Erimenu.fi on ruoka-allergisen reseptikirja verkossa

Jos kokilla menevät jauhot suuhun ruoka-allergiaa tai keliakiaa sairastavasta vieraasta, avuksi voi ottaa Erimenu.fi -palvelun. Määrittele Erimenussa oma tai vieraasi ruokavalio. Palvelu etsii sopivat tuotteet ja ammattilaisten kokeilemat ohjeet. Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen maksuton verkkopalvelu on kerännyt puolessatoista vuodessa laajan suosion.

- Erimenu.fi sopii arkeen ja juhlaan. Allergisten lasten vanhemmat, perhepäivähoitajat, koulujen ja työpaikkojen keittiöhenkilökunta saavat palvelusta ohjeita erityisruokavalioon. Ruokaohjehaun voi tarkentaa esimerkiksi munattomiin, maidottomiin tai gluteenittomiin, Erimenun projektipäällikkö Tarja Heimolehto kertoo. Erimenussa on yli 300 ohjetta. Valtaosa niistä on testattu ravitsemusalan ammattilaisten voimin Erimenun koekeittiössä Tampereella. Jos tallennat palvelussa itsellesi profiilin, saat seuraavilla hakukerroilla heti poimittua ruokavalioosi sopivia ohjeita. Profiilin avulla voit myös rakentaa keittokirjatyyppisen listauksen. Profiileja voi tehdä useampiakin, vaikka omansa jokaiselle perheenjäsenelle tai allergiselle ystävälle. Lähipiirissä ripaus sosiaalista mediaa Lähipiiri-toiminnon avulla voit jakaa ruokavalioita ja suosikkiohjeitasi ystävillesi muun muassa yhteisiä kutsuja tai lapsenhoitoa ajatellen. Lisäksi voit tehdä ohjeisiin merkintöjä, joista on apua isovanhemmille tai muille, jotka harvemmin valmistavat ruokaa allergiselle. Ruokaohjeiden lisäksi Erimenuun on koottu lähes 500 ruokatuotteen tiedot. - Tuotetiedot auttavat ostoksilla varsinkin, jos ohjeessa on mukana jokin tuntemattomampi tuote. Erimenu on avoin kaikille elintarvikkeita myyville yrityksille, mutta erityisruokavaliotuotteet näkyvät palvelussa paremmin. Palvelua on markkinoitu erityisesti tuottajille, jotka valmistavat myös erityisruokavalioon soveltuvia tuotteita, Tarja Heimolehto kertoo. Tuhansia palvelun käyttäjiä kuukaudessa Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys lanseerasi Erimenu.fi -palvelun puolisentoista vuotta sitten. Verkkosivustolla on 11 000–12 000 kävijää kuukausittain. Rekisteröityneitä käyttäjiä eli oman ruokaprofiilinsa tehneitä on jo yli 4 000. Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys kehitti palvelun yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton, Keliakialiiton, sekä Tampereen teknillisen yliopiston hypermedialaboratorion kanssa. Erimenu.fi toimii Raha-automaattiyhdistyksen rahoituksella. - Allergia- ja Astmaliitto on ollut mukana palvelun kehittämisessä, jotta mukaan saataisiin laaja joukko erikokoisia tuottajia Suomesta. Palvelussa on myös yrityksiä, joiden olemassaolosta moni ei ole aikaisemmin ollut tietoinen. Tämä lisää kuluttajien ja tuottajien tietoisuutta erityisruokavaliota noudattaville sopivista ruokatuotteista, kertoo viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia- ja Astmaliitosta. Mangohyytelökakkua kesän juhliin Erimenun keittiö ehdottaa kevään ja kesän juhliin Mangohyytelökakkua. Sillä herkuttelevat myös maidotonta, munatonta, laktoositonta ja puhdas kaura -lisällä gluteenitonta ruokavaliota noudattavat! Lisäohjeita arkeen ja juhlaan: www.erimenu.fi Mangohyytelökakku Valmistusaika: Melko nopea (alle 1 h) Annosten määrä: 12 Pohja: Valmistusaineet: 200 g gluteeniton keksi (esim. Semper Kauradigestive). 60 g maidoton margariini (esim. Sininen Keiju laktoositon kasvirasvalevite 70%) Täyte: Valmistusaineet: 400 g maustamaton soijavalmiste (esim. Alpro soya maustamaton luomusoijavalmiste) 450 g mangosäilyke (2 tölkkiä) 2 dl vaahtoutuva vaniljakastike (esim. Oatly Vaniljakastike) 0,5 dl sokeri 1 tl vaniljasokeri (valmistusaine voidaan tarvittaessa jättää pois ohjeesta) 10 kpl liivate 2 rkl sitruunamehu Päällinen: Valmistusaineet: 3 prk mangosose (esim. Bonne tai Semper) 4 kpl liivate 1 rkl sitruunamehu Valmistusvaiheet: Pohja: 1. Murenna keksit ja lisää joukkoon sulatettu rasva. Vuoraa vuoan pohja leivinpaperilla ja painele keksiseos vuokaan. Laita pohja jääkaappiin odottamaan. Täyte: 1. Valuta maustamaton soijavalmiste (esim. suodatinpussissa tai harsossa) noin 15-20 minuuttia tuotteen tiivistämiseksi. 2. Soseuta säilykemangot sauvasekoittimella soseeksi. 3. Vatkaa vaniljakastike vaahdoksi ja laita liivatteet kylmään veteen. 4. Yhdistä kulhossa valutettu soijajogurtti, soseutetut mangot, vaahdotettu vaniljakastike, sokeri ja vaniljasokeri ja sekoita tasaiseksi seokseksi. 5. Kuumenna sitruunamehu mikrossa kiehuvaksi ja sulata siihen liivatteet. Lisää seos ohuena nauhana täytteen joukkoon koko ajan sekoittaen. Kaada täyte vuokaan ja laita kakku jääkaappiin hyytymään. Anna täytteen hyytyä mielellään vähintään 2h ennen päällisen lisäystä. Päällinen: Laita liivatteet kylmään veteen. Kuumenna sitruunamehu mikrossa kiehuvaksi ja sulata siihen liivatteet. Lisää liivate ohuena nauhana mangososeen joukkoon koko ajan sekoittaen ja kaada seos kakun päälle. Anna hyytyä jääkaapissa. Lisätiedot toimituksille Erimenu - Erimenu.fi -palvelu: projektipäällikkö Tarja Heimolehto, gsm 050 442 880, erimenu@kolumbus.fi - Ruoka-allergiat ja Erimenun reseptit: Tuula Jokinen, Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen ruoka-allergianeuvoja, gsm 045 235 2861, sähköposti allergia@kolumbus.fi Allergia- ja Astmaliitto Tiedottaja Elina Demir, puh. 09 4733 5317, tiedotus@allergia.fi