkaset ovat erityisen haitallisia allergisille ja astmaa sairastaville. Ilmassa leijuvat hiukkaset heikentävät hengityselinten ja verenkiertoelimistön toimintaa ja lisäävät hengitystie- ja sydänoireita ja hengitystieinfektioita.

tiedottaja Maarit Rautio, p. (09) 4733 5317, 040-549 1003 tai tiedotus@allergia.com
asiantuntijapalveluiden johtaja Risto Ruotsalainen, p. (09) 4733 5422
www.allergia.com