HAMMAHOITOHENKILÖKUNTAA UHKAAVAT AMMATTIALLERGIAT

HAMMASHOITOHENKILÖKUNTAA UHKAAVAT AMMATTIALLERGIAT Hammashoitohenkilökunnan ammattiallergiat -koulutus järjestetään 25.4.2003 Oulussa osoitteessa Lääketieteen tiedekunnan hallinto, Biokemian sali, Aapistie 7, Oulu. Allergia- ja Astmaliiton järjestämä koulutusiltapäivä hammashoitohenkilökunnan ammattiallergioista on tarkoitettu hammaslääkäreille, hammashoitajille ja hammasteknikoille. Tiedotusvälineesi edustajana olet tervetullut koulutustilaisuuteemme. Asiantuntijoita voi haastatella paikanpäällä joko ennen luentoa tai sen jälkeen tai sovittuna ajankohtana. Ajankohdasta voi sopia Allergia- ja Astmaliiton koulutusvastaava Leila Klemetsin kanssa, puh. 09-473 35202, leila.klemets@allergia.com Asiantuntijoina koulutuksessa toimivat: · Ihotautien erikoislääkäri Aarne Oikarinen luennoi hammashoitohenkilökunnan ammatti-ihottumista. · Keuhkosairauksien erikoislääkäri Terttu Harju luennoi hengitysteiden ammattiallergioista hammashoitotyössä. · Erikoishammaslääkäri Marjatta Jokela-Hietamäki ja suuhygienienisti Marjo Hietala luennoivat muovipaikka-aineiden akrylaattiallergiasta, sen ehkäisemisestä ja siitä, miten toimitaan allergian puhjettua. Lisätietoja hammashenkilökunnan ammattiallergioista ja koulutuksesta: · Leila Klemets, allergianeuvoja, koulutusvastaava, Allergia- ja Astmaliitto ry, (09) 47335202 tai leila.klemets@allergia.com · Pirjo Hammarberg, tiedottaja, Allergia- ja Astmaliitto ry, (09) 47335317 tai pirjo.hammarberg@allergia.com Liitteet Tiedote Koulutuspäivän ohjelma ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTE 23.4.2003 HAMMASHOITOHENKILÖKUNTAA UHKAAVAT AMMATTIALLERGIAT Hammashoitoalan ammattitaudit ovat lähes kolminkertaistuneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Erityisesti allergiat ovat lisääntyneet muovipaikka-aineiden akrylaateille ja suojakäsineiden luonnonkumille. Hammashoitohenkilöstön työperäiset sairaudet ovat pääosin ihosairauksia, käsi-ihottumia. Myös työperäisten hengityselinsairauksien, astman ja nuhan määrä on selvästi lisääntynyt 1990-luvulla. Hammashoitotyön allergioiden ennaltaehkäisemiseksi tulee kiinnittää huomiota työtapoihin ja materiaaleihin altistumisen minimointiin. Erityisesti atooppisten henkilöiden tulee välttää luonnonkumisien suojakäsineiden käyttämistä. Hammashoitotyöstä saadun ihottuman, allergisen nuhan tai astman taudinmääritys perustuu tyypilliseen oirekuvaan ja sen ajoittumiseen työpäiviin, todettuun herkistymiseen ja altisteen ja taudin väliseen syy- yhteyteen. Astmatutkimuksiin kuuluu keuhkojen toimintakykymittauksia astmaan sopivan löydöksen osoittamiseksi. Koulutustilaisuus hammashoitohenkilökunnan ammattiallergioista järjestetään Oulussa 25.4.2003. Koulutuksen tavoitteena on tarjota hammashoidon asiantuntijoille uusinta tietoa ammatti-ihottumista ja hengitysteiden ammattiallergioista ja niiden ehkäisystä hammashoitotyössä. Allergia- ja Astmaliitto neuvoo · Allergianeuvonta palvelee numerossa 0600 14419 maanantaista keskiviikkoon klo 9-13, torstaisin klo 15-19 ja perjantaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa/min/pvm). · Sisäilmaneuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600 14429 maanantaisin ja torstaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa/min/pvm). · www.allergia.com HAMMASHOITOHENKILÖKUNNAN AMMATTIALLERGIAT 25.4.2003 OULU Hammaslääketieteen laitos, Biokemian sali, Aapistie 3, Oulu Klo 12.30 Ilmoittautuminen ja näyttelyyn tutustuminen Klo 12.55 Päivän avaus Järjestöpäällikkö Erja Vaarala Allergia- ja Astmaliitto ry Klo 13.00-13.45 Ammatti-ihottumat -Hammashoitohenkilökunnan ammattitaudit ovat lisääntyneet -Taudinkuvat ja aiheuttajat, miten tutkitaan -Onko käsineistä apua? Ihotautien erikoislääkäri Aarne Oikarinen Oulun yliopistollinen sairaala Klo 13.45-14.10 Hengitysteiden ammattiallergiat hammashoitotyössä -Taudit ja aiheuttajat, tutkimukset, työn jatkaminen Keuhkosairauksien erikoislääkäri Terttu Harju Oulun yliopistollinen sairaala Klo 14.10-14.40 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen Klo 14.40-15.35 Akrylaattiallergia: No Touch - vai koskettaako sittenkin? -Akrylaattiallergia, miten tunnistan oireet? Mitä voin tehdä allergian ehkäisemiseksi? Jos herkistyn - mitä sitten? Miten hammashoitotyötä tehdään No Touch -menetelmällä? Erikoishammaslääkäri Marjatta Jokela Suuhygienisti Marjo Hietala Klo 15.35-16.00 Valmistajan, maahantuojan ja tavarantoimittajan puheenvuoro Myyntiedustaja Jaana Paaso Voco GmbH Klo 16.00 Kiitos osanottajille ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00360/wkr0002.pdf