AURINKOIHOTTUMA KUTIAA JA POLTTAA

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY SAATE 15.4.2003 AURINKOIHOTTUMA KUTIAA JA POLTTAA 10 - 20 %:lla suomalaisista on ultraviolettisäteilyn aiheuttama valoyliherkkyys, joka ilmenee tyypillisimmillään keväisen auringonoton jälkeen karaistumattomalla iholla. Vaikka talven jälkeen kevät tulvii valoa, kannattaa olla varovainen liiallisen auringonoton kanssa. Kun ihon antaa tottua aurinkoon vähitellen, keskikesällä useimmat ihmiset pystyvät nauttimaan auringosta ilman iho-oireilua. Oheisessa tiedotteessa on tietoa valoyliherkkyydestä. Allergia- ja Astmaliitto toivoo, että tiedon eteenpäinvieminen ohjaa auringonoton ensiaskelissa niin, että auringosta voi maltillisesti nauttia koko kesän. Valontäyttämää kevättä kaikille! Lisätietoja Allergia- ja Astmaliitossa: Allergianeuvoja Leila Klemets, p. (09) 4733 5202 tai leila.klemets@allergia.com Allergianeuvoja Taina Koskikare, p. (09) 4733 5203 tai taina.koskikare@allergia.com Tiedottaja Pirjo Hammarberg, p. (09) 4733 5317 tai pirjo.hammarberg@allergia.com www.allergia.com Lisätietoja Iholiitossa: Ihopisteet: Helsinki, p. 09 - 454 2730 Tampere, p. 03 - 222 8011 Rovaniemi, p. 016 - 425 0200 www.valoihottumayhdistys.fi www.iholiitto.fi ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTE Vapaasti julkaistavaksi 15.4. AURINKOIHOTTUMA KUTIAA JA POLTTAA Talven pimeyden jälkeen auringossa oleskelu voi aiheuttaa odottamattomia seurauksia. Joka viides suomalainen kärsii monimuotoisesta valoihottumasta eli kansanomaisemmin aurinkoihottumasta. Aurinkoihottuman aiheuttaa auringonvalon sisältämät ultraviolettisäteet. - Nautitaan auringosta - mutta maltillisesti, kehottaa Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvoja Leila Klemets. Maltilla aurinkoon · Parhaita keinoja suojautua aurinkoihottumalta ja auringon polttamilta on pysytellä sisällä tai ainakin varjossa silloin kun aurinko paistaa voimakkaimmillaan eli klo 11 - 15 välillä. Auringossa puuhastelu tai ulkoilu ovat suositeltavaa auringossa oleilua. Auringossa makoilussa tarttuu viisi kertaa enemmän ultraviolettisäteilyä kuin pystyasennossa. · Vaatetus suojaa auringolta. Tiheään kudotut kankaat suojaavat parhaiten. Leveälierinen hattu suojaa kasvoja ja kaulan seutua ja aurinkolasit silmiä. · Auringolle herkistyneen vakiovarustukseen kuuluu myös aurinkovoide, jossa on korkea suojakerroin. Aurinkovoidetta levitetään paljon ja usein. Ihoa voi voidella ennaltaehkäisevästi myös pre-sun- tuotteilla. On todettu, että aurinkovoiteita levitetään pääsääntöisesti aivan liian vähän. On kuitenkin huomioitava, että alle yksivuotiaille ei suositella aurinkovoiteita lainkaan, sillä kemikaaleista imeytyy ihon läpi toistakymmentä prosenttia. Vauvat on syytä pitää varjossa ja suojata auringolta vaatetuksella. · Ärhentelevää ihoa voi hoitaa antihistamiinilla ja kortisonivoiteella sekä asperiinilla, ibuprofeiinilla ja muilla näiden kaltaisilla särkylääkkeillä. Lääkärin valvonnassa toteutettu valohoito auttaa vaikeaoireisimpia totuttautumaan vähitellen valon vaikutuksiin iholla. · Monet lääkkeet voivat altistaa ihoa auringolle. Tällaisia lääkkeitä voi löytyä mm. sydän- ja verisuonilääkkeistä, kolesterolilääkkeistä, psyykenlääkkeistä, infektiolääkkeistä tai tulehduskipulääkkeistä. Kannattaa kysyä apteekista, kuuluuko oma lääkitys tällaiseen ryhmään. Myös jotkut kosmeettiset tuotteet altistavat ihoa auringolle. · Valtaosalla valoihottumasta kärsivistä oireet helpottavat, kun iho tottuu auringonvaloon talven jälkeen. Aurinkoihottuma onkin pohjoisten kansojen vitsaus, koska altistumisemme auringolle ajoittuu kesäkauteen. Iho-oireita uv-säteilystä Monimuotoinen valoihottuma alkaa usein jo ½ - 1 tunnin kuluessa auringolle altistumisesta ja on voimakkaimmillaan parina seuraavana päivänä. Ihottumaläiskien koko vaihtelee muutamasta millimetristä jopa 10 - 20 senttiin. Ne ovat hieman ihosta koholla, ja niihin tulee joskus rakkuloita. Aurinkoihottumaisen piinallisin oire on kutina. Kun se on pahimmillaan, kynnet eksyvät helposti raapimaan ja iho voi mennä rikki ja tulehtua. Nokkosihottuma on aurinkoihottuman harvinaisin muoto. Sen paukamat nousevat jopa 10 minuutissa aurinkoaltistuksesta ja häviävät nokkosihottuman tapaan nopeasti. Aurinkoihottuma on useimmilla kevään ensimmäisten aurinkoisten päivien vitsaus. Oireet alkavat viimeistään kesäkuussa. Myöhemmin kesällä, kun iho on karaistunut, pigmentoitunut ja auringon vaikutuksesta hieman paksuuntunut, useimmat pystyvät oleilemaan auringosta. Pieni joukko ihmisistä kärsii auringon valon vaikutuksesta erittäin vakavista oireista keväästä syksyyn. Osalle oireita aiheuttaa myös ikkunalasin läpi tunkeutuva UV-säteily. Neuvontapuhelin on kaikkia varten Allergia- ja Astmaliiton Allergianeuvonnassa. p. 0600 14419, vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset kysymyksiin ma, ti, ke ja pe klo 9- 13 sekä to klo 15 - 19. Sisäilmaneuvonta palvelee p. 0600 14429, ma ja to klo 9 - 13. Puhelujen hinnat 0,78 euroa/min + paikallisverkkomaksu. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00090/wkr0002.pdf