Herkkä hipiä kiusaa varsinkin talvella

Talven kynnyksellä on syytä käydä voidevarastot läpi ja varmistua, ettei atooppinen iho pääse oireilemaan pahasti. Väestöstämme 10-20 % sairastaa atooppista ihottumaa.

- Atooppinen iho oireilee herkemmin talvella. Kuiva sisäilma ja auringonvalon väheneminen saavat herkän hipiän oireilemaan, kertoo koulutuspäällikkö ja allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Anne Vuorenmaa kertoo, että atooppinen iho kutisee, hilseilee ja muuttuu laikukkaaksi. Ihoa voi hoitaa säännöllisellä rasvauksella ja valitsemalla ihotyypille sopivaa perusvoidetta. Atoopikot altistuvat normaali-ihoista herkemmin myös työperäiselle käsi-ihottumalle. Runsas veden käyttö, hankaus ja suojakäsineet ilman aluskäsineitä voivat ärsyttää ihoa.

- Käsi-ihottumassa iho kutisee jo ennen kuin ihottuma on näkyvää. Kutinaa seuraavat punoitus ja ihon hilseily. Käsi-ihottumaa torjutaan rasvauksen lisäksi hyvillä suojakäsineillä, Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta kertoo.

Herkkä hipiä -koulutus Helsingissä

Allergia- ja Astmaliitto ja Iholiitto järjestävät käytännönläheisen koulutuksen Herkkä hipiä Helsingissä keskiviikkona 29.9. Terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu koulutus pureutuu atooppiseen ihottumaan niin teoriassa kuin käytännössä. Mukaan on saatu atooppista ihottumaa sairastavia, joiden kanssa ammattilaiset parantavat rasvaustekniikoitaan. Koulutuksen aiheita ovat mm. atoopikko hoitajan vastaanotolla, suojaus käsi-ihottumissa sekä herkän hipiän kosmetiikka.

Toimittajat ovat tervetulleita mukaan koulutukseen keskiviikkona 29.9. klo 8.30-16.15 Allergiatalolla, osoitteessa Paciuksenkatu 19, Helsinki.

Lisätietoja toimituksille:

Allergianeuvoja Anne Vuorenmaa paikalla koulutuksessa.
Puh. (09) 4733 5202.

Tiedottaja Elina Demir
Puh. (09) 4733 5317
email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton 40-vuotisjuhlakeräys käynnissä

Vaikuta lahjoituksella allergisten lasten, nuorten ja aikuisten elämänlaatuun. Lahjoita soittamalla p. 0600-13600 (5,01 e) tai p. 0600-19600 (10,10 e). Lisätietoja juhlakeräyskampanjasta ja kohteista www.allergia.fi. Rahankeräyslupa OKU 209 A/24.3.2009 ja OKU 352 A/6.5.2009. (13.5.2011 asti, Etelä-Suomen lääninhallitus).

Allergia- ja Astmaliiton neuvontanumerot

Allergianeuvonta, p. 0600 14419. Ma, ti, ke ja pe klo 9-13, to klo 13-17.
Sisäilmaneuvonta, p. 0600 14429. Ma, ti, ke ja to klo 9-12.

Puheluiden hinnat 0,86 EUR/min.