Allergia- ja astmaliitto Terveysmessuilla: Lika on hyvästä, mutta rajansa kaikella!

Kansallisen allergiaohjelman mukaan liiallinen hygienia lietsoo allergioita. Allergiaohjelma ei kuitenkaan kehota tinkimään peruspuhtaudesta. Koti on edelleen siivottava ja pyykit pestävä puhtaiksi. Allergia- ja astmaliitto peräänkuuluttaa Terveysmessuilla oikeanlaista pyykinpesua.

- Käytä riittäviä pesulämpötiloja, annostele pesuaine oikein ja huuhtele kunnolla, ohjeistaa viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta.

Pesulämpötiloista tingitään ympäristöystävällisyyden nimissä. Ohjelämpötiloja on kuitenkin syytä noudattaa, jotta saadaan kerralla puhdasta jälkeä. Ainakin vuodevaatteet ja pyyhkeet pestään 60 asteessa ihosta irronneen rasvan ja hien pesemiseksi.

- Vaatteet jäävät sameiksi ja jopa likaisemmaksi kuin koneeseen laitettaessa, kun käytetään liian alhaisia lämpötiloja, vahvistaa asiantuntija Anneli Reisbacka TTS Työtehoseurasta.

- Markkinoilla on nykyään niin vahvoja pesuaineita, että niillä luvataan puhdasta jälkeä jo 15 asteessa. Meille on alkanut tulla kysymyksiä antibakteeristen tuotteiden merkityksestä. Niille ei tähän päivään mennessä ole ollut tarvetta, Niki Alanko toteaa.

Nykyiset pesukoneet käyttävät vettä säästeliäästi ja siksi ylimääräinen huuhtelu voi olla usein tarpeen. Jos pesuainetta annostellaan vielä liikaa, lopputuloksena ovat pesuainejäämät vaatteissa. Nestemäinen pesuaine huuhtoutuu pois helpommin ja on usein myös koneen huollon kannalta parempi.

Hajusteeton pesuaine voi tuoksua

Tuoksuyliherkille on tarjolla tuoksuttomia pesuaineita. Allergia- ja astmaliitto saa paljon palautetta hajusteettomien tuotteiden hajuista.

- Kaikilla raaka-aineilla on oma tuoksunsa tai hajunsa. Hajusteeton tarkoittaa sitä, ettei tuotteeseen ole lisätty keinotekoisia tuoksuja. Keinotekoisten tuoksujen ainesosat tai niiden tuoksu voivat aiheuttaa yliherkkyysoireita. Tuoksuihinkin voi totuttautua, elleivät ne aiheuta voimakkaita oireita, sanoo Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta.

Terveysmessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 21. - 23.10. Allergia- ja astmaliiton messupesula sijaitsee hallissa 6, paikka C27. Allergia- ja astmayhdistysten jäsenet saavat liiton osastolta jäsenkortilla pesuainepakkauksen, samoin jäseneksi messuilla liittyvät.

Lisätietoja toimituksille:
Viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko, p. 040 5255 982
email: markkinointi@allergia.fi

Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728
email: tiedotus@allergia.fi

Uutta www.allergia.fi –palvelussa: suositut itsehoito-ohjeet on nyt päivitetty!
Seuraa Allergia- ja astmaliittoa myös Facebookissa.

Allergia- ja Astmaliiton neuvontanumerot
Allergianeuvonta, p. 0600 14419. Ma, ti, ke klo 9-13, to klo 13-17. Puheluiden hinnat 0,86 EUR/min.

Sisäilmaneuvonta, p. 0600 14429. Ti, ke ja to klo 9-12. 8,28 snt/puhelu + 7 snt/min, matkapuhelimesta 17 snt/min. Sisäilma- ja korjausneuvonta yhteistyössä Hengitysliiton kanssa.

Avainsanat: