ASTMAA PITÄÄ LÄÄKITÄ MYÖS RASKAUDEN AIKANA

Arviolta 4 - 8 prosenttia raskaana olevista naisista kärsii astmasta ja allergioista raskauden aikana. Astman hoidon perusta raskaudenkin aikana ovat keuhkoputkia hoitavat lääkkeet ja avaavat lääkkeet. Ne ovat turvallisia raskauden ja imetyksen aikana. Yleensä astman hoitoa voidaan jatkaa samalla lääkkeellä kuin ennen raskautta. Sopivat lääkkeet ja lääkeannokset suunnitellaan yhdessä hoitavan lääkärin kanssa.

- Jos astmaa ei hoideta, on riskinä sikiön happivaje ja syntyvän vauvan pienipainoisuus. Myös ennenaikainen synnytys ja yliaikaisuus ovat riskejä. kertoo allergianeuvoja Sirkka-Liisa Piippo Allergia- ja Astmaliitosta. Raskausmyrkytyksenkin riski kasvaa. Raskaana olevat naiset jättävät helposti lääkityksen pois pelätessään sen vahingoittavan lasta. Astmalääkityksen käyttö on kuitenkin turvallisempaa äidille ja lapselle kuin puutteellisen hoidon aiheuttama oireilu ja astman paheneminen. Ensimmäisessä raskaudessa ei voi tietää, helpottuuko vai vaikeutuuko astma raskauden aikana. Mutta jos vointi on helpottunut edellisessä raskaudessa, helpottuu se todennäköisesti seuraavassakin. Kolmasosalla potilaista astman oireet helpottuvat raskauden aikana, kolmasosalla astma säilyy ennallaan ja kolmasosalla oireet pahenevat. Lääkeyritykset ja viranomaiset ovat varovaisia suosituksissaan lääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Hoitava lääkäri saattaa poiketa suosituksista kokemuksensa ja tilannearvionsa perusteella, joten lääkepakkauksen kyljessä oleva käyttökielto ei ole ehdoton. Astmaa pitää seurata raskauden aikana Astmaa pitäisi seurata raskauden aikana tiheämmin kuin muulloin. Lievää, tasapainossa olevaa astmaa voidaan seurata äitiysneuvolassa. Keskivaikea ja vaikea astma kuuluvat keuhkolääkärin seurantaan. Keuhkoputkia hoitavista lääkkeistä voidaan käyttää hengitettäviä kortikosteoideja, kuten budesonidia (esimerkiksi Cortivent ja Pulmicort) tai beklometasonia (esimerkiksi Aerobec, Beclomet). Lyhytvaikutteiset avaavat lääkkeet ovat myös turvallisia. Salbutamolista (Airomir, Ventoline) on eniten näyttöä, mutta myös terbutaliini (esimerkiksi Bricanyl) sopii. Pitkävaikutteisista avaavista lääkkeistä salmetorolista (Serevent) ja formoterolista eli promoterolista (esimerkiksi Foradil, Oxis) on vähemmän tutkimusnäyttöä, mutta niitäkin on käytetty ongelmitta. Myös antikolinergeistä ipratropiumia (Atrovent) pidetään turvallisena. Leukotreeniantagonisteja (Accolate ja Singulair) ei yleensä käytetä, koska tutkimustulokset raskauden aikana puuttuvat. Kortisonitablettien käyttöä raskausaikana pyritään välttämään ja teofylliiniä (esimerkiksi Euphyllin Retard, Nuelin, Theo-Dur) käytetään ainoastaan, jos astma ei pysy muulla lääkityksellä oireettomana. Astman taustalla on usein allergia, jota täytyy myös hoitaa. Allergista nuhaa ja silmäoireita hoidetaan raskauden aikana ensisijaisesti paikallishoitovalmisteilla, nenäsuihkeilla (esimerkiksi Beclonasal, Nasonex) ja silmätipoilla (Livostin, Lomudal). Antihistamiineista voidaan käyttää tarvittaessa setiritsiiniä (esimerkiksi Heinix, Histec ja Zyrtec). Loratadiinia tai desloratadiinia (esimerkiksi Aerius) tai pseudoefedriiniä (Duact, Sirrus) sisältäviä antihistamiineja ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Viisitoista prosenttia suomalaisäidistä tupakoi raskauden aikana. Tupakointi pahentaa astmaa ja suurentaa lapselle aiheutuvaa riskiä, joten lopettamisen tukeminen olisi tärkeää. Lyhytvaikutteisia nikotiinikorvaushoitoja kuten nikotiinipurukumia ja -suihketta voi käyttää raskaudenkin aikana. Allergia- ja Astmaliiton Allergianeuvonnasta, p. 0600 14419, saa tietoa astma- ja allergialääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat kysymyksiin maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13 ja torstaisin klo 13-17. Allergia- ja Astmaliitto järjestää Allergiatalossa Helsingissä 5. lokakuuta 2006 täydennyskoulutuksen ”Astman ja allergioiden hoito raskauden ja imetyksen aikana”. Koulutus on ensisijaisesti suunnattu terveydenhuollon henkilöstölle mutta kaikki kiinnostuneet voivat osallistua. Lisätietoja toimituksille: • tiedottaja Maarit Rautio (09) 4733 5317, 040 549 1003 • Allergianeuvoja Sirkka-Liisa Piippo (09) 4733 5203 • Kuntoutuspäällikkö Sinikka Hokkanen, (09) 4733 5304 • www.allergia.com