ASTMAATIKKO TARVITSEE TUKEA ASTMAN OMAHOITOON

Allergia- ja Astmaliitto jäsenyhdistyksineen viettää tiistaina 3.5. Maailman ASTMAPÄIVÄÄ. Maailman Astmapäivä on vuosittainen tapahtuma, jonka tavoitteena on parantaa astman hoitoa ympäri maailmaa. Ensimmäisen kerran Maailman Astmapäivää vietettiin vuonna 1998 yhteensä 35 maassa. Astmapäivänä tiistaina 3. toukokuuta Allergia- ja Astmaliiton ja sen 31 jäsenyhdistyksen asiantuntijoita tapaa erilaisissa tapahtumissa kautta maan. Järjestön neuvojat kertovat astmasta ja sen hoidosta sekä esittelevät järjestön palveluita kauppakeskuksissa ja muissa kohtaamispaikoissa. Astman taustalla allergiaa Astma on keuhkoputkien limakalvojen tulehdussairaus, jonka taustalla on usein allergiaa. Lapsipotilaista useimmat ja aikuisistakin noin puolet on allergisia jollekin hengitettävälle allergeenille. - Kevään katupölyt ja siitepölyt vaikeuttavat monen astmaatikon arkea. Talven hiekoitushiekka pölyää vielä koko maassa, ja pian alkava koivun kukinta ärsyttää jo herkimpien astmaatikkojen hengitysteitä, kertoo allergianeuvoja Sirkka-Liisa Piippo Allergia- ja Astmaliitosta. Astman onnistunut omahoito parantaa potilaan selviytymistä merkittävästi. Omahoidon kulmakiviä ovat mahdollisten ärsykkeiden välttäminen ja astman pahenemisoireiden tunnistaminen. Omahoidossa potilas lisää tai vähentää lääkitystään tarpeen mukaan lääkärin ohjeita noudattaen. - Tärkeää on, että astma havaitaan ajoissa ja oikea hoito aloitetaan välittömästi. Hyvällä hoidolla ja oikealla lääkityksellä oireet pysyvät kurissa ja potilas voi elää lähes normaalia elämää, muistuttaa Sirkka-Liisa Piippo. Astmaa sairastaa Suomessa noin 6 % väestöstä ja sen lisäksi astmankaltaisista oireista kärsii ajoittain 10 % suomalaisista. Kaksi kolmasosaa astmaatikoista sairastaa lievää astmaa. Vain noin kahdella prosentilla suomalaisista on vaikea tai keskivaikea astma. Maailman Astmapäivä kuuluu Allergia- ja Astmaliiton ASTMAVUOSI 2005 -kampanjan päätapahtumiin. Astmavuoden 2005 tunnuksena on Hallitse astmasi – hillitse oireesi. Astmapäivän lisäksi Astmavuonna järjestetään Astmasymposium ja Astmavuoden liikuntatempaus. Allergia- ja Astmaliiton puhelinneuvonta vastaa astman hoitoon liittyviin kysymyksiin ma, ti, ke ja pe klo 9-13 ja to klo 14-18 numerossa 0600 14419. Sisäilmaneuvonta palvelee ma-to klo 9-12 numerossa 0600 14429. Puhelujen hinta on 0,78 e/min +pvm. Astmapäivän tapahtumat: www.allergia.com >Ajankohtaista > teemavuosi Lisätietoja: - tiedottaja Outi Rastas, p. (09) 4733 5317, 040 7303 851, tiedotus@allergia.com - allergianeuvoja Sirkka-Liisa Piippo, p. (09) 4733 5203, 040 4111 336, sirkka-liisa.piippo@allergia.com ASTMAVUOSI 2005 yhteistyökumppaneita ovat: Algol Pharma Oy, AstraZeneca Oy, GlaxoSmithKline, Harmonia Life Oy, Joutsen Finland Oy, Noiro Oy/Erisan, Vallox Oy