Allergia- ja Astmaliitto Maailman Astmapäivänä: Ota vastuu omasta hoidostasi!

Maailman Astmapäivää vietetään tiistaina 3. toukokuuta. Suomalaisista kuusi prosenttia sairastaa astmaa, pääkaupunkiseudulla luku on korkeampi. Hyvän hoidon ansiosta astmakohtaukset alkavat olla jo harvinaisia Suomessa. Merkittävä hoitovastuu on sairastuneella itsellään.

- Astmaan sairastuneen täytyy ottaa itse vastuu omasta hoidostaan. Astmalääkitys on tunnettava kunnolla ja astman pahenemisen oireet on osattava tunnistaa. Lisäksi hyvä yleiskunto pitää astmaa kurissa, joten tupakka pois ja liikkumaan, kannustaa allergianeuvoja Minne Miettinen Allergia- ja Astmaliitosta.

Astman ensimmäisiä oireita ovat yleensä pitkittynyt yskä ja limannousu. Jos yskä ei taltu flunssan jäljiltä, on syytä hakeutua lääkäriin.

- Jos sinulla todetaan astma, pyydä heti kunnollinen omahoidon ohjeistus terveydenhuollosta. Jatkossa astmakontrollissa käydään vähintään vuosittain. Neuvoja saat Allergia- ja Astmaliitosta sekä paikallisyhdistyksistä. Samoin useissa apteekeissa on astmavastaavat ja terveyskeskuksissa astmahoitajat, jotka auttavat omahoidossa, Minne Miettinen kertoo.

Minne Miettinen toteaa, että astma on aaltoileva sairaus ja siksi haasteellinen hoidettava. Lääkityksen määrää on osattava muuttaa itse oman voinnin mukaan. Kerran määrätty lääkitys ei siis ole loppuiän annos, vaan omaa kuntoa ja astman tilaa seurataan jatkuvasti.

- Kun astma on hallinnassa, se ei vaikuta muuhun elämään mitenkään, rohkaisee allergianeuvoja Minne Miettinen Allergia- ja Astmaliitosta.

Paikallistapahtumia Maailman Astmapäivänä

Osa paikallisista allergia- ja astmayhdistyksistä järjestää tapahtumia Maailman Astmapäivän merkeissä. Esimerkiksi Espoossa järjestetään tietoilta sisäilman parantamisesta ja Ylöjärvellä kuullaan astmaatikon suun hoidosta. Joensuussa sauvakävellään ja mennään uimaan yhdessä, lisäksi tarjolla on PEF-mittausta. Tapahtumat ja niiden tarkemmat tiedot on nähtävissä www.allergia.fi -sivuston tapahtumakalenterissa. Maailman Astmapäivä on vuosittainen tapahtuma ja sen pääjärjestäjänä on Global Initiative for Asthma (GINA). Tämän vuoden teemana on astman omahoidosta muistuttava ’You Can Control Your Asthma’.

Lisätietoja toimituksille:
Allergianeuvoja Minne Miettinen, puh. 050 370 1173
Tiedottaja Elina Demir, puh. 040 544 9728, email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton neuvontanumerot
Allergianeuvonta
P. 0600 14419. Ma, ti, ke ja pe klo 9-13, to klo 13-17. Hinta 0,86 e/min.

Sisäilma- ja korjausneuvonta
P. 020 757 5181. Ti-to klo 9-15. Hinta 8,28 snt/puhelu + 7 snt/min, matkapuhelimesta 8,28 snt/puhelu +  17 snt/min. Sisäilma- ja korjausneuvonta yhteistyössä Hengitysliiton kanssa.

Avainsanat: