IHOKIN REAGOI SIITEPÖLYILLE

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTE 5.3.2004 Vapaasti julkaistavaksi IHOKIN REAGOI SIITEPÖLYILLE - Siitepölyt aiheuttavat nuhaa, nenän tukkoisuutta, kutinaa, aivastelua, silmäoireita ja jopa astmaa. Myös atooppinen ihottuma voi pahentua siitepölykaudella, kertoo Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvoja Leila Klemets. Lepän ja pähkinäpensaan siitepölyä on jo kantautunut Puolasta ja Tanskasta muuten niin talvisiin maisemiimme. Siitepölykausi on siis alkanut! Nyt onkin oivallinen hetki varmistaa, että siitepölyajan allergialääkitys on kunnossa. On turhaa niiskuttaa ja jäädä sisätiloihin siitepölyjä piiloon. Siitepölyallergian oireiden hoidon perustana ovat lääkkeet. Allergista nuhaa epäiltäessä on syytä kääntyä lääkärin puoleen oikeiden lääkkeiden ja hoito-ohjeiden saamiseksi. Lievät siitepölyallergian oireet hoidetaan antihistamiinilääkityksellä, vaikeampiin oireisiin käytetään paikallisesti oireilevaan elimeen annosteltavia lääkkeitä. Jos siitepölyallergia aiheuttaa voimakkaita oireita, voidaan aloittaa lääkärin valvonnassa siedätyshoito, jolloin potilas saa toistuvasti pistoksin pienen määrän allergeeniliuosta ihon alle. Vähitellen potilaan sietokyky allergian aiheuttajaa kohtaan kasvaa ja oireet vähenevät. Hoito on todettu tehokkaaksi siitepölyjen aiheuttamassa silmäoireilussa, nuhassa ja astmassa. - Atooppinen iho, joka on luonnostaan herkkä kuivumaan, kutisemaan ja tulehtumaan, ei kestä ylenmääräistä pesemistä. Ihon kuivuutta ja kutinaa korjataan perusvoiteilla ja auringon annetaan helliä ihoa, kertoo Klemets ja muistuttaa, että tänä vuonna vietettävä IHOVUOSI 2004 on Allergia- ja Astmaliiton, Iholiiton ja Atopialiiton yhteinen teema, joka nostaa esille atooppisen ihon ongelmia ja hoitomuotoja. Lepän kukinta alkaa lähiviikkoina Kevään edistymisestä riippuen kotimaisen lepän ja pähkinäpensaan kukinta alkaa maalis- huhtikuussa. Lepän kukinnasta odotetaan kohtalaista. Koivun kukintamäärät sitä vastoin jäänevät tänä vuonna vähäisiksi kahden peräkkäisen runsaan kukintavuoden jälkeen. Ennuste perustuu Metsäntutkimuslaitoksen norkkomäärälaskentoihin. Kukinnan runsaus voi kuitenkin vaihdella huomattavasti sekä alueellisesti että ajallisesti. Keskimääräistä heikompana kukintavuonnakin siitepölypitoisuudet voivat nousta ajoittain erittäin runsaiksi. Vapun tienoilla kukintansa aloittava koivu aiheuttaa ylivoimaisesti eniten allergiaoireita suomalaisille, jopa puoli miljoonaa suomalaista niiskuttaa koivun kukkiessa. Etelästä kantautuu koivun siitepölyn kaukokulkeumia jo huhtikuun puolivälin jälkeen. Kaukokulkeumille on tyypillistä, että pitoisuudet kohoavat ja laskevat nopeasti ilmavirtojen mukana. Siitepölyallergiasta kärsii jopa 15 - 20 % suomalaisista ja oireilua on eniten 15 - 30-vuotiailla. Tietoa tarjolla mm. Allergiaviikolla! * Allergia- ja Astmaliitto jäsenyhdistyksineen järjestää Valtakunnallisen ALLERGIAVIIKON 15. - 21.3. Viikon tarkoituksena on herätellä ihmisiä siitepölykauteen ja muistuttaa allergialääkkeiden aloituksesta. Allergiaviikon tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Lisätietoja www.allergia.com > Allergiaviikko. * Allergia- ja Astmaliiton puhelinneuvonnassa, p. 0600 14419, vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset allergiakysymyksiin maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9 - 13 sekä torstaisin klo 15 - 19. Sisäilmaneuvonnasta, p. 0600 14429, voi maanantaisin ja torstaisin klo 9 - 13 kysyä esim. siitepölysuodattimista ja ilmanpuhdistimista. Puhelujen hinta 0,78 e/min + paikallisverkkomaksu. * Turun yliopiston aerobiologian yksikkö tiedottaa siitepölymittauksistaan päiväkohtaisesti. Näille sivuille pääset suoraan Allergia- ja Astmaliiton kotisivuilta www.allergia.com > Allergiaviikko > siitepölytilanne. Allergia- ja Astmaliiton kotisivuilta löydät myös siitepölyallergiaoppaan suomen- ja ruotsinkielisenä. * Kukintatietoja myös Metsäntutkimuslaitoksen internet-sivuilta www.metla.fi. Lisätietoja: * Tiedottaja Pirjo Hammarberg, Allergia- ja Astmaliitto, p. 09 - 4733 5317 tai 0400 808 216 tai tiedotus@allergia.com * Allergianeuvoja Leila Klemets, Allergia- ja Astmaliitto, p. 09 - 4733 5202 tai 050 356 5239 tai leila.klemets@allergia.com * www.allergia.com Tiesitkö, että ... vaikka männyn ja kuusen siitepölyä voi olla touko -kesäkuun vaihteessa erilaiset pinnat keltaisenaan, havupuiden siitepölyt eivät juurikaan aiheuta allergiaa. Havupuiden siitepölyjen sisältämä valkuaisaine liukenee niin hitaasti nenän ja silmien limakalvoilla, etteivät ne aiheuta allergiaoireita. ...siitepölyyn liittyvä ruoka-allergia on noin 60 %:lla koivun siitepölyallergikoista. Oireita aiheuttavat enimmäkseen tuoreet hedelmät, juurekset, vihannekset sekä mausteet ja pähkinät. ...siitepölyallerginen voi tuulettaa asuntoaan, kunhan muistaa asentaa siitepölysuodattimet tuuletusikkunoihin ja ulkoilmaventtiileihin. ... lääkärin allergiaoireisiin määräämää kortikosteroidi-lääkettä on turvallista käyttää Kortikosteroidi annostellaan suoraan tulehtuneelle limakalvolle, jolloin pienellä annoksella saadaan hyvä teho. Paikalliskortikosteroidit eivät imeydy haitallisessa määrin limakalvolta verenkiertoon, eivätkä siten rasita elimistöä. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00470/wkr0002.pdf