Allergiaviikko® kannustaa hoitamaan allergiaa

Allergia- ja Astmaliitto jäsenyhdistyksineen järjestää 23.-29. huhtikuuta Valtakunnallisen ALLERGIAVIIKON, kampanjan tunnus on Hoida allergiasi! Viikon aikana järjestetään yli sata tapahtumaa eri puolilla Suomea.

- Allergiaviikolla muistutamme, että allergista nuhaa kannattaa hoitaa. Allergialääkitys helpottaa oloa ja pienentää riskiä sairastua astmaan, kertoo viestintäpäällikkö Rille Repo Allergia- ja Astmaliitosta.

Allergia- ja Astmaliiton yhdistysten toimijoita ja neuvojia tapaa Allergiaviikolla muun muassa apteekeissa ja Mehiläisen toimipisteissä. Allergianeuvojat vastaavat kysymyksiin ja kertovat siitepölyallergian hoidosta ja allergisille sopivista tuotteista.

- Lisäksi esittelemme järjestömme palveluita: vertaistukea, kuntoutusta ja henkilökohtaista allergianeuvontaa, kertoo Rille Repo.

Helsingissä Allergia- ja Astmaliiton neuvot siitepölykaudesta selviytymiseen saa Kampin liikekeskuksessa keskiviikkona 25.4. klo 11-19. Kampissa on mahdollisuus maksutta testata keuhkojensa puhallusvoimaa ja mitata ihonsa kosteuspitoisuus. Allergiatalolla Meilahdessa on yleisötapahtuma ja allergiatori torstaina 26.4. klo 16.30 alkaen. Allergianeuvonta- ja sisäilma¬neuvonta¬numerot vastaavat normaalisti koko Allergiaviikon ajan.

Allergiaviikko® järjestetään yhteistyössä Suomen Apteekkariliiton jäsenapteekkien, Yliopiston Apteekin ja Mehiläisen toimipisteiden kanssa. Koko Suomen tapahtumat löydät internetsivuiltamme osoitteesta www.allergia.com

Vuotava nenä on usein allergiaa

Yleisin siitepölyallergian oire on nuha. Jos miettii, onko kyseessä tavallinen flunssa vai allerginen nuha, kannattaa tarkkailla nuhaa. Vetinen nuha on merkki allergiasta. Muita tavallisia oireita ovat aivastelu, nenän kutina ja tukkoisuus. Usein myös silmät ärtyvät; ne punoittavat, kutiavat ja vuotavat. Flunssa kestää muutamia päiviä, allerginen nuha jatkuu koko oireita aiheuttavan siitepölykauden, pahimmillaan keväästä syksyyn.

Allergista nuhaa hoidetaan suun kautta otettavilla antihistamiineilla. Jos oireet eivät pysy poissa pelkillä antihistamiineilla, voidaan lisäksi käyttää kortikosteroidi-nenäsumutetta. Silmäoireita hoidetaan silmätipoilla.

Allergiaviikolla tapahtuu

Suomen kaikki tapahtumat www.allergia.com.
Allergianeuvonta p. 0600 14419, ma-ke ja pe klo 9-13 ja to klo 13-17 ja Sisäilmailmaneuvonta p. 0600 14429 ma-to 9-12, puhelun hinta 0,85 e/min + paikallisverkkomaksu

Lisätietoja Allergiaviikosta toimituksille

tiedottaja Maarit Rautio, (09) 4733 5317, 040 549 1003, tiedotus(at)allergia.com
allergianeuvojat Jonna Suominen ja Sirkka-Liisa Piippo, (09) 4733 5202, (09) 4733 5203