ALLERGIAVIIKOLLA sata tapahtumaa kevätniiskuttajille

Allergia- ja Astmaliitto yhdistyksineen järjestää 4.-10. huhtikuuta Valtakunnallisen ALLERGIAVIIKON. Kampanjan tunnus on Hoida allergiasi! - Allergiaviikolla on jokaisen helppo päivittää allergiatietonsa ja tutustua allergia- ja astmayhdistysten palveluihin, kuten vertaistukeen, kuntoutukseen ja henkilökohtaiseen allergianeuvontaan. Viikon aikana allergiat ja niiden hoito ovat esillä yli sadassa maksuttomassa tapahtumassa eri puolilla Suomea, kertoo Allergia- ja Astmaliiton järjestöpäällikkö Virpi Tarkiainen. Allergia- ja Astmaliiton ja sen yhdistysten asiantuntijoita tapaa Allergiaviikolla lukuisissa erilaisissa kohtauspaikoissa. Allergianeuvojat vastaavat kysymyksiin ja kertovat siitepölyallergian hoidosta tai allergisille sopivista tuotteista muun muassa apteekeissa, ruokakaupoissa ja yhdistysten tietoilloissa. Helsingissä kiertää keskiviikkona 6.4. ja perjantaina 8.4. ensimmäistä kertaa maksuton Allergiaratikka. Ratikan kyydissä saa neuvontaa ja tietoa siedätyshoidosta. Siellä voi myös testata keuhkojensa toimintaa tai tutustua siitepölysuodatinkankaisiin. Samoina päivinä allergiatietoa on tarjolla myös Pasilan asemalla. Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvonta- ja sisäilmaneuvontanumerot vastaavat normaalisti koko Allergiaviikon ajan. Allergiaviikko järjestetään yhteistyössä Apteekkariliiton jäsenapteekkien, Yliopiston Apteekin ja Ruokakeskon kanssa. Vuotava nenä voi olla allergiaa Eteläisimmässä Suomessa leppä kukkii jo ja muuallakin maassa herkimmät voivat saada allergiaoireita. - Allergiaviikolla haluamme opastaa ihmisiä tunnistamaan allerginen nuha ja hoitamaan sitä oikein. Siitepölyallergiasta kärsivät eniten nuoret ja työikäiset, mutta allergia voi puhjeta missä iässä vain, sanoo Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvoja Hannele Tähti. Siitepölyistä johtuva allerginen nuha on jaksottaista ja loppuu yleensä siitepölykauden päättyessä. Sen oireita ovat kirkas, vetinen nuha, nenän kutina, silmien vuotaminen ja punoitus. Oireisiin liittyy usein voimakas väsymys. - Siitepölyallergia alentaa usein tarpeettomasti monen ihmisten elämänlaatua. Oireet poistuvat oikealla hoidolla ja lääkityksellä, Hannele Tähti muistuttaa. Lieviin oireisiin riittää antihistamiinitabletti, mutta hoitoa voidaan tehostaa kortikosteroidi-nenäsumutteella ja silmätipoilla. Jos oireet eivät viikossa tai kahdessa helpota, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Allergiaviikolla tapahtuu · Allergiaratikka Helsingissä keskiviikkona 6.4. ja perjantaina 8.4. klo 10–14 kiertää 7B:n reittiä pysähtyen vain Pasilan, Oopperatalon, Lasipalatsin ja Hakaniemen pysäkeillä. · Pasilan asemalla Helsingissä allergiailtapäivät keskiviikkona 6.4. ja perjantaina 8.4. klo 14-18 · Suomen kaikki tapahtumat www.allergia.com > Ajankohtaista > Allergiaviikko · Allergianeuvonta p. 0600 14419, ma-ke ja pe klo 9-13 ja to klo 14-18 ja Sisäilmailmaneuvonta p. 0600 14429 ma-to 9-12, puhelun hinta 0,78 e/min + paikallisverkkomaksu · monipuolista tietoa ja keskustelua allergioista, liity jäseneksi: www.allergia.com Lisätietoja Allergiaviikosta · tiedottaja Outi Rastas, (09) 4733 5317, 040 7303 851, tiedotus@allergia.com · allergianeuvoja Hannele Tähti, (09) 4733 5202, 044 530 8125, hannele.tahti@allergia.com · järjestöpäällikkö Virpi Tarkiainen, (09) 4733 5305, 040 8382 863, virpi.tarkiainen@allergia.com · www.allergia.com Lisätietoja paikallisista tapahtumista · Etelä-Suomen aluesihteeri Marja Sillanpää, (09) 4733 5306, 040 7727 856, etelasuomi@allergia.com · Keski-Suomen aluesihteeri Merja Kerttula, (03) 343 9477, 040 865 6772, keskisuomi@allergia.com · Länsi-Suomen aluesihteeri Hannele Kiviranta, (06) 423 2573, 040 525 9055, lansisuomi@allergia.com · Itä-Suomen aluesihteeri Erja Kinnunen, (015) 214 126, 040 510 2813, itasuomi@allergia.com · Pohjois-Suomen aluesihteeri Jaana Niskanen, (016) 447 991, 040 571 1264, pohjoissuomi@allergia.com