Koru on hyvä lahja - kunhan se ei kutita!

Pukinkontista paljastuva koru on monelle mieluisa lahja. Allergia- ja Astmaliitto muistuttaa, että raaka-aineen sopivuus on hyvä tarkistaa ennen lahjahankintaa. Esimerkiksi palladiumallergia on yleistä nikkeliallergisilla ja se aiheuttaa samoja oireita kuin nikkeli: kutinaa, ihottumaa ja jopa rakkuloita.

- Palladiumia käytetään nikkelin tavoin valkokullan seosteena. Ajan mittaan näemme, aiheuttaako palladium yhtä laajamittaista allergiaa kuin nikkeli. Nyt on jo todettu, että nikkelille herkistyneet voivat ristiinreagoida ja saada oireita myös palladiumista, kertoo allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Jos viime vuonna jalometalliksi luokiteltu palladium yleistyy koruissa, se saattaa aiheuttaa nikkeliäkin enemmän allergioita. Palladiumia voidaan käyttää myös seostamattomana materiaalina korun valmistukseen.

Allergianeuvoja Anne Vuorenmaa kertoo, että nikkeliallergia nostaa vielä päätään Suomessa, vaikka EU-säädökset rajoittavat nikkelipitoisuuksia. TUKESin mukaan markkinoilta löytyy yhä tuotteita, joista irtoaa nikkeliä yli määrättyjen rajojen. Nikkeliallergia on elinikäinen ja siksi tuotevalinnoissa kannattaa olla tarkkana.

- Asiakkaamme ovat saaneet oireita sellaisistakin tuotteista, joissa epävirallisesti luvataan ’nikkelivapaa’. Kun ostat jalometallista korua, varmista, että tuote on puolueettomasti testattu. Inspectan Nickel Free -leima on hyvä tae tuotteen turvallisuudesta ja se on puolueettomasti testattu, kertoo Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

Hopea, titaani ja platina turvallisia vaihtoehtoja

Hopea on Allergia- ja Astmaliiton mukaan turvallinen vaihtoehto kosketusallergiselle lahjan saajalle. Hopea-allergiaa ei ole varmuudella todettu. Titaani ja platina ovat myös useimmille sopivia raaka-aineita. Keltakulta aiheuttaa joillekin allergiaa, ja jos suussa on kultahampaita, allergia on todennäköisempi jatkuvan herkistymisen myötä.

Lahjan saaja tietää, että ajatus on kultaakin arvokkaampi – ja muistaa itse huolehtia korun puhdistuksesta. Sormuksen sisäpuolelle kertynyt lika kun voi myös ärsyttää ihoa, vaikkei itse koru allergiaa aiheuttaisikaan.

Joulun muistilista allergisen kotiin

Joulukuusi tuo tunnelmaa myös pihalla tai parvekkeella, jos se ärsyttää sisällä. Sisälle voi laittaa muovikuusen, joka tuuletetaan ennen koristamista muovin ja liiman hajujen takia. Varastossa olleesta muovikuusesta suihkutetaan ensiksi pölyt pois. Pöytää koristavat tuoksuttomat kynttilät. Runsas kynttilöiden polttaminen tuo sisäilmaan pienhiukkasia, jotka saattavat aiheuttaa hengitysoireita varsinkin astmaatikolle.

Maitoallergiselle tarjotaan tummaa suklaata, ja valkoinen suklaa sopii kaakaoallergisen herkutteluun. Joulukaktus, tulilatva, annansilmä ja silkkikukat sopivat kaikille, tulppaanit ja amaryllikset useimmille. Hyasintti ja joulutähti aiheuttavat usein allergisille hengitystieoireita.

Allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa, p. (09) 4733 5202

Tiedottaja Elina Demir, p. (09) 4733 5317, email: tiedotus@allergia.fi